Bara "skräp"?

Sv: Bara "skräp"?

Du får kanske sätt dig i det där med att vara företagare då för det är långt ifrån "bara" momsen det handlar om. Men den är lättast att visa på för man vet att den finns. Så helt klart om man följer lagens riktlinjer så ska en privatsåld häst vara så mycket billigare. Den privata säljaren slipper att betala den skatten och om man hårddrar det när hästen ändå säljs för samma pris av en privatperson är det ett skattebrott. Säljaren tar ju den avgiften/skatten från köparen och behåller pengarna. Det så mycket annat än momsen som skiljer mellan att vara privat eller företagare. Det räcker att jämföra villkoren för en säljare som säljer enligt Konsumentköplagen eller Köplagen. Stor skillnad för både köparen och säljaren. Vilket tyvärr inte mång tänker på vid köp av häst. Köper man bil är man ofta mer medveten om skillnaderna än vid hästaffärer. För det är bara en idiot som köper en bil privat för samma pris som hos en bilhandlare. Just beroende på skillnaden mellan de olika lagarna. Det är så mycket sämre att köpa privat att den som köper så inte ska betala lika mycket för varan.
Som företagare har du dessutom krav på dig att gå med vinst. Momsen ska inte gå plus om du går med vinst går den minus d v s du betalar in mer till Skattemyndigheten än du kan dra av.
Dessutom så får du som företagare betala vanlig skatt på vinsten. tar man ut lön så tillkommer det även socialaavgifter. Då blir det inte mycket kvar även om man dragit av lite moms från hovslagen.

Jag har företag så jag vet mycket väl hur det fungerar.

men återigen DU är skyldig som privat säljare att momsa för ALLA belopp över (tror att det är) 30 000kr Så hästen kostar precis lika mycket för en köpare i dessa fall.

Nu säljer ju inte privata säljare hästar momsade utan de fuskar ju!

OLGA KLARA verka ta denna tråd VÄLDIGT personligt, jag tror inte trådskaparen menade att du skulle bli sååå upprörd. :crazy:

Skithästar är de inte ;) men dock så tycker jag själv att dom polska hästarna är lite, konstiga.. Bara min åsikt, skulle inte kunna köpa en sån på chansning. :crazy:

men återigen DU är skyldig som privat säljare att momsa för ALLA belopp över (tror att det är) 30 000kr Så hästen kostar precis lika mycket för en köpare i dessa fall.
Detta får gärna utveckla närmare. Jag känner inte till något fall där en privatperson som ska betala in moms. Mig veterlig ska man vara registerad för moms för att kunna betala in den. Där emot ska man betala skatt för den del av vinsten som överstiger 50 00o. Men det är inte tal om moms utan "vanlig" skatt på inkomster.

Du tar alla inlägg som personliga påhopp på dig och din verksamhet. Även om vissa svar/inlägg är ställda till andra.

När man skriver att hästar som inte kostar multum är skräp så reagerar jag.

Vilket du gjorde i ditt inlägg.

De flesta som skriver här drar alla över en kam :grin:

Detta får gärna utveckla närmare. Jag känner inte till något fall där en privatperson som ska betala in moms. Mig veterlig ska man vara registerad för moms för att kunna betala in den. Där emot ska man betala skatt för den del av vinsten som överstiger 50 00o. Men det är inte tal om moms utan "vanlig" skatt på inkomster.

Moms är en form av skatt.

Dessutom så kan den som har företag dra av sin moms vilket en privatperson inte kan.

Så nej jag anser inte att hästar från företag skall kosta mer bara för momsens skull. Och den vanliga skatten är ju högre så då blir det ju
faktiskt en förlust för de som säljer privat och gör rätt för sig

Moms är en form av skatt.

Dessutom så kan den som har företag dra av sin moms vilket en privatperson inte kan.

Så nej jag anser inte att hästar från företag skall kosta mer bara för momsens skull. Och den vanliga skatten är ju högre så då blir det ju
faktiskt en förlust för de som säljer privat och gör rätt för sig

Nu försöker du blanda bort korten! Du har vi två tillfällen påstått att privatpersoner ska betala moms. Det är det jag vill att du ska förklarar var du får det ifrån. Att moms är en form skatt vet nog de flesta.
Jag kan inte hitta något som helst stöd för ditt påstående. Skatt på vinst över 50 000, ja det hittar jag. Men inget om momsen. Som företagare är väldigt viktigt att skilja på olika typer av skatt, så om du verkligen har företag så hoppas jag att du kan visa vad du har för stöd i ditt påstående om moms och privatpersoner.

Skithästar är de inte ;) men dock så tycker jag själv att dom polska hästarna är lite, konstiga.. Bara min åsikt, skulle inte kunna köpa en sån på chansning. :crazy:

På vilket sätt är polska hästar konstiga? Exteriört? Interiört? Eller vad?

/Lizzie

Nu försöker du blanda bort korten! Du har vi två tillfällen påstått att privatpersoner ska betala moms. Det är det jag vill att du ska förklarar var du får det ifrån. Att moms är en form skatt vet nog de flesta.
Jag kan inte hitta något som helst stöd för ditt påstående. Skatt på vinst över 50 000, ja det hittar jag. Men inget om momsen. Som företagare är väldigt viktigt att skilja på olika typer av skatt, så om du verkligen har företag så hoppas jag att du kan visa vad du har för stöd i ditt påstående om moms och privatpersoner.

:grin:

Eftersom jag momsar till ALLA så behöver jag inte veta hur privatpersoner betalar, jag vet att jag skall ta ut 25% på varor jag säljer. Jag lämnar dessutom kvitton på allt så nej jag behöver inte oroa mig för något!

Jag vet dock att man är tvungen att betala in moms på vissa saker man inhandlar och säljer beroende på var och hur det säljs eller köps.

Hobbyverksamhet heter det och gränsen ligger på 30 000kr sedan är du momsskylldig!!

Moms
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet.
Det kan dock i undantagsfall förekomma
att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i
hobbyverksamheten i former som kan jämföras
med näringsverksamhet. När omsättningen av
sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger
30 000 kr per år är man skyldig att betala

moms.
I de fall man är skyldig att betala moms för
hobbyverksamheten ska inkomster och utgifter
redovisas exklusive moms i inkomstdeklarationen.
Normalt redovisas då momsen på särskild
plats i inkomstdeklarationen. Mer information
finns på www.skatteverket.se och i ”Momsbroschyren”
(SKV 552). Beställ den via servicetelefonen
020-567 000 (direktval 7607) eller på

Källa
http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Lätt att vara spydig :angel:

Det är fortfarande inte privatpersoner som du skrivit innan utan inkomst av hobby, Bland nu inte ihop ärtorna med morötterna. Det här är två skilda saker. Vilket också innebär att den som har sådan inkomst av hobby ska registera sig för moms. Det är inte en vanlig privatperson som säljer en häst.

Det är fortfarande inte privatpersoner som du skrivit innan utan inkomst av hobby, Bland nu inte ihop ärtorna med morötterna. Det här är två skilda saker. Vilket också innebär att den som har sådan inkomst av hobby ska registera sig för moms. Det är inte en vanlig privatperson som säljer en häst.

Jovisst kan du hamna under den kategorin som privatperson, vet flera som gjort det som sålt hästar för högre belopp

varför vara så spydig??

Självklart att en privatperson som säljer en häst lätt kommer upp i 30 000 kr på 1 år inkomst av hobbyverksamhet. Det är ju bara att kolla på hästannonserna och se vad en häst kostar. De flesta säljs ju i alla fall av privatpersoner, och det är inte många vettiga ridhästar som säljs UNDER 30 000 kr.

När jag letade häst för 2 år sedan så var det totalt hopplöst att hitta en vettig ridhäst under 50 000 kr - och det var privatpersoner som sålde.

Man behöver inte registrera firma eller dyl för att vara tvungen att betala moms, räcker att du uppger inkomsterna i vanliga deklarationen. Och HUR många gör det - helt ärligt???

/Lizzie

Tycker att denna tråden, har spårat ur totalt, den handlar inte om hurvida man skall redovisa moms eller inte, utan det handla om hästar ifrån våra europiska grannländer, om de bara är skräp eller inte!

Tycker att denna tråden, har spårat ur totalt, den handlar inte om hurvida man skall redovisa moms eller inte, utan det handla om hästar ifrån våra europiska grannländer, om de bara är skräp eller inte!

Hoppas Moderator kan *dela* ämnet och bilda en ny tråd så denna diskussion kan fortsätta men på annat ställe :idea:

Mvh Mia

knappus lånus

hahaha jag blir lite full i skratt

Gissa vad min tyska pappa säger. jo att svenskarna har så mycket benproblem på sina hästar för att de aldrig får vara hästar o röra sig naturligt. han skulle aldrig vilja ha en svensk häst.

i Tyskland har jag sett miljonhästar, bralla fritt i hagarna med hästkompisar, men aldrig här i sverige.oftast tom hästar som bara tävlar LA går en o en i små rastfollor.

visst är det konstigt att man har så olika uppfattning om länder o deras hästhållning

Varför skulle hästarna vara sämre ifrån våra grannländer?
Man får ta seden dit man kommer, så enkelt är det. Och varför är föl, unghästar osv billigare i Tyskland, en ganska enkel ekvation...tillgång och efterfrågan.:angel:

Håller med.
Har bekanta som köpt ponny från polen och den är varken hållbar eller har papper. dessutom visade den sig vara dräktig utan ngn alls info om detta, en dag stod det en fölunge i boxen - som dog rätt snart dessutom.

fast det hände en bekant till oss med en svensk ponny som gick msv hoppning. De köpte den och den fölade 6 månader efter, har varit mkt halt etc. Tror inte att det har ett dugg med ursprungsland att göra utan om okunskap. :o

Jag har gett några av mina åsikter i en tråd som ligger på dressyrforumet. JAG anser att det är väldigt lätt att bli lurad, fortfarande. Jag har blivit det, kompisar och bekanta har blivit det och då har vi ändå gjort "allt" rätt. Röntgat hela hästen, blodprov etc etc. (tyvärr så var jag så dum att jag inte analyserade blodprovet, kostade 10' eller något.)

Lurad kan bli oavsett. Fördelen med att köpa svenskt är våra lagar som hjälper en heldel vid problem. Dck inte fullt ut. Många känner sej lurade här också.

Men visst finns det massor av fina hästar i våra grannländer. Vi svenskar är inte världsbäst på hästar. Varken i hantering eller prest.mässigt.
Att några känner sej lurade när de handlat beror inte sällan på okunskap på vad man köper. Sen kan man ha otur/bli lurad såklart men de flesta handlarna vill ju gärna sälja mer till Sverige, som har pengar, så de vill att man ska vara nöjd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
4 023
Senast: Sambeon
·
E
Distans Gokväll, Vill för det första börja med att be om ursäkt att jag inte har haft koll på min pm låda... Har tyvärr på tok för mycket...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: sthu
·
L
Western Snacka om tramsigt. Nu ska man leta överallt i bukefalos för att hitta info om western. Western-tävlingar på ett ställe, Quarter-avel...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar