bara min hund som gnäller?

gadriel

Trådstartare
blir galen på min hund. Han piper och gnäller väldigt mycket. Mest när vi vill att han ska ligga still på sin plats eller någon annan stans. Det är ju sååå synd om honom och han kan pipa till och från i en halv evighet innan han accepterar läget. Då är han ändå motionerad, stimulerad och mätt.

Har vi ex tagit ifrån honom benet kan han ligga och pipa och tjura i säker en halvtimme innan han ger sig.

Är vi i stallet och jag binder fast han så måste han också pipa för det är ju sååå synd om honom.

Är det lite småkallt så piper han fast det är lite mer förståeligt.

Måste han sitta still i kopplet en stund om man pratar med någon måste man också pipa och tycka synd om sig själv, likaså om han ser en annan hund eller folk han inte får hälsa på.

Är det något som är vanligt på whippets, har jag skämt bort honom (fast det vågar jag nog säga att jag inte har) eller är det helt enkelt så synd om honom som han påstår? ;)

Sv: bara min hund som gnäller?

jag har en jack russel som oxå piper när det inte riktigt går som han vill.
bl. Om han inte får sova i sängen eller om man inte kommer och öppnar dörren precis när han vill. Kommer inte på fler tillfälle nu men jag vet att det finns.

Vet inte heller varför. Utstängd från sovrmmet brukar han vara i perioder men ändå ska det pipas........

Du är absolut inte ensam!

Min lapphund piper och gnäller väldigt mycket när han vill något, och/eller är stressad. Jag har försökt arbeta bort det, men har inte lyckats...

"min" jack russell piper nästan jämt

om jag sääger åt henne , pip
om jag kollar på henne, Pip
om jag säger åt den andra hunden, pip
om hon ser en hund, pip
när jag kommer hem pip
o.s.v

hon piper helt enkelt nästan jämt, kan vara jobbigt i bland med jag tyker det är lite charmigt:laugh:

Skönt att höra att det inte bara är min hund, började undra om jag misslyckats totalt med uppfostran :angel:

Vi har gått en ordentlig runda, han har kutat på åkern och nyss tränade vi lite trick för hjärnan också och gissa vem som ligger på sin plats (självklart med täcke, det rä ju en vinthund) och piper... stackars lilla hunden :grin:

Är det något som är vanligt på whippets, har jag skämt bort honom (fast det vågar jag nog säga att jag inte har) eller är det helt enkelt så synd om honom som han påstår? ;)

Det är nog ganska vanligt, nu är ju inte min renrasig men hon är lika dan. Börjar med att "gnisselpipa" lite lågt, får hon ingen uppmärksamhet så slutar det med att hon vrålar rakt ut och låter mer än ett brandlarm:crazy: Vet fler med unga vintisar som har samma problem så skyll på hunden och inte på dig själv:angel:

Jag har ingen vinthund, men jag har en riktig gnällspik till hund också.
När han har tråkigt gnäller han.
Eller när han ser en snygg tjej.
Sen kan han konsten att se ynklig ut, i alla tillfällen.
Denna bild tog jag idag, jag kallar kommandot "ner", men kanske "depression" också kunnat passa?
011.JPG

Min ena "kines" är väldigt pratig allmänt, han piper om han har tråkigt, om han är hungrig, om han vill ut, om jag börjar gå runt och plocka här hemma, om jag börjar ta på mig ytterkläderna, när jag pratar i telefonen, om jag binder fast honom nånstans, när han vill fram och hälsa på en annan hund el. människa osv. Han är en riktig "snackis" :D För det mesta stör det mig inte men ibland kan jag säga "schhh" om jag håller på med nåt som jag behöver koncentrera mig på och då slutar han oftast.

Låter som min herre. Så fort det inte händer något så ska de pipas! Blir man galen eller!!!!!!!! Han tränas och får massa stimulans varje dag. Och han har sällskap av vår tik dygnet runt.

Folk brukar fråga om han svalt en pipleksak=)

Min är en Rottweiler hehe.

Jag blir vansinnig på pipande hundar. Rottisen kan pipa om hon hör hundskall, men beordras då att hålla tyst och gå och lägga sig. Schäfern är mer pipig, men det är samma behandling där.

Jag blir vansinnig på pipande hundar. Rottisen kan pipa om hon hör hundskall, men beordras då att hålla tyst och gå och lägga sig. Schäfern är mer pipig, men det är samma behandling där.

Tro mig, jag säger till min hund mer än en gång men han skiter fullständigt i det, börjar direkt igen. Ibland hjälper det dock att stirra på honom, då brukar han oftast ge med sig, lägga ner huvudet och bli tyst.

Vi har 4 st hundar i olika raser. Bl.a. en kastrerad Pomeranien hane, en JRT tik och två blandrasvalpar på 5 mån. JRT pep och pep när vi fick henne vid 8 mån ålder. Och då började också den kastrerade hanen. Framförallt då hon blev beordrad att gå och lägga sig, på väg hem eller på väg i bilen, till gångstigarna eller om hon såg ting som hon upplevde som leksaker.

Vi insåg att det inte var hållbart och blev helt enkelt konsekventa. Ingen lätt match och det är fortfarande hårt, fast på ett mjukare vis. Nu korrigerar vi, pipet upphör. Vi tillåter aldrig längre att våra hundar piper. Det blir om än märkbart om man har flera stycken, energin sprider sig isf fortare än vinden. Pip och gnällighet beror ju framförallt på att hunden känner sig otrygg och/eller har utvecklat en fungerande uppmuntras. Otrygghet ska inte uppmuntras eller tröstas - och det blir krävande i många situationer. Vi försöker endast utsätta vår(a) hund för dessa situationer när vi har möjlighet att korrigera. Och sedan stegar man upp en nivå i taget.

Och det tog lång att korrigera det eftersom vi lät det bero till en början - vi trodde vi kunde vänta ut det. Men, vår JRT "väntar" man inte ut, hon är envisare än Satan upphöjt till 100.

Senast ändrad:

Vi har alltid sagt till när han pipit och det är bättre än när han var lite yngre, då började det som pip och ignorerade man så steg det till ylande så vi var tvugna att säga till för att det inte skulle spåra ur. Men fortfarande är det väldigt pipigt men vi får väl bara fortsätta att säga till även om det måste upprepas miljoner gånger.

Fast han har svårt att koppla av över huvudtaget så det hör nog ihop + att han är så in utav :devil: envis.

min var likadan, tills jag fick rådet av Jadzia att hemma ska det vara riktigt tråkigt och ute får man ha roligt och busa.
Hon piper aldrig inne längre, någon gång ute när vi tex står vid röd ljuset men annars är hon knäpptyst.

Hon var UNDERBAR på julafton, hon pep verkligen inte en enda gång och då var vi inte hemma och då var hon alltid sjukt jobbig.

Så jag vet ju inte om ni redan gör så men det ska vara as tråkigt inne, min sover i princip hela tiden, och sen buskul ute.

Min skit till hund gnäller också ffa när vi står stilla på promenader (t.ex. när matte plockar upp bajs). Piper aldrig hemma, däremot kan han pipa när vi hälsar på hos andra (speciellt hos min mamma för där är såååå tråkigt tycker han:D)

Min hund gnäller aldrig på det viset... Vet däremot måånga hundar som gör det och jag tycker dom är jättejobbiga.. Vet inte hur jag skulle träna bort det om det var så. Dom flesta ignorerar väl bara men vissa hundar kan ju fortsätta hur länge som helst ändå...

min var likadan, tills jag fick rådet av Jadzia att hemma ska det vara riktigt tråkigt och ute får man ha roligt och busa.
Hon piper aldrig inne längre, någon gång ute när vi tex står vid röd ljuset men annars är hon knäpptyst.

Hon var UNDERBAR på julafton, hon pep verkligen inte en enda gång och då var vi inte hemma och då var hon alltid sjukt jobbig.

Så jag vet ju inte om ni redan gör så men det ska vara as tråkigt inne, min sover i princip hela tiden, och sen buskul ute.

Ja det är nog ett bra tips. Egentligen ligger han nästan alltid på sin plats hemma. Låter vi han knalla runt vandra han planlöst runt, runt utan att göra något så för att han ska koppla av säger vi så gott som alltid till honom att ligga på någon av sina platser.

Ibland busar vi lite med honom inne men det kanske är en bra idé att sluta med det och bara göra det ute.

Trickträning gör jag dock inne, är det skitväder och vi inte går så långt så är det en bra sysselsättning att trickträna inne i värmen, brukar bli ca 10 min sen är han trött i huvudet. Han är ju dessutom en riktig fryslort, även om han har täcke fryser han om man inte rör på sig.

Ska prova ditt tips, kanske får han att koppla av bättre och veta att det inte blir roligare för man piper. Är ju som sagt sällan det busas inne men det kanske är tillräckligt, sambon kan ha en tendens att busa lite till och från inne, kanske är han jag ska fostra lite :D

Nu är min kille inte så extrem att han gnäller så mycket=) Vi har också den regeln att inne är det tråkigt och ute är det roligt. Men när man har tråkigt kommer det ändå ett gnöl, inte alltid men ibland. Han är iof "bara" 1 år. Och blir bättre och bättre och det är bara nån gång i veckan som det gnälls.

Men som sagt bara för att det är tråkigt inne betyder de inte att de slutar gnälla=) Det kan ju även bli tvärt om!

Vi har valt att totalt ignorera honom när han gnölar och det fungerar oerhört bra! Att ryta till på honom ger honom bara det uppmärksamhet som han vill ha.

jag ignorerar också, jag märker också att tillsägelser gör att hon piper mer för då får hon uppmärksamheten.
Men när hon i början pep riktigt mkt och steg och steg så fick hon gå bort från oss och lägga sig i ett annat rum och det hjälpte också.

min hund gick även från att vara omringade bland två andra hundar och få busa konstant inomhus till att flytta ensam med mig och enbart få ha tuggben som leksak inne.
Så det var en ganska stor skillnad och hon var inte van att inte få leka och busa inomhus så jag vet inte hur stor skillnad det gör för er :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 872
Senast: Dino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 628
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 489
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025