Barbacka eller sadel under långritt?

Sv: Barbacka eller sadel under långritt?

Jag hade ingen tanke på att det ens kunde ses som vårdslöshet i trafik om man rider barbacka.

Jo , men det var försäkringsbolaget som ville ha det till det. Där gäller det, som i andra ärenden, veta vad man vill och våga ge sig in i leken med dem.
Frågan är väl vad lagen säger om barbackaridning?

Egentligen är jag WAY för tidig men ska jag behöva köpa en sadel kan det vara bra att ha lite tid på sig. :D I sommar bär det iväg på långtur med hästen. Vi ska orgentera i några dagar med övernattning i skogen eller andra passande ställen.

Jag rider alltid min häst barbacka, sen ca 2 år tillbaka (vid det laget blir det kanske 3 år då). Jag har en avlastande sits och min häst mår bra i ryggen. Vi äger en pfiff dressyrsadel utpassad för ca 1-2 år sen som behöver (och ska) stoppas om.

Nu är min fundering. Om man ska ut och rida i några dagar - ska man ha sadel eller inte? Vad är bäst i mitt fall? Är det bättre att köpa en ny (beg) sadel som jag isf får passa ut själv? Och isf, ska jag välja en w-sadel då eller en distanssadel eller liknande?

Vi kommer ju mest att skritta, och även gå själva. Vi kommer att stanna mycket, och ta av sadlarna nattetid förstås. Jag har en storhäst, vbl, och väger själv ca 55kg. Kommer inte att ha mycket/tung packning med oss.

Vad tycker ni? :)

Jag tycker definitivt att du skall ha en sadeln när du rider flera dagar i sträck. Dessutom skall det vara en sadel som både du och hästen har använt och vant er vid i god tid. Alltså bör du rida i den i flera månader före ritten.

Jag rekommenderar bomlöst till dig. Då kan du både få på packning och få behålla din barbackakänsla. Ger stötdämpning åt hästryggen och extra stöd åt dig.

Visst kan du rida barbacka. Men då gäller det att du är lyhörd på dig själv och inte rider när du är trött. För barbackaridning och all ridning gäller det att ryttaren är pigg och har energi kvar när man rider. Trött ryttare blir lätt obalanserad och oformlig (hänger kanske på sned) och är inte en lätt börda att bära för en trött häst.

Hälsning Maja som både ridit långritt och distans

Jag skulle nog ha en bra anpassad sadel. Den är ju trots allt till för att göra att hästen bär ordentligt och fördela trycket över en större yta, inte något på ryggraden.

Hej!! jag brukar oxå rida barabacka ofta.
Ibland så tar jag ett schabrak/vojlock sedan tar jag en täck gjord runt!! Både skönt för hästen å dig!!:smirk:

Men TS skrev oxå att de gör en bedömning på hur "duktig" man är för att det inte ska ses som vårdslöshet i trafik. De verkar som de gör indiviuella bedömningar alltså.

Försäkringsbolagen gör väl alltid individuella bedömningar?

Jag hade ingen tanke på att det ens kunde ses som vårdslöshet i trafik om man rider barbacka.

Det är försäkringsbolaget som menar att det kan vara vårdslöshet i trafik. Lagen säger ingenting om det.

Immer

Då så. Jag ville bara med mitt inlägg poängtera att det inte är helt riskfritt att rida barbacka. Det är inte alla som vet att stå på sig inför ett stort försäkringsbolag och som kanske tror att de borde veta.

Bra att ni vet det!

Rider man barbacka så BLIR det ju punkttryck, jag vet inte vad du räknar som avlastande sits, men jag kan inte tänka mig att en barbackasits någonsin är så jätteavlastande.

Jag rider också gärna barbacka, men skulle inte göra det längre sträckor. Dels för att jag tycker att man sitter fel, hästryggar är för breda för att man ska kunna sitta bra utan sadel, och ska jag rida länge vill jag ju kunna inverka korrekt på min häst, så det inte blir några komplikationer. Och dels för att det fördelar ens vikt på en för liten yta, jag tror inte att det är hälsosamt i längden för hästen att att ha det trycket så många timmar i sträck.

Det är sadelns bom som fördelar vikten över hästen. Därför är jag mycket skeptisk till bomlösa sadlar och har diskuterat detta även med sadelmakare. Därav kommer jag inte att välja en bomlös sadel när syftet med det hela är att fördela vikten på min häst under den långvariga belastningen.

Tack ändå för tipset. :bow:

Barbackasits födelar heller ingen vikt på ryggraden. Däremot så fördear den inte vikten på en lika stor yta som en sadel med bom.

Jag håller inte med dig ang barbackasitsen. Men jag kan ha fel. :bow:

Har nu en w-sadel på g. Får se om den passar.
Kan säga att mina lår hade varit glada åt en sadel häromdagen när vi var ute på en 7-timmarsrunda. :D Men jag vet inte om hästen hade hållt med. :angel: Kanske, kanske inte...

Det är sadelns bom som fördelar vikten över hästen. Därför är jag mycket skeptisk till bomlösa sadlar och har diskuterat detta även med sadelmakare. Därav kommer jag inte att välja en bomlös sadel när syftet med det hela är att fördela vikten på min häst under den långvariga belastningen.

Tack ändå för tipset. :bow:

Denna skeptisim var utbredd även när sadlarna började dyka upp inom distans och själv var jag kluven, men såg ingen annan råd då det var mycket svårt att hitta sadlar som passade för så långa ritter. Även jag har diskuterat saken med skeptiska sadelmakare. Det som de då rekommenderades för distans var bladsadlar. Vilket är en bomtyp som är allra svårast att få väl tillpassade, då det har så stor anläggningsyta. Jag ser att du har samma bekymmer som jag hade då med att få till en bra passform.

Efter många långa års ridanden i bomlösa av hela distanssverige, så har vår skepsis kommit på skam.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen är jag WAY för tidig men ska jag behöva köpa en sadel kan det vara bra att ha lite tid på sig. :D I sommar bär det iväg på långtur med hästen. Vi ska orgentera i några dagar med övernattning i skogen eller andra passande ställen.

Jag rider alltid min häst barbacka, sen ca 2 år tillbaka (vid det laget blir det kanske 3 år då). Jag har en avlastande sits och min häst mår bra i ryggen. Vi äger en pfiff dressyrsadel utpassad för ca 1-2 år sen som behöver (och ska) stoppas om.

Nu är min fundering. Om man ska ut och rida i några dagar - ska man ha sadel eller inte? Vad är bäst i mitt fall? Är det bättre att köpa en ny (beg) sadel som jag isf får passa ut själv? Och isf, ska jag välja en w-sadel då eller en distanssadel eller liknande?

Vi kommer ju mest att skritta, och även gå själva. Vi kommer att stanna mycket, och ta av sadlarna nattetid förstås. Jag har en storhäst, vbl, och väger själv ca 55kg. Kommer inte att ha mycket/tung packning med oss.

Vad tycker ni? :)

Jag tycker verkligen att du skall ha sadel på hästen!
Det är bra för den att variera att ha ryttare på ryggen utan sadel, men att ha det jämt är bara dumt mot hästen, då din vikt fördelas på ett mycket litet område utan sadel!

Och på långritt?? Ne, alltid sadel då! Självklart en som passar bra!

Och speciellt när du inte har en så viktbärande häst (travare har ju väldigt svaga ryggar), och om ni kommer själva att gå mycket så blir det ju mycket upp och ned, inte så skönt för hästen att ha någon som 'klättrar' upp (som det oftast blir när man skall upp barbacka)

Tro nu inte att jag aldrig rider barbacka för det gör jag också nån gång ibland, varierar rätt så mycket, men det har också helt med att göra på vilken häst jag sitter och i vilken form jag är.

I alla fall, lycka till med din långritt och kom ihåg att variera mycket från vilken sida du hoppar upp om ni nu skall hoppa mycket av och på, kom ihåg sadeln :idea:

Malin

Jag har pratat med en tjej som jobbar med akupunktur på hästar. Jag frågade om bomlösa sadlar. Hon sa: OJ så många hästar jag behandlat med problem efter bomlös sadel. Hon sa att de gäller när man rider bomlöst att aldrig "slappna av", att man hela tiden måste tänka på hur man sitter för att fördela vikten rätt. Hon sa dessutom att sånna där paddar under sadeln ofta gör saken värre. För dem inte är anpassade efter just din hästs rygg.

Hon sa någonting om att man måste veta hur man ska "padda upp stöd" för just sin häst när man rider bomlöst. Alltså skulle man inte köpa en pad på typ h***s.

Desamma sa hon gällde barbacka ridning när jag sa de va så skönt på vintern att sitta direkt på hästryggen. Att de kan orsaka ryggproblem hos hästen om man inte hela tiden tänker på sitsen och hållningen, speciellt vid långa turer.

Jag har själv funderat på bomlöst, men blivit tveksam efter att ha hört detta från en tjej som jobbar med hästar med problem efter detta.

Vet inte om jag citerat henne rätt. Men det här var vad jag uppfattade av diskussionen iaf. Ber om ursäkt om jag citerat fel, eller missuppfattat något. Jag har nämligen aldrig ridigt bomlöst själv.

Jag skulle ha föredragit en sadel, gärna mjuk bomlös variant - eller en lite tryckavlastande barbackapad.
Dels för att få en säkrare fästanordning för sadelväskan, dels för det praktiska om man ska sitta av och hoppa upp lite då och då (barbackapad skulle väl iofs inte lösa den biten) om man inte är rackarns spänstig och har cool häst, och dels för tryckavlastningens skull.
Jag menar inte att barbackaridningen nödvändigtvis skulle vara illa för hästryggen, men själv upplevde jag att hästen började reagera lite i ryggen när jag hade ridit halv-intensivt i 2-2½ timmar (lite längre än normalt) och det slutade med att kusen bockade av mig i sista nedförsbacken på hemvägen :angel: den hade annars inte visat något missnöje/någon ömhet av barbackaridning trots att jag ridit barbacka regelbundet en längre tid. Jag brukar iofs alltid föredra att ha något vadderande emellan mig och hästen för att inte sitta och rugga pälsen.

Den där tjejen verkar ju mest skum.
Varför skulle det vara mer ok att sitta illa med en bomsadel? Eller inte veta hur man ska passa ut den?

Den där tjejen verkar ju mest skum.
Varför skulle det vara mer ok att sitta illa med en bomsadel? Eller inte veta hur man ska passa ut den?

Om du menar tjejen jag pratat med så va de inte mer okej, utan mindre okej att sitta som en säck potatis i en bomlös. För att den inte fördelar vikten lika bra. Så förstod jag de. Hon borde ju ha lite koll eftersom hon jobbar med hästar med främst ryggproblem.

Hon sa däremot oxå att bomlös är kanon, om man är en skicklig ryttare som sitter rätt i sadeln och inte hamnar snett osv... jag vet inte om de stämmer men låter ju lågiskt om de nu är så att en bomlös inte fördelar vikten lika bra som en med bom?

Om du menar tjejen jag pratat med så va de inte mer okej, utan mindre okej att sitta som en säck potatis i en bomlös. För att den inte fördelar vikten lika bra. Så förstod jag de. Hon borde ju ha lite koll eftersom hon jobbar med hästar med främst ryggproblem.

Och det jag inte förstår är varför det skulle vara mer ok att sitta illa i en bomsadel som sagt.
Det är svårare att sitta bra och balanserat i en bomlös, men en sits är en sits är en sits. Dålig sits = aldrig bra i längden, bra sits = alltid bra oavsett sadel, så filosoferar iaf jag.
En bomsadel fördelar vikten bättre - så länge det inte blir punkttryck av liiiite dålig passform - eller att hästen ändrar rygghöjd under ridpasset. Risken för den typen av punkttryck är hundra gånger större än med bomlös sadel vilket gör att jag ser det som ungefär likvärdigt. Bättre med bomlös om man har en svår häst att passa in sadel till (som vill ändra ryggläget mycket under ridningen t ex, eller allmänt har väldigt kort/skum rygg), och bättre med en bomsadel om man ändå har en som passar riktigt bra och hästen trivs med.

Bevisligen säger erfarenheten inte alltid så mycket - som i såna här fall där andra med stor erfarenhet påstår annat. Vem ska man då lyssna på? :p

Och det jag inte förstår är varför det skulle vara mer ok att sitta illa i en bomsadel som sagt.
Det är svårare att sitta bra och balanserat i en bomlös, men en sits är en sits är en sits. Dålig sits = aldrig bra i längden, bra sits = alltid bra oavsett sadel, så filosoferar iaf jag.
En bomsadel fördelar vikten bättre - så länge det inte blir punkttryck av liiiite dålig passform - eller att hästen ändrar rygghöjd under ridpasset. Risken för den typen av punkttryck är hundra gånger större än med bomlös sadel vilket gör att jag ser det som ungefär likvärdigt. Bättre med bomlös om man har en svår häst att passa in sadel till (som vill ändra ryggläget mycket under ridningen t ex, eller allmänt har väldigt kort/skum rygg), och bättre med en bomsadel om man ändå har en som passar riktigt bra och hästen trivs med.

Bevisligen säger erfarenheten inte alltid så mycket - som i såna här fall där andra med stor erfarenhet påstår annat. Vem ska man då lyssna på? :p

Då förstår jag hur du menade. Och jag håller självklart med. Men vad jag förstått så är bomlös bara bättre än en dåligt sittande bomsadel. Alltså är de bättre än ingenting:P Men jag har hört så många som pratar för bomlöst och barbacka och så många som pratar emot. Så tror självklart att de varierar från häst till häst även där.

Själv tycker jag att de bomlösa är bättre om hästen trivs med den och ryttaren hittat balansen i sadeln pga att jag vill att hästarnas ryggar ska kunna röra sig mycket när jag rider och att hästen ska känna sig trygg med att ändra ryggens läge t ex en häst som ska utbildas till att höja ryggen - då vill jag inte ha en sadel som är "fel" formad så det blir obehagligt för hästen. En bomsadel har alltid samma form, en bomlös har alltid hästens form, med undantag för om det finns fasta delar t ex koppjärn i sadeln.

Men det där är en fråga om inställning. Bara för att jag hatar att rida i bomsadlar (och avundas de som gör det eftersom det finns så många fler och billigare sadlar att välja bland!) så betyder det inte att jag tycker alla ska rida bomlöst! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Zata
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama