Barbacka eller sadel under långritt?

Sv: Barbacka eller sadel under långritt?

Jag skulle ha haft sadel..manskapsadel

en bomlös fördelar vikten bättre än en bomsadel!

det märks tydligt när man som distansryttare har speciabeställt bomsadlar från italien just för en häst, visst funkade sadeln på hemma plan... men på tävling fick hästen skit ont!

anledningen till det är att en bomsadel kan ALDRIG följa med hästens rörelser, för hästen ser inte likadan ut när den rör sig som när den står still, för varje steg hästen tar så ändras formen på ryggen, om hästen sänker huvudet eller höjder det så ändrar ryggen.

en bomlös följer med hästens rörelser helatiden! de har en tryckavlastande padd som gör att det inte blir punkt tryck!

anledningen till att sadelmakare/sadelutpassare inte tycker om dem är helt enkelt att de förlorar sina jobb.

Om en distanshäst kan gå med en bomlös 16 mil i sträck så säger det de mesta va? det är bra sadlar!

men självklart finns det dåliga sadlar inom bomlösa oxå, tex skulle jag aldrig köpa en av h**ks eller B**jes, mina favoriter är sportsaddle som tyvärr bara sälja i Usa. men det finns bra försäljare här i sverige oxå!

en annan sak som är bra med bomlösa är att om man är sne så åker sadeln på sne = man ser det tydligt och kan göra nåt åt det! men en bomsadel så tar bommen emot hästen och hästen får tryck på ena sidan utan att ryttaren märker nåt!

Har man en häst som är känslig om ryggen så märker man snabbt det där efter att ha "skämt bort" dom med bomlösa sadlar! :p
Den ena kunde inte svänga, trodde inte det gick när det var en sadel som hindrade den från att böja ryggen! :crazy: Den hade kort rygg och var mycket riden barbacka innan det kanske ska tilläggas.
En annan häst vägrar i princip att trava och galoppera i bomsadel, för oavsett hur bra den passar i skritt så blir ryggen på den mycket rakare i trav och galopp = passar inte längre. Det blir grisepass eller tölt istället där ryggen kan hållas mer stilla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Zata
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama