Bara "skräp"?

Sv: Bara "skräp"?

Jag har inte så stor erfarenhet av polska halvblod (som jag antar att du menar). Vi har ett i stallet och det är en mycket trevlig häst, hon importerades ca 1 månad innan de köpte henne. Så hon är svenskköpt men nyinkommen från Polen. Hon är väldigt trevlig men ingen stjärnhäst, men det var inte heller vad de letade efter.

Själv är jag mer insatt i araber och polska araber står ju rätt högt i kurs. Flertalet hingstar som varit framstående i aveln kommer därifrån och likaså många andra toppklasshästar. Min nuvarande donna är polska, dock svenskfödd.

Importerade en häst från polen förra året från ett tävlingsstall. Människorna verkade ok och hästarna var i bra skick. Hästen hade pass och var kollad av veterinär var tredje månad. När jag fick hem honom var han halt från första dagen, funkade veckovis och sedan var han halt lika länge. Det slutade med att han bröt benet i hagen och jag var tvungen att ta bort honom.

Jag tror man ska vara noga med att kolla upp (om möjligt), om hästen fått vara ute och rört på sig från dag 1. I det stallet jag var till fick stona och fölen rastas ungefär 1 timme per dag i en rundkorall.

Jag har lärt mig min läxa kan jag ju säga.

Bara en liten fråga?

Vad var det för fel på hästen? Vad sa veterinären om att den var halt till och från?

Importerade en häst från polen förra året från ett tävlingsstall. Människorna verkade ok och hästarna var i bra skick. Hästen hade pass och var kollad av veterinär var tredje månad. När jag fick hem honom var han halt från första dagen, funkade veckovis och sedan var han halt lika länge. Det slutade med att han bröt benet i hagen och jag var tvungen att ta bort honom.
Jag tror man ska vara noga med att kolla upp (om möjligt), om hästen fått vara ute och rört på sig från dag 1. I det stallet jag var till fick stona och fölen rastas ungefär 1 timme per dag i en rundkorall.
Jag har lärt mig min läxa kan jag ju säga.

Fast vad har du lärt dej? Nog vet du mer än vad du skrev. Annars har du inte lärt dej så mkt. :crazy:

Men pga detta kan du inte generalisera om polska hästar. Jag har vart i Polen och precis som här finns det bra och dåliga uppfödare/hästhållare. Var på ett stuteri där det fanns hundratals mkt fina hästar som vi planerade att stjäla med hem. :angel: (Vi tyckte att där var så många att de inte märkt om vi tagit med någon hem)

Veterinären "trodde" det var strålbenshälta. Efter att han hade skadat sig så allvarligt i hagen så röntgade vi benet igen på en annan klinik, och då hittade dom en gammal fraktur som den förra kliniken missade. Så antagligen var det den som spökade. :(

jag har bara positivt att säga om de polska importer jag har träffat på.
Köpte mig en polsk 1åring för ett tag sen, hon har full stam, pass, är friröntgad, har raka fina ben och ett otroligt bra psyke.
och allt det till den löjliga summan: 7000kr :D
visst hon kanske inte blir någon stjärnhäst, men det är det ju inte säkert att ett svenskt halvblod blir heller.

dom som importerade henne tog även hem en hel del andra hästar från polen i varierande ålder, och alla som jag har träffat var väldigt trevliga och välhanterade hästar. och dom köpare jag har pratat med har varit väldigt nöjda.

Jag har varken sagt bu eller bä, bara berättat om vad jag fick vara med om. Jag var till, precis som du, ett seriöst stall med fina hästar. Antagligen hade dom ingen aning om att hästen inte var okej i benen utan trodde väl mest att han inte pallade högre höjder, och av den anledningen ville dom sälja honom. Sen vet inte jag hur det egentligen låg till men man vill ju tro det bästa om folk.

Ja naturligtvis finns det mer till historien, saker som man kunde ha gjort och tänkt på osv.

Det är väldigt lätt att vara efterklok... :)

Min mormor äger en hästuppfödning i Lettland. Där mår hästarna jättebra, får gå i stora gröna hagar och är väl omskötta. :)
En häst hon fött upp har till och med gått, och vunnit unghäst VM! :D Har också åkt runt och tittat på hästar som hennes vänner i Lettland äger. De mår också väldigt bra, alla går i stora fina hagar, och är trevliga att handskas med.

Nu tänker jag väl mest på de närmaste länderna, tyskland, holland, polen, lettland osv.
Man ser ju på en annonssida på internet MASSOR med hästar till salu från polen. Visserligen ser dom väl inte så trevliga ut alla gånger och det finns inte mkt info att få osv men vågar man köpa en sådan häst om det skulle "stämma"? Borde inte risken vara rätt stor att man efter kort tid står med en obrukbar häst?
Kanske är det fördomar men när jag tänker på polen eller liknande länder så är god hästhållning, uppfödning och träning inte det första som kommer upp...
Men fundersam blir man ju för priserna verkar mer "humana" där men som sagt är det värt risken? Är det bara "skithästar" allihop? Gäller det alla dessa länder eller är risken större med vissa?

"Öststatshästar" har jag bara sett på ridskolor, min uppfattning om dem är att det är hästar av den gamla modellen? Lite lågställda och grova?

Holland & Tyskland känns som att det är lite antingen eller. Har en tysk som är sjukt hållbar, en sån som aldrig gör illa sig/har en dålig dag rent fysiskt. Jag har även sett flertalet som faller i bitar redan på vägen upp till den tilltänkta nivån och när man fått ordning på frambenen så pajar ryggen istället... Å andra sidan, så är det även i Sverige tycker jag?!

Svårt det där, gäller väl bara att vara ruggigt nogrann innan, under och efter köp samt vara mycket kritisk...

"Öststatshästar" har jag bara sett på ridskolor, min uppfattning om dem är att det är hästar av den gamla modellen? Lite lågställda och grova?

Holland & Tyskland känns som att det är lite antingen eller. Har en tysk som är sjukt hållbar, en sån som aldrig gör illa sig/har en dålig dag rent fysiskt. Jag har även sett flertalet som faller i bitar redan på vägen upp till den tilltänkta nivån och när man fått ordning på frambenen så pajar ryggen istället... Å andra sidan, så är det även i Sverige tycker jag?!

Svårt det där, gäller väl bara att vara ruggigt nogrann innan, under och efter köp samt vara mycket kritisk...

Öststats häst ;):

STILL0690.jpg

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=fortperstorp110.flv

http://www.youtube.com/watch?v=HKYc9kReyPY

ford3.jpg

Min uppfattning av dessa "öststats" hästar är att de allra flesta som tävlar ser ut som min ovan, inte speciellt grova eller lågställda.

Nu är ju min en Trakhener iof

min lilla polska är isåfall en väldigt otypisk öststatshäst :p hon är väldigt lätt i modellen. lite fullblodsmodell nästan.

har tyvärr inga bra bilder, här är hon 9 månader
dsc00543_8784001.jpg

Min öststatshäst, Fiorino född i Estland, Hannoveranare med lite trakhener. Knappast särskilt grov och bästa psyket ever...

16705067.jpg

19933562.jpg

Senast ändrad:

Vad roligt att det kan vara på det sättet också! Stället i polen som jag var till så hade sina hästar stå inne dygnet runt, dom hade inte ens en hage. Inget kul ställe för ett föl att växa upp på!

Min foderhäst är lettisk import, han har tuppspatt, men skräp är han inte! Har inget att klaga över på honom :)

tuppspatt räknas som deffekt och är "skräp" i mina ögon. Inget jag skulle köpa med andra ord, kanske därför den blev exporterad.

jag har bara positivt att säga om de polska importer jag har träffat på.
Köpte mig en polsk 1åring för ett tag sen, hon har full stam, pass, är friröntgad, har raka fina ben och ett otroligt bra psyke.
och allt det till den löjliga summan: 7000kr :D
visst hon kanske inte blir någon stjärnhäst, men det är det ju inte säkert att ett svenskt halvblod blir heller.

dom som importerade henne tog även hem en hel del andra hästar från polen i varierande ålder, och alla som jag har träffat var väldigt trevliga och välhanterade hästar. och dom köpare jag har pratat med har varit väldigt nöjda.

Undrar om vi har köpt häst av samma importör ;)

/Lizzie

Mitt polska halvblod är varken lågställd eller grov. Se min avatar. Mer av fullblodsmodell trots att det enbart är 35 % fullblod i henne, resten är trakhener och wielkopolski.

/Lizzie

åh vad roligt! vi bor ju i samma stad så det kan nog vara mycket möjligt? vad har du köpt för häst och när?

åh vad roligt! vi bor ju i samma stad så det kan nog vara mycket möjligt? vad har du köpt för häst och när?

Ett Polskt halvblod f -98 e.Nikson-Olten. Köpte henne för 2 år sedan.

Köpte henne av en C-tränare i hoppning som importerar polacker till sitt försäljningsstall.

/Lizzie

"Öststatshästar" av den gamla modellen kan väl kanske räknas in som framtunga och grova, men i Estland de senaste 10 åren har iallafall de större stuterierna använt en massa tyska hingstar, så nu säljs de finaste unghästarna för dyra pengar tillbaka till Tyskland! :banana: Sen kan många av de nya modellerna kanske få problem av "broiler effekten" när de kommer till nytt land med bättre mat, har sett ponnyer som har växt en decimeter vid 6 års ålder, när de kommer in från "året runt betet" och får bra mat under kontrollerade former.

En äldre Tysk/Holländsk häst som skickas till Sverige, och som sägs ha en strålande meritlista, skulle jag vara lite skeptisk till, däremot skulle jag inte ha några som helst problem
med att köpa en unghäst från nåt av de nämnda länderna!:D

"öststatare"
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_27/21260000-21269999/120x120/21260621.jpg?0

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
4 023
Senast: Sambeon
·
E
Distans Gokväll, Vill för det första börja med att be om ursäkt att jag inte har haft koll på min pm låda... Har tyvärr på tok för mycket...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: sthu
·
L
Western Snacka om tramsigt. Nu ska man leta överallt i bukefalos för att hitta info om western. Western-tävlingar på ett ställe, Quarter-avel...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar