Barbacka eller sadel under långritt?

Yrja

Trådstartare
Egentligen är jag WAY för tidig men ska jag behöva köpa en sadel kan det vara bra att ha lite tid på sig. :D I sommar bär det iväg på långtur med hästen. Vi ska orgentera i några dagar med övernattning i skogen eller andra passande ställen.

Jag rider alltid min häst barbacka, sen ca 2 år tillbaka (vid det laget blir det kanske 3 år då). Jag har en avlastande sits och min häst mår bra i ryggen. Vi äger en pfiff dressyrsadel utpassad för ca 1-2 år sen som behöver (och ska) stoppas om.

Nu är min fundering. Om man ska ut och rida i några dagar - ska man ha sadel eller inte? Vad är bäst i mitt fall? Är det bättre att köpa en ny (beg) sadel som jag isf får passa ut själv? Och isf, ska jag välja en w-sadel då eller en distanssadel eller liknande?

Vi kommer ju mest att skritta, och även gå själva. Vi kommer att stanna mycket, och ta av sadlarna nattetid förstås. Jag har en storhäst, vbl, och väger själv ca 55kg. Kommer inte att ha mycket/tung packning med oss.

Vad tycker ni? :)

Sv: Barbacka eller sadel under långritt?

Jag skulle tro att det går lika bra att rida barbacka som med sadel på långtur

det enda nack delen tycker jag skulle vara att det är ju lättare att ta packning med sadel för tex sadel väskor (eller man kanske kan ha den utan sadel:confused: jag har ingen sån så jag vet inte)

Jo precis. Jag har ju en sadelväska som passar på en vanlig sadel (ej western). Men jag kanske kan knåpa ihop så att den går att fästa på ngt annat sätt, i en gjord eller liknande?.. Viktigast är att det är praktiskt för mig och bekvämt för oss båda.

Kanske en padd som man har till bomlös för att lätta lite på trycket. För dig alltså. :D Kan bli svettigt och stickigt efter såååå många timmar.

För min rumpas del är det ingen fara. :D Men det var en bra ide! Man kommer ju att ha en filt med sig, kanska kan man vika den och sitta på för att komma upp en bit från pollens rygg - för hans skull ffa.

Funderar vidare på detta med sadelväska. Såg att boetts sadelväska spänns även med gjord runt magen på hästen. Är det någon som har en bild på denna sadelväska eller vet ngt om den?? Skulle vilja veta ungefär hur mkt den rymmer, om den ev skulle räcka (serpytteliten ut på den tecknade bilden på boett).

Jag tycker det låter som en bra idé, är man bara van vid det så är det nog inga som helst problem förutom att det kanske är lättare att ha med sig packning när man han sadel.

Kraam / Louise :)

Va skönt att det verkar ok att rida barbacka. Då kanske jag inte behöver ngn sadel iaf då. :)

Sadelväskan är fortfarande ett problem - startar nog en ny tråd för det så att det inte blir helt off topic och under fel forum. :D

Tack alla för era svar! :bow:

Jag rider ofta barbacka med en vojlock och ridgjord. Blir som lite mer stabilt osv.
Om du inte ska ha så mycket packning kanske den kan vara i framför-sadelväskor som du fäster i ridgjorden? Man borde ju även kunna ta vanliga sadelväskor (typ mjuka i nylon) och lägga den bakåfram framför dig.
Att få den att ligga still bakom blir nog svårt, skulle vara om gör som ett krysssystem med en rem från långt ner på vänster sida på ridgjorden, över ryggen och fast i höger sida på sadelväskan. Och så tvärtom...

Sant. Kanske ska man köpa en barbackagjord då. Bara för att kunna fästa sadelväskan. Har ridit med en nätt tömkörningsgjord men det är inte bekvämt i längden. Vet inte hur det är med barbackagjord??

När det är en lång tur det handlar om så skulle jag föredra sadel för att fördela trycket av ryttaren. (och avlasta för hästen)

Jag vill bara göra dig uppmärksam på att om det händer något och du skulle vara inblandad i krock eller så gäller inte bilägarens försäkring (den gör annars det, så gott som oavsett) utan du kan få stå för kostnaderna på bilen. Detta för att du inte rider som man ska i trafiken (med sadel).

Det var en tråd om detta för ett halvår sedan tror jag. En tjej vars häst blev skrämd och gjorde en skada på bilen. Hon red barbacka och har för mig att det slutade med att de fick stå för självrisken. Men det kanske beror på vilka försäkringsbolag som är inblandade.

Senast ändrad:

Tack för info men det berör mig inte. Jag rider i regel utan varken sadel eller träns så jag får helt enkelt ta det.

Men en annan tanke kring detta: Om jag rider bettlöst - gäller försäkringen då?
Jag kommer aldrig i livet sitta och rida på bett under en sån här tur (har sidepull) så då finns det ju ingen anledning att ha sadel för den sakens skull.

Som sagt var, det beror nog på olika föräkringsbolag!

Man kan ju ifrågasätta rimligheten i deras agerande för man kan ju vara ute och gå med hästen endast med grimma/grimskaft. Men de fick väl något att haka upp sig på och det var att hon ridit barbacka vilket inte tillhör "sunt förnuft" eller vad de nu tyckte. I trafiken räknas väl ryttare/häst som fordon, och sadel räknas kanske som standard.

Sant. Kanske ska man köpa en barbackagjord då. Bara för att kunna fästa sadelväskan. Har ridit med en nätt tömkörningsgjord men det är inte bekvämt i längden. Vet inte hur det är med barbackagjord??

Om det är en sån är får Hööks

Köp den inte den Är hemsk att rida i jag red med den en gång och jag vart så sur på den så jag tog av den och kastade den idiket:D

Har du verkligen läst igenom tråden du länkade till?

Försäkringsbolaget försökte med en chansning helt enkelt.

Jaa, till viss del. De hade inte alla fakta på bordet. Men TS skrev oxå att de gör en bedömning på hur "duktig" man är för att det inte ska ses som vårdslöshet i trafik. De verkar som de gör indiviuella bedömningar alltså. Ville bara poängtera att man ska ha koll på det tekniska med! Jag hade ingen tanke på att det ens kunde ses som vårdslöshet i trafik om man rider barbacka.

Tack. :bow:
Jag visste inte att man inte får rida på gångvägar. Det gör vi. :o Fast jag har iof aldrig sett ngn "gångvägsskylt" intill dessa. Cyklister och gångtrafikanter (och mopedister) använder samma vägar och samma "filer".. Härute på landet finns inga linjer som separerar gångare från cyklister. Får man rida där tro? Tom ridskolan rider på dessa. Vi har tom pratat med polisen ang en gångväg som ngn bråkade om och de gav både privatryttare och ridskolan rätt...

Förvirrad...

Haha.. jag tittade på den. Det är den enda som verkar vettig men den liknar ju vilken gjord som helst och det är INTE skönt att rida i tömkörningsgjord. Det är bara knöligt och krångligt och benen får inte plats. Usch..

Det verkar fortfarande luta åt barbackahållet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Zata
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama