Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag köpte på Jula, dom är ju ihåliga men då tar man ett tjockt och ett smalt och så stoppar man det smala i det tjocka :)

pappor är snälla när dom är och shoppar billiga saker^^

föresten, jag hörde på galopp forumet om mankjärn, en halv rund järn sak som man fäster stigbyglar / sadelgjord i, som en jockey sadel utan sadel^^
man kanske skulle leta upp en sån och ha i padden. :D

Ja det låter ju some n bra grej om man vill ha stigbyglar, jag rider bättre utan men kan ju vara bra till din medis :) Jag tror iofs att det blir mycket tryck på liten yta av ett sånt oxå men det kanske är bättre än att bara fästa fast dom med en ring. Om man inte står mycket i dom så kanske det inte är så farlig. :) Det måste jag kolla upp, har en beställnig på gång som ska ha stigbyglar till att stödja fötterna i men inte till lättridning.

mankjärn är byggda för att stå i dem^^ de är ju till galopp träning. så det blir nog inte för mycket punkt tryck,och då den inte sitter mitt på ryggen utan runt manken så borde den inte störa hästen.
men att försöka hitta ett mankjärn nu förtiden är nog svårt, de används inte längre och är nog svåra att få tag på.

jag har sytt en till barbacka padd!! ^_^ den har långt stöd fram och en enkel tjock rak rulle baktill, man sitter mycket stadigare i traven och bakvalvet kan kortas in för att passa medryttaren också n_n. enda nackdelen är att den är extremt ful T_T, blå vojlock med vita handdukar som korvar och en västern filt över, liknar mer en kameldrivar kudde än en barbacka sadel. min andra padd´s bakvalv glider alltid runder när jag rider så jag får försöka sy om den, och man får inget stöd av framvalvet på den heller, en kombination av de båda hade suttit fint n_n. en fin sadel med långt framvalv och flece fritt. det vill jag ha XD

Det är mycket enklare att först klä vojlocken och sen klä korvarna med tyg och sen sy på korvarna. Det är alltid jättesvårt att få tyget man klär in sadeln med att inte dra sig och sitta konstigt. Men visst funktionen är ju viktigast :)

till den nya sadeln så är överdrags tyget inte fast sytt^_^, vill kunna använda filten till annat också. man får bara vara lite smidigare när man hoppar upp^_^. har kommit på att jag kan klättra upp på en stor sten utanför stallet och hoppa upp ifrån^_^ den har perfekt höjd.

Så fin den ser ut :) Du kommer sitta som gjuten! Jag har använt vanlig teddy på de flesta jag har gjort, några med fårskinn men det kostar ju en del. Tror väl att vanligt lite grövre bommulstyg är minst halt och rätt slitstarkt men fördelen med att det är luddigt är att om man syr lite slarvigt så syns det inte för allt fluff :D

Några idéer om vad man kan ha som grund ist för en vojlock? Nåt som är ganska mjukt men ändå har lute stadga?

hmmm.... dubbla vojlockar? :idea:

här är min:
30939381.jpg
30939382.jpg
30884660.jpg

überskön att sitta i!
prövade att lägga en marktodd-pad mellan schabrak och "sadel" igår och det blev faktiskt ännu bekvämare! :banana:

Jag funderade ett tag på att köpa en sån filtpad man har under westernsadlar, dom där grå ganska tjocka, just för att det skulle bli lite kraftigt men jag tror det blir jobbigt att sy i.

Min AR-tränare är nästan förbjudit mig att rida min häst med nåt annat än min barbackasadel, hon ser ju attt han går så mycket mer avspänt med den och jag blir avslappnad av tryggheten den ger mig till skillnad från ren barbackaridning.

Hej! Jag har precis köpt en barbacka-pad och den var alldeles underbar att rida med! Den har stöd för knäna så det känns nästan säkrare än en vanlig sadel, samtidigt som man verkligen får kontakt med hästens och dess rörelsen. Det enda som bekymrar mig är hur jag skall sätta fast den. Den har ju ingen bom - betyder det att den inte får sitta på manken? Eller spelar det ingen roll när man inte har stigläder?

Vill ju inte att hon skall få skav!

Vad för barbacka sadel har du köpt?

Jag har beundrat alla egentillverkade kameldrivarkuddar här men insåg att jag skulle aldrig få färdigt någon egen. Köpte därför en horsedream premium plus och den här jag väldigt nöjd med. På den finns det ju en kanal och fast min häst har lite manke så är det inga problem att den ligger och skaver. Jag har iofs inte tänkt använda stigbyglar till.

det är bara runta kanterna, för att dölja en skitful söm.
det är ju första jag göra, så jag gkorde lite fel, fick sy och sömmarna runtom blev inte kanonbra.
å jag är lite av en perfektionist, så jag gev mig inte förrän jag kom på ett sätt att få den snygg ändå! ch pälsen sätter lite mer sting på det. :)

men nu har jag köpt mig en dressyrsadel, så nu ska denna BBsadel säljas, en till ska sys, den ska säljas, sen ska jag köpa en sele till hästen och sy en till BBsadel, som jag ska behålla själv. :D
fast den ska bli svart mocka/grå päls.

Eftersom den inte har någon större stadga så går det ju inte att få upp dom från manken.

Jag har en horsedream och använder en padd för bomlös sadel under. med tjocka ilägg och kanal, så får man upp den lite från ryggraden. Men jag har svårt att tänka mig att fårskinn skulle ge skav.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!