Bara för skoj skull...

Sv: Bara för skoj skull...

Men snälla du, jag har sett hundratals jaktgolden;)
Jag vet att du hade en jäkla otur med din Billie, men du ska veta att den uppfödningen är... ja, hur ska jag säga... inte riktigt i min smak. Som vanligt är det ju så, om man ska köpa hund, att man måste vara noga i sitt val av uppfödare och linjer, det gäller ju alla raser - annars kan man få vilket skit som helst, precis som du fick.

Men snälla du, jag har sett hundratals jaktgolden;)
Jag vet att du hade en jäkla otur med din Billie, men du ska veta att den uppfödningen är... ja, hur ska jag säga... inte riktigt i min smak. Som vanligt är det ju så, om man ska köpa hund, att man måste vara noga i sitt val av uppfödare och linjer, det gäller ju alla raser - annars kan man få vilket skit som helst, precis som du fick.

Ja men snälla du... Jag vet att du har sett fler goldens än mig och just därför förvånar det mig oerhört att du inte har sett dessa goldens utan av-knapp? Jag har redan påpekat att de goldens jag sett som saknar denna av-knapp inte nödvändigtvis kommer ifrån samma uppfödare eller linje.

Jag försvarar inte den uppfödningen som min förra hund, och nuvarande, kom ifrån men att kalla henne skit är jävlar i mig att ta i...

Senast ändrad:

Gått ganska många kurser för olika instruktörer både norr om och söder om stockholm och fått träffa hundar från olika ställen.
Då skulle jag väldigt gärna veta varifrån dessa hundar kommer, som är så hispiga så de inte går att ha i möblerade rum. Det finns nämligen ett par massproducenter i S-holmstrakten som parar allt som rör sig, det skulle vara intressant att veta om dessa hundar kommer därifrån! PM:a mig?

Då skulle jag väldigt gärna veta varifrån dessa hundar kommer, som är så hispiga så de inte går att ha i möblerade rum. Det finns nämligen ett par massproducenter i S-holmstrakten som parar allt som rör sig, det skulle vara intressant att veta om dessa hundar kommer därifrån! PM:a mig?

Jag jämförde stamtavlorna på dessa hundar med min egen då det begav sig och det var flera år sedan. Jag brydde mig aldrig om att skriva en rapport eller på något annat sätt dokumentera dessa hundar, jag nöjde mig med att konstatera att ett fåtal var släkt med min hund på olika långa led och ännu flera inte var det. Kollade då minst 5 led bakåt.

Vill du ha empiriska studier får du göra dem själv. Välkommen till Stockholm.

Men hallå... nu pratar vi om olika saker!! Jag svarade ju på cillamuffins inlägg om "jaktgolden som är så gasade så de inte går att ha i möblerade rum"!!
Jag svarade:
Jag har, under alla år som uppfödare, aldrig träffat en enda jaktgolden som varit på det viset!!

Du pratar om av-knappen du... och det kan jag hålla med om att det är betydligt fler individer som saknar! Men därifrån till att de ska riva huset är ju ändå steget bra långt...

Nej vi pratar om samma sak, att inte kunna hunden i möblerade rum. Soffor välter, mattor flyger och gäster välts omkull. Jag kallar det allvarlig brist på av-knapp. Att stoppa in en hund som ständigt rör sig och tänker i 180 knyck i ett rum och tro att det ska gå lugnt till.

Jag har träffat två sådana i hemmiljö och hört flera beskrivas på samma vis. Så jag påstår: de finns.

Jag jämförde stamtavlorna på dessa hundar med min egen då det begav sig och det var flera år sedan. Jag brydde mig aldrig om att skriva en rapport eller på något annat sätt dokumentera dessa hundar, jag nöjde mig med att konstatera att ett fåtal var släkt med min hund på olika långa led och ännu flera inte var det. Kollade då minst 5 led bakåt.

Vill du ha empiriska studier får du göra dem själv. Välkommen till Stockholm.
Jaha, jag tänkte att du kanske noterade om flera av dem kom ifrån samma ställe, och det hade ju varit intressant att veta för mig som uppfödare. Det verkar som om du har haft en jäkla otur och sett en massa dåliga hundar, och jag har tydligen rört mig i kretsar där det är precis tvärtom.

Det känns som om vi kommit lite OT här, sorry TS;)

Nej vi pratar om samma sak, att inte kunna hunden i möblerade rum. Soffor välter, mattor flyger och gäster välts omkull. Jag kallar det allvarlig brist på av-knapp. Att stoppa in en hund som ständigt rör sig och tänker i 180 knyck i ett rum och tro att det ska gå lugnt till.

Jag har träffat två sådana i hemmiljö och hört flera beskrivas på samma vis. Så jag påstår: de finns.
Och jag påstår fortfarande att det inte är särskilt vanligt.
Jag antar att vi kan enas om att vi är oense;)

Senast ändrad:

att inte kunna hunden i möblerade rum. Soffor välter, mattor flyger och gäster välts omkull. Jag kallar det allvarlig brist på av-knapp. Att stoppa in en hund som ständigt rör sig och tänker i 180 knyck i ett rum.

ok, det där står på "vill inte ha listan" med då ;)

ok, det där står på "vill inte ha listan" med då ;)

Men hon var grymt rolig att träna med. :D Spontanapporterade och tog allt på första försöket, 100% fokus, tvekade aldrig inför något nytt, envis som synden och alltid positiv. Det bara det övriga livet som kunde vara lite jobbigt... :angel:

Korthårig collie!

Var dock noga med kennel!

Eller Irländs Terrier..

Senast ändrad:

jag tycker nog inte collie passar in under mina krav på mentaliteten tyvärr :)

Irländsk terreir känns inte som de har tillräckligt mkt "will to please" som jag vill ha, men tack för tipsen :)

En ESS från bra dp-linjer är mitt tips! Det är vad jag valde, jag ville ha en allrundhund, till tävlingslydnad, viltspår (eller eg eftersök såklart) och jakt.

Kräver lite letande att hitta en bra dp-hund (jaktvarianterna är ibland lite miljösvaga och kan vara mkt hisp och lite förighet) men jag tycker spanjlarna är roligare är retrivrarna (men det är ju min personliga åsikt), och lite smidigare storlek som ett extra plus.

Det är ju om man tycker pälsvården är för betungande?

Fyller inte in alla kriterier men Cavalier är den ras jag känner till som har mest will to plezz. (och jag har haft/har malle, schäfer, border collie..) Visserligen lite liten kanske.. Men det gör de upp för med mysighet.. :D Sjukdomarna är kanske den enda.. Men från rätt kennel så får du en friskt hund.. Ej engelska linjer.. För då kan man nästan garantera dig hjärtproblem.. :cool:

Annars pudel (skriver som i en annan tråd, raka så vipps är pälsen borta), koikjerhondje (stavning), tollare, welsh springer spaniel, schäfer..

ESS, Engelsk springer spaniel?

Boerperd: Sorry, Collie är inte aktuellt :)

Piggelkot; Cavalieren känns lite väl liten, tycker även att den verkar ha ganska mycket rasbundan sjukdomar? fixar en Calvalier verklgien 6 timmar i stallet...?

Tollare är jag inte intresserad av alls, tyvärr dålig erfarenhet av dem :)

Senast ändrad:

Oj klantigt, japp engelsk springer spaniel. Har man mest sett skit är dom rätt tråkiga och säg nio av tio skulle jag inte ta om jag fick dom med den där tionde, ja dom är riktiga guldkorn :)

Cockern då? Finns ju en jaktvariant som är riktigt snygg, mycket will to please och gillar att apportera!
Pappa har ju en som jag gärna skulle sätta klorna i o träna men han vill göra det själv så jag håller mig borta ;)
Kanske lite liten?

31937279.jpg

det har väl varit mentaliteten som hållit mig borta från cockern lite?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 347
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 374
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 356
Hundavel & Ras Då framtiden för vår lilla hund är väldigt oviss p.g.a. trassel i ena höften, så har jag börjat nosa på tanken att skaffa en till. Hade...
2
Svar
34
· Visningar
3 050
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka