Bara "skräp"?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Nu tänker jag väl mest på de närmaste länderna, tyskland, holland, polen, lettland osv.
Man ser ju på en annonssida på internet MASSOR med hästar till salu från polen. Visserligen ser dom väl inte så trevliga ut alla gånger och det finns inte mkt info att få osv men vågar man köpa en sådan häst om det skulle "stämma"? Borde inte risken vara rätt stor att man efter kort tid står med en obrukbar häst?
Kanske är det fördomar men när jag tänker på polen eller liknande länder så är god hästhållning, uppfödning och träning inte det första som kommer upp...
Men fundersam blir man ju för priserna verkar mer "humana" där men som sagt är det värt risken? Är det bara "skithästar" allihop? Gäller det alla dessa länder eller är risken större med vissa?

Sv: Bara "skräp"?

Det har precis varit en tråd om importhästar från Tyskland och Holland. Där har det kommit fram olika åsikter men jag och några till tycker att man får mycket häst för pengarna om man köper importhästar därifrån. :love::love:
Hästar från Polen och Lettland har jag inte så stor erfarenhet av. En kompis blev dock lurad på en polsk häst men det var mååånga år sen....

Jag har gett några av mina åsikter i en tråd som ligger på dressyrforumet. JAG anser att det är väldigt lätt att bli lurad, fortfarande. Jag har blivit det, kompisar och bekanta har blivit det och då har vi ändå gjort "allt" rätt. Röntgat hela hästen, blodprov etc etc. (tyvärr så var jag så dum att jag inte analyserade blodprovet, kostade 10' eller något.)

Har bara importhästar hemma, från Tyskland, Irland, Danmark och Estland.

Är extremt nöjd med alla.

Provred endast en av dem, de andra köpte jag osedda.

Gör man så så är det självklart att man chansar men det har gått bra så långt.

Många av de länderna har en lång tradition av god hästhållning, så jag tror inte risken att få "skräphästar" därifrån är större än om man köper en svensk häst. Fast det är ju lite lättare att reklamera en dålig häst om köpare och säljare befinner sig i samma land och pratar samma språk.

Kära maken och jag var i Polen och red en vecka och de hästarna var förvånansvärt välskötta och välridna (makens häst hade varit med i polska mästerskapen i hoppning). Jag hade en hel del fördomar om polacker och deras hästhållning när jag kom dit men ändrade mig väldigt snart. Deras araber var fantastiska, snälla och välvårdade. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en häst från Polen men å andra sidan talar både make och svärföräldrar polska...

Jag har bara sett bra hästhållning i Tyskland, och har varit där en hel del både tävlat och letat häst

Jag tycker inte det är bra hästhållning när hästarna knappt får gå ute i hage. De rids en gång om dagen, det slängs på graman under ryck och skrik när hästarna sen är pigga och överenergiska. Jag kan inte se det fina i hanteringen, när unghästarna knappt får gå ute.

Har varit runt en del bland stall där nere, stora kända stall dessutom.

Detta förekommer naturligtvis även i Sverige, men jag anser fortfarande att den typen av hästhållning är fel.

Ska kankse tillägga att jag har en tysk import också som aldrig varit halt eller skadad.

min häst är import från polen (polsk arab) och med ett&½ års arbete i sverige så är han en underbar häst! 8D hoppar jättebra fina gångarter osvosv.

känner/har känt många hästar från holland och största antalet därifrån verkar väldigt hetsiga och felridna osv. för de har lugnat ned sig när de kommit till sverige och blivit tillridna

ex. en häst d-ponny kom från holland SKENADE runt i ridhuset ingen ville rida honom av risk att gå omkull han såldes och nu med 1 års arbete går han LA klasser 8)

Jag tycker inte det är bra hästhållning när hästarna knappt får gå ute i hage. De rids en gång om dagen, det slängs på graman under ryck och skrik när hästarna sen är pigga och överenergiska. Jag kan inte se det fina i hanteringen, när unghästarna knappt får gå ute.

Detta förekommer naturligtvis även i Sverige, men jag anser fortfarande att den typen av hästhållning är fel.

Ska kankse tillägga att jag har en tysk import också som aldrig varit halt eller skadad.

De ställen jag har varit på har det inte varit så. Där har hästarna varit ute i hage och ridna på bra sätt

Vi är inte så fantastiska i vår hästhållning här i Sverige heller. Och jag vet inte om hållbarheten blir så mycket bättre av att gå ut i små superleriga hagar hela dagarna. Dessutom har vi ofta unghästar ihop med äldre hästar vilket inte ger rätt stimulans till unghästen.
Jag har bara bra erfarenhet av holländska hästar och är oftast positivt överraskad av de hästar jag har köpt på "postorder".
I Polen och öststaterna är det mycket staten som håller i de stora stuterierna och de är överlag mycket välskötta ställen med otroligt väluppfostrade hästar. Men hållbarhet kan jag inte uttala mig om....

Önskar verkligen jag hade fått se ett sånt ställe... det finns säkert, det tvivlar jag inte på. Beklagar bara att jag fått se dålig hästhållning.

När det gäller polska hästar så ska man vara väldigt observant på vem som säljer. Man ska inte heller lita fullt ut papper som följer med hästen.
Det är så att i Polen finns en enormt fin tradition med hästar och allt som rör hästar mycket kunnande. Men det finns också en baksida med mindre trevliga människor som gör allt för pengar. Finns ett gammalt talesätt som säger att en polack säljer till och med sin gamla mamma. Detta gäller ju långt ifrån men har ändå en viss sanning. Jämför bara med vad som hänt på hundfronten sedan det blev populärt med som hundar. De som smugglas hit och säljs på blocket kommer inte från några trevliga hundmänniskor. De kommer från rena hundfabriker. Finns det papper på dem är de falska. Samma sak har hänt med hästarna i takt med att efterfrågan ökar så ökar också den hanteringen.

Så om man ska köpa häst från Polen ska man åka dit och se hur det verkligen ser ut där den finns. Finns den hos de här kunniga hästmänniskorna så är det säkerligen en väldigt bra och välhanterad häst. Vill/kan man inte visa hästen i Polen eller om den redan finns här, då bör man dra öronen åt sig.
Sedan är det så att det är av tradition inte direkt funnits varken avel eller efterfrågan på ponny i Polen tidigare. Så där bör man tänka sig för både en och två gånger innan man funderar på köp. Jag får själv förfrågningar varje år av seriösa polska hästmänniskor om köp av svenska ponnys för export till Polen. Just för att det saknas kvalitets ponnys där.

Fast avel har de ju bedrivit under många år. När det gäller stora hästar i vart fall. Fullblodsaveln är stor och har så varit likaså Oldenburgare.

1993 var jag och tävlade i Polen och då var vi på studiebesök på en del stora stuterier där man födde upp bla fullblod och araber och oldenburgare.

Den ena hingsten de hade där hade sprungit in en ofatligt stor summa pengar och hade löpt både i USA och Europa

Intressant. Alltid kul att få saklig information. :rofl::rofl:
Det med valparna har man ju läst om och det är tragiskt....om hästarna vet jag bara att en kompis köpte en häst från Polen via en som brukar åka på läger där. jätteflådig häst m bra gång. Men den hästen blev halt efter ett kort tag här i Sverige och det var massa konstiga saker med den. Efter ett år så var en polsk tränare här i Sverige och han kom från samma ställe där hästen kom ifrån, så självklart frågade vi honom om den hästen. Vi fick svaret att den hästen visste han inte så mycket om för den var ju bara halt hela tiden. :(
Gissa hur det kändes att höra för ägaren. :mad::mad:

Jag tror det är samma sak som här hemma i sverige, man får vara nogrann med vem man köper från och hur köpet går till.
Jag har ägt två importerade hästar, en från england och en från tyskland. Det har inte varit problem med skador eller något sådant som kan relateras till härkomsten. De har varit lite felridna men det är många svenska hästar också.
Jag har dock inte importerat själv utan köpt från importstall i princip direkt efter ankomst.

Sen har man självklart hört många historier om folk som har haft otur, men är man noga vid köpet så kan det nog gå lika bra som om man köpt svensk.

Jag har även arbetat med hästar i Holland och på det stället jag var fanns det inget att klaga på när det gäller hästhållning.

Personligen har jag bara bra erfarenhet av de holländska importerna jag träffat. Bl.a. red jag en 4-årig d-ponny, det var nog den finaste 4 åringen jag ridit i hela mitt liv.

Min foderhäst är lettisk import, han har tuppspatt, men skräp är han inte! Har inget att klaga över på honom :)

.

Klart att det finns dålig hästhållning i Tyskland likväl som i Sverige. Men du kan ju inte döma ut ett helt lands hästhållning på enbart några få stallbesök.

Tyskarna är i allmänhet mycket proffsiga och kunniga. Det är min erfarenhet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
J
Hästmänniskan Jag har en häst til salu. Hade en supertrevlig tjej ute för ett par veckor sedan, verkade vara precis vad jag har tänkt mig och sökt...
2
Svar
32
· Visningar
4 023
Senast: Sambeon
·
E
Distans Gokväll, Vill för det första börja med att be om ursäkt att jag inte har haft koll på min pm låda... Har tyvärr på tok för mycket...
Svar
19
· Visningar
3 973
Senast: sthu
·
L
Western Snacka om tramsigt. Nu ska man leta överallt i bukefalos för att hitta info om western. Western-tävlingar på ett ställe, Quarter-avel...
2
Svar
24
· Visningar
2 104
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar