Sv: Bara "skräp"?
Jag har företag så jag vet mycket väl hur det fungerar.
men återigen DU är skyldig som privat säljare att momsa för ALLA belopp över (tror att det är) 30 000kr Så hästen kostar precis lika mycket för en köpare i dessa fall.
Nu säljer ju inte privata säljare hästar momsade utan de fuskar ju!
Du får kanske sätt dig i det där med att vara företagare då för det är långt ifrån "bara" momsen det handlar om. Men den är lättast att visa på för man vet att den finns. Så helt klart om man följer lagens riktlinjer så ska en privatsåld häst vara så mycket billigare. Den privata säljaren slipper att betala den skatten och om man hårddrar det när hästen ändå säljs för samma pris av en privatperson är det ett skattebrott. Säljaren tar ju den avgiften/skatten från köparen och behåller pengarna. Det så mycket annat än momsen som skiljer mellan att vara privat eller företagare. Det räcker att jämföra villkoren för en säljare som säljer enligt Konsumentköplagen eller Köplagen. Stor skillnad för både köparen och säljaren. Vilket tyvärr inte mång tänker på vid köp av häst. Köper man bil är man ofta mer medveten om skillnaderna än vid hästaffärer. För det är bara en idiot som köper en bil privat för samma pris som hos en bilhandlare. Just beroende på skillnaden mellan de olika lagarna. Det är så mycket sämre att köpa privat att den som köper så inte ska betala lika mycket för varan.
Som företagare har du dessutom krav på dig att gå med vinst. Momsen ska inte gå plus om du går med vinst går den minus d v s du betalar in mer till Skattemyndigheten än du kan dra av.
Dessutom så får du som företagare betala vanlig skatt på vinsten. tar man ut lön så tillkommer det även socialaavgifter. Då blir det inte mycket kvar även om man dragit av lite moms från hovslagen.
Jag har företag så jag vet mycket väl hur det fungerar.
men återigen DU är skyldig som privat säljare att momsa för ALLA belopp över (tror att det är) 30 000kr Så hästen kostar precis lika mycket för en köpare i dessa fall.
Nu säljer ju inte privata säljare hästar momsade utan de fuskar ju!