bara medryttare!

B

buddy86

jag rider är medryttare på en häst. det är en väldigt fin häst, 14 år, svenskt halvblod, snärt och smidig, och väldigt snäll och kelig och helt underbar på alla sätt. men ägaren ger hästen alldeles fel mat. den får alldeles för mycket mat och förmycket energi. hästen har problem för han spänner sej men ändå så rider tjejen med gramman och massa bett som typ ett pessoa bett som är en stång och jätte smalt. och hon tävlar hästen typ 1 gång per helg men så rider hon den inte på veckodagarna. och vad kan jag som bara är medryttare göra? jag vill ju inte säga till henen att hon gör fel för då kanske jag inte får rida hästen längre och hästen är perfekt för mej. är det någon som har haft något liknande problem? hur ska jag visa för tjejen att hon gör fel? och tillråga på allt så tror hon att jag inte vet så mycket som jag vet. det var tex. ett engelskt schabrak som hon hade när hon hoppade och när jag skulle rida ut i skogen så ville jag ha ett större schakbrak så då bytte jag, men så satte jag itne på det engelska igen, och då sa hon till mej att det lilla shcabraket faktiskt inte var för ponny hästar utan att det var ett so man hade när man hoppar.
okej det kanske inte var ett så bra exempel men ni fattar nog vad jag menar.
hjälp mej.

Men... förlåt... men där hade hon väl rätt ändå. Var det inte ett hopp-shabrak hon satte på?
/Lina :o

Går hon att prata med? Har ni bra relation? I så fall varför inte bara prata kring hästar, kanske något vettigt kommer ut av det. Många är villiga att lyssna bara man inte skriver dom saker på näsan.
Sen är det ju tyvärr så att det till syvende och sist är hennes häst och hon får göra vad hon vill med den. Lite take it or leave it alltså!
Att hon beter sig som att du inte kan så mycket får du försöka att inte ta åt dig av. Var trygg själv i att känna din kunskap och förmåga. Det kommer alltid finnas folk som måste behandla andra som mindre vetande :)

Rider någon av er för instruktör? Om inte kan ni ju börja göra det. Det kan ju även få henne att förstå vilka bett man kan och inte kan använda på sin häst. Vad säger de andra som står i stallet? Vilka ser hon upp till, kan de prata med henne?

Hur ser hästens foderstat ut och hur mycket rids den och isåfall vilket arbete gör den då? Hur går det när hon tävlar?

Tyvärr är det så att som medryttare har du oftast inte så mkt att säga till om. Oavsett om du är mkt duktig eller så, så är det inte du som äger hästen, och väljer ägaren att inte lyssna kan du inte göra så mkt...

hur ska jag visa för tjejen att hon gör fel?

Ändra inställning! Se det inte som att hon gör FEL. Se det som att du har vissa tips och idéer (och ett stort kunnande) som du skulle kunna bidra med, ifall hon är intresserad.

Det låter som om du är väldigt rädd för att visa dina kunskaper. Berätta att du upplever hästen som lite spänd när du rider och att den eventuellt skulle bli mer avslappnad med lite mindre kraftfoder, och erbjud dig att hjälpa till med att fundera ut en bra foderstat. Om du vågade tro lite mer på dig själv skulle du ju kunna vara en stor tillgång för den här tjejen och hennes tävlande. Visa att man kan lita på dig, att du vill väl och har bra tips (utan att prata om rätt och fel!) - då kanske ägaren ger dig mer ansvar. Jag skulle bli jätteglad om jag hade en medryttare som visade sig kunna mycket om foder och sånt. Det skulle ju bara vara skönt för mig, för du slipper jag kolla upp sånt själv!

oj, jättesvår situation... kan du inte säga till henne att tex du märkt att hästen går bättre utan gramanen (om den nu gör det) så kanske hon provar och ser skillnaden hon med eller att du tycker att hästen är för pigg och att ni kanske ska se över foderstaten... Försök att inte klaga utan att mera konstatera att såhär har jag märkt att det är... har du tänkt på det med...?

När jag hade medryttare hade jag en väldig tur inser jag. Tjejen var jätteduktig och ordentlig och tog sig an min häst som det varit hennes egen. Vi var mer som två jämnställda även om jag hade det största ansvaret eftersom det var min häst. Vi hade ett block där vi skrev varje dag vad vi gjorde med hästen, om vi provat nåt nytt och hur det gått osv. det kanske ni oxå ska prova. då kan du skriva istället för att behöva konfrontera henne och så får hon läsa det i lugn och ro och ta in det.

Jag tycker att Havreflingas inlägg var mycket bra.

"det var tex. ett engelskt schabrak som hon hade när hon hoppade och när jag skulle rida ut i skogen så ville jag ha ett större schakbrak så då bytte jag, men så satte jag itne på det engelska igen"

Ett tips för att få ägaren att få förtroende för dig och ge dig mer ansvar: ändra inte utrustning utan att fråga och om du byter, ÄNDRA TILLBAKA. I detta fall rör det ju sig om ett schabrak (och jag fattar inte riktigt varför du inte kunde rida ut i skogen med det som satt på sadeln?) som inte har någon praktisk betydelse, men det är FÅ saker som är så irriterande som när medryttaren självsvåldigt ändrar utrustning. Och har man kommit överens om att den får ändras så SKALL den återställas.

Som medryttare är det dock så att man får anpassa sig efter hästägaren, precis som någon skrev. Vill man bestämma själv får man skaffa en egen häst. Dock går det ju vanligen att få en bra kontakt mellan medryttare och hästägare, men om någon av parterna går in i förhållandet med inställningen att den andra gör FEL tror jag det är svårt. Så antingen måste du förändra ditt sätt att se på ägaren occh börja kommunicera och förstå, eller så får du gilla läget eller leta efter ny medryttarhäst där du gillar både häst och ägare.

Hälsningar

Anneli

:bow:
Håller med Havreflinga, det bästa som finns är folk som kan mer och som vill hjälpa till. De allra flesta (som jag träffat i alla fall) lyssnar till kritik bara den känns berättigad och konstruktiv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
13 480
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat