bara min hund som gnäller?

Sv: bara min hund som gnäller?

Min piper bara när det är löpperioder och han vill ut och jaga tjejer :devil: Oftast hjälper det att säga åt honom men när det inte gör det funderar man starkt på att använda öronproppar..

Jag tror att alla pipande hundar är ett resultat av att vi inte tränar passivitet.

Hunden ligger och har förväntningar på omvärlden och då piper den.
När hunden sedan ligger passiv och håller klaffen så berömmer inte vi för att vi ser det som en helt naturlig grej att hunden bara ligger där. Inget att berömma liksom.

Jag anser att min hund ska klara av att vara passiv även i parken, han gnisslade också när han kom till mig.

Jag har helt sonika lagt hunden, inte tagit ögonkontakt, och väntat.
När han har blivit tyst så har jag berömt genom att droppa en godis framför honom. Fortfarande ingen ögonkontakt och inget prat.

Att ta tag i hunden när den piper ger ju faktiskt hunden den uppmärksamhet som den gnisslar efter.

Jag tror att alla pipande hundar är ett resultat av att vi inte tränar passivitet.

Hunden ligger och har förväntningar på omvärlden och då piper den.
När hunden sedan ligger passiv och håller klaffen så berömmer inte vi för att vi ser det som en helt naturlig grej att hunden bara ligger där. Inget att berömma liksom.

Jag anser att min hund ska klara av att vara passiv även i parken, han gnisslade också när han kom till mig.

Jag har helt sonika lagt hunden, inte tagit ögonkontakt, och väntat.
När han har blivit tyst så har jag berömt genom att droppa en godis framför honom. Fortfarande ingen ögonkontakt och inget prat.

Att ta tag i hunden när den piper ger ju faktiskt hunden den uppmärksamhet som den gnisslar efter.

Bra skrivet, jag har nog slarvat med sånt beröm :o

Jag har tränat på att han ska ligga lugnt även om vi är hemma hos folk men jag har nog inte berömt när han legat tyst och snällt. Problemet har varit att så fort man berömt med ord har han flugit upp och tror att man inte behöver fortsätta med det man var duktig med. Men att ge godis kanske fungerar bättre, fungerar ju när vi tränar andra grejer så det borde fungerar i sån träning med.

Visst blir det så, vi säger "duuuuktig" och hunden flyger upp som en kork.:D

Jag har läst en bok, eller vad som helst som inte är riktat mot hunden, i handen har jag haft nåt extra gott, kyckling eller köttbulle. Sen har jag bara droppat detta framför näsan på hunden när den legat still.

Klubbhuset på brukshundsklubben är ett toppenställe att träna passivitet, då det flesta jyckar är en smula uppskruvade där inne.

Visst blir det så, vi säger "duuuuktig" och hunden flyger upp som en kork.:D

Jag har läst en bok, eller vad som helst som inte är riktat mot hunden, i handen har jag haft nåt extra gott, kyckling eller köttbulle. Sen har jag bara droppat detta framför näsan på hunden när den legat still.

Klubbhuset på brukshundsklubben är ett toppenställe att träna passivitet, då det flesta jyckar är en smula uppskruvade där inne.

Ja är ju jättebra. Är inte med i någon hundklubb än (jo på riksnivå) men vi funderar att gå ngn kurs i vår. Däremot känner jag en som har tre hundar och väldigt samma syn på hundar som jag så jag tänkte höra om jag får åka till henne och träna lite passivitet.

De flesta har så svårt att förstå varför vi är så stränga/elaka som begär att hunden ska ligga still på sin filt när vi är borta hos andra. "ja men låt han gå runt lite, det gör inget", "oj va ni är stränga, ska han inte få lite mat" osv osv. Så inte nog med att man ska kämpa med att hunden ska slappna av, man ska kämpa med att övertala folk att inte busa med hunden, fodra honom eller hälsa på honom.

Att gnälla och pipa är inget direkt naturligt tillstånd för hunden. Vi höll själva på att bli galna, men om man också tänker på det som hund, så är det förmodligen en energi som orsakar hunden mest "illa". Vill nämna det, vår hunds gnällande blev också bättre då vi arbetade henne mer. Vi ansåg att vi reda gjorde det, men .... det var tydligt nog inte tillräckligt + också passiv träning.

Om vi arbetar han eller inte gör ingen skillnad tyvärr. Men sen jag fick tips här har vi passivitetstränat hemma och börjar redan se resultat :) Men jag får bita mig själv i läppen när han skäller (pipande övergår i skällande när vi ignorerar) men har klarat att inte säga till honom och han verkar ha insett att det inte tjänar så mkt till och blir tyst snabbare och snabbare.

Idag kommer mina föräldrar hit så det blir ett bra tillfälle att träna. När jag är själv hemma med honom är han nästan tyst men det blir värre så fort sambon kommer hem, för det är ju så synd om honom när jag ger massa uppmärksamhet till ngn annan än honom. Kommer det folk blir det klart ännu värre, men det blir nog bättre och bättre med det också.

Stort tack till bra tips.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 872
Senast: Dino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 628
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 489
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025