border_kelpie
Trådstartare
Jag minns det som att man inte ens bedövat ordentligt?
Jag skulle börja om med en ny utredning från grunden. Röntgen är inte allt.
Nej exakt.
På första besöket så gjorde vi detta:
Tog in på gången och gjorde böjprov, Ua på alla ben.
Longerade i ridhus, vilket visade Kontur halt i vänster varv men inte höger. Tog ut och longerade på astfalt, Inte halt i något varv.
Gjorde om böjprov och fortfarande Ua på allt. Longerade igen i ridhus och fick här byta varv, var minut i cirka 10 min .
In igen och då bedövade hon höger framknä och sen longera i ridhus igen. Då var han ohalt i vänster men halt i höger varv. De valde då att röntga hans framknä och de visade UA.
De bestämde sig för att det är knäledsinflammation i båda fram och behandlar.
Gjorde rehab i 6 veckor.
Andra besöket/återbesök (på annan klinik då den första inte hade någon tid jag kunde)
Longerade i ridhus och fortfarande halt i vänster varv men inte höger. Veterinär tycker att han har ett konstigt rörelsemönster allmänt och tycker att hältan ser ut att sitta högt.
Longerade på deras grusparkering och återigen ingen hälta på hårt underlag oavsett varv.
Tar in på gången och gör böjprov, Ua igen.
Veterinären vill göra ett neurologiskt prov och ber mig att skritta med honom på gången. Hon drar honom i svansen och han trillar/tappar balansen varje gång. Tar aldrig emot och det säger veterinären inte är normalt.
Vi röntgar hals, nacke, rygg, bakknä och has. Samtliga är UA och veterinären säger att jag ska rida rakt fram i skogen i 3 månader och sen komma tillbaka om det inte är bra. Säger även att jag kanske får vänja mig vid att Kontur är såhär då jag bara ska ha honom som hobbyhäst.
Det sista besöket var 8 april och efter det så hände det med tränaren, alla sa det var en balans grej och att han skjuter ut höger bog. Jag trodde dem då han blev mycket bättre och mjukare i ridningen när jag började hjälpa honom med bogen. När jag parerade hans höger bog så började han sluta halta och allt kändes bättre och jag trodde det var felet, då han tidigare varit körhäst.
Red även som sagt mest ut i skogen. Hann träna 2 gånger på dessa 3 månaderna.
Provade longera mest för han kändes konstig när jag red ut och ja då provade jag på mjukt underlag och det va icke bra. Provade sen någon dag efter på grus som ni kan se på filmen.
Ser inte bra ut då han aldrig varit halt på hårt underlag tidigare.