Bara för att det är så lugnt här inne....

anhe

Trådstartare
....så måste jag starta en tråd. :o

Funderade lite över frågor man får ibland, eller som man kan undra över hur andra har för taktik.

På vilket sätt håller ni på med trav.

Jag menar jag tycker tävlandet och träningen för tävling är det absolut roligaste. Sen är det väl kul iofs att avla fram egna uppfödningar och tävla med, men mitt slutmål är alltid att ha tävlingshäst.

Detta gör ju att i alla fall jag (som inte har en allt för fet plånbok :angel:) tvingas välja, alltså måste överåriga/såna som inte ska avlas på/sånt som inte duger till tävling/skadade bortom reparation osv, det måste säljas/slaktas (vad det nu kan handla om).

Självklart finns undantagsindivider (som kanske tävlat våldsamt bra eller är speciell av andra skäl som man vill behålla), men generellt så gäller ovanstående.

Men hur gör ni andra, har ni häst/-ar som ni tävlar med om dom vill och kan, annars behåller ni dom som rid-/körhästar, eller hur tänker ni?

Är det någon som håller på för att tjäna pengar (vilket många verkar tro vi gör :devil:) Det är ju ett skämt... :rofl: men jag måste fråga.

Haha...

Jag håller nu på för fullt att samla på mig en hela massa egna :crazy: :crazy:
Har 2 fölston vilken den ena av dom är dräktig med min egna hingst, gammelhingsten,ettåring, tvååring, treåring, 6 åring...och så kommer det ju 2 nya nästa år...

Jag vill kunna sälja avkommor, men det är förbannat svårt att bli av med dom till någorluna vettiga priser, snålbjuder folk så behåller jag själv :angel:
Har ju sålt Ville Världsvan iallafall :) och resten av pållarna är inge sämre dom.....

Iallafall är mitt mål att få fram bra tävlingsindivider, räcker dom inte till så får dom tyvärr åka någon annanstans....jag har inga möjligheter att handha hästar som är med i P21 lopp stup i kvarten , eller har "otur" i varje start....det blir ingen bra kombination för varken mig eller hästen

Som yrke har jag konvalecenter åt Goop och har haft det i 9 år....

Det du säger om P21 lopps tävlandet är ju också intressant, det är ju ännu en nivå. I alla fall jag har ju tröttnat på att ha en häst som inte duger till mer än att vara 6:a 7:a i varje start och som på 50 starter tjänat 28000 kr.

När jag var helt grön var det roligt att bara åka på tävlingar. Nu för tiden är kraven mycket högre, det ska vara kvalitet. Drömmen vore ju förstås att någon gång få lägga vantarna på en riktig kanon..... :love:

Men för att återgå till sak, så är ju en del fullt nöjda med att harva runt med sina nioåringar och kamma hem ägg, antagligen för att det är så roligt att få vara med om tävlingarna (och kanske för att hoppet är det sista som överger människan :angel:)
Inget fel i det alltså, men det är inget för mig.

Hehe, nej då...men faktum kvarstår att det ÄR svårt att sälja unghästar idag...jag har dock betäckt med bra hingstar och inga granngårshingstar""
Sen är det ju nästan lika illa att ha kvar ston som skall gå tomma..

Jag vill ha hästar som räcker till på t ex solvalla, DD,V75 mm, kanoner behöver dom inte vara, men dom skall VILJA tävla och vinna...Dom skall inte gråta och sluta äta bara för att dom har haft en lång resa eller ett hårt lopp...Jag är sån som person och då skall man ha såna hästar som matchar sig själv...annars blir det helfel...

Det kanske låter hårt, men det är det inte för det är då det funkar bäst, och jag gör verkligen allt för mina hästar.

Jag vet P21 hästar som aldrig startat i annat än i såna lopp....i flera år :eek:
Kan inte för mitt liv tro att dessa hästar tycker det är roligt att vara travare......man KAN inte ha otur i flera år om man har något till häst :crazy:

:D P21-lopp, jag vet en valack med en halvtaskig stam som tävlar (eller??) P21-lopp i mer än 3 år och gått typ 48 starter med ca 42.800 i prispengar.......snacka om OTUR...Ägarna envisas med att låta han TÄVLA,TÄVLA och byta olika kuskar bara för att han SKALL komma 1:a.....Han har kommit 2:a kanske 2 ggr under hela sin karriär.... :crazy:
Nej, jag skulle nog sälja pållen till ngn som kan ha den som skogsmulle eller ngt liknande...Vore det en märr skulle jag nog inte ha den kvar..... :crazy:
Jag har min lilla märr som med en ganska hyfsad stam,eh...den ä ju ganska GAMMAL....*leter o letar för fullt efter en bra hingst* *KRÄSEN*

//Carolrita

jag har blivit mamma så jag har bara mina helägda kvar.och dom går som ridhästar Men när jag höll på själv så var det att dom skulle springa in pengar.annars så sålde jag.
Nu ska jag hitta något travstall att hjälpa till/ellerjobba extra i saknar att köra fort.

Du satte väldigt bra ord på mina mål med hästeriet också.

Det här med att sälja unghästar. Ibland kan jag bli så förvånad över hur billiga tex halvblodshingstar är att betäcka med, och hur bra betalt dom får för sina avkommor. Dom behöver inte göra mer än vara suttna på i princip och se vettiga ut så kostar dom 80 000. Hur billiga är varmblodshingstarna då? En avkomma är ju svindyr att ta fram. Sen vill man ju inte sälja fölungarna till vilka tattare som helst. En annan aspekt är ju att har man väl kört in bebisarna blir man ju lite sugen att testa dom själv, det kan ju vara en bra häst :angel:

Dom hästar som inte duger kanske inte har det så roligt, men man måste komma ihåg att svensk travsport lever i stort och mycket på alla oss amatörer. Några av amatörerna är ju mer amatörer än andra, men man ska vara glad att dom finns, alla aktiva håller sporten levande.

Meningen med mitt hästeri är att tävla, men i balnd verkar det som om det bara är en vision...

Det är inte nödvändigt att hästen springer in massor av pengar men samtidigt vill man ju inte ha en häst som aldrig kn hävda sig...

Just nu har jag sitter jag i pkt 21-träsket med den ena av hästarna (den andra tränar för att kanske kvala igen inom kort efter skada) och hon har drabbata av denna fördöma OTUR! Det är trist när man vet att hon borde kunna åtminstone en låg 17-tid och de gånger hon inte gjort bort sig i starten har hon hamnat i rygg på de absolut sämsta pkt 21-hästarna som finns. :crazy: Kul det är att se hästen ligga i vinnarhålet och sedan bli omkörd av hela fältet för att komma ut 200 kvar...

Kanske ett litet utvik där, men jag vet att jag har en häst som är betydligt bättre än raden. Eftersom jag är världens envisaste människa (som alla som haft shettis?) så kommer jag säkert inte att ge upp med denna häst förrän tidigast nästa höst om inget händer... Men den hästen är ju inte less på att springa precis, hon fullständigt älskar att vara ute där det händer lite...

Just nu är jag till och med inne på att testa henne i provlopp själv, eftersom det ibland är lättare att komma med i amatörloppen. (Men fy vilken träningsvärk jag kommer att få ;))

/// ghost

Hehe...jag köpte ju en ny pålle som också har 0 points :crazy: såvisst ska ju jag också ut i P21 med honom, men det får inte bli mer än EN gång...nja kanske två om det strular...... :D

jag har själv sagt att jag aldrig kommer äga häst och jag känner mig fortfarande inte som en hästägare, utan mest passupp... :p Min pålle har jag för att jag älskar honom! :love: Han ska bli min "rid"häst efter sin trav"karriär" och lopp är ju roligt att vara med i, även om det är fruktansvärt nervöst! sen vet jag ju oxå att pållen min kan springa fort, skallen ska bara hinna med... sen så ska han ju säkra min ekonomi medan jag pluggar oxå... :crazy:
Däremot tror jag inte jag köper nån mer travpålle sen, eller vem vet? :o

Ja men jag får helt skylla mig själv! :crazy: Jag tog faktiskt medvetet ut henne innan hon väsades till för att hon skulle lära sig. :o Men det beror helt och hållet på psyket på damen, jag vågade helt enkelt inte vässa henne innan de första starterna ifall det skulle slå över totalt på henne.
Men jag tror nog att du ger han fler än Två chanser om han skulle fastna eller om någon annan sabbade för honom eller något liknande??? :angel: ;)

/// ghost

jag tyckerdet är roligt som attan att träna unghäst! och kommer förhoppningsvis tycka det är lika roligt att träna starthäst, eftersom jag hoppas vi hamnar där om inte alltför länge! sen tycker jag det är attans kul med avel och min "plan" är att hon ska springa in pengar så jag kan betäcka henne med en relativt bra hingst. om inte det fungerar får jag göra en reservplan ;) Men helt säker är jag på att jag vill hålla på med min tjej och funkar hon inte som travhäst av nån hittills okänd anledning får hon bli min "vardagshäst". Och så betäcka och börja om igen :) det är hela altet jag gillar.. fast tävlingar är till för att se hur bra träningen fungerar ;) eller nått :rofl:

Själv sätter jag träningen och tiden fram till start som det främsta. Finns det kapacitet kan jag nog tänka mig att ge hästen både tid och ekonomi för att bli bra - har just nu en 4årig dam här som ägaren tragglat med sedan 1årsåldern. Nyop. för lösa benbitar modell tumnagel i kotor bak..hon har benbitarna till trots tränat 15 - 16 tider utan att bli förstörd..det tyder på en viss hårdhet och vilja att springa.
Men finner jag ingen vilja eller fog att tro att det skall komma säljer jag hellre snabbt. En enda gång har jag skickat häst till slakt - på ägarens order. Jag gjorde det under protest då jag ansåg att hästen, en bror till Seth Bowl, hade blivit en ypperlig ridkompis men ägaren påstod sig inte vilja se sin travhäst som ridhäst..?? Vi har inget samarbete idag och jag kan knappast tänka mig att vi får något heller.
Men som sagt, utmaningen att träna, att få hästen fram till start i gott skick. det är det som ger mig kicken i det här. Själva tävlandet kommer liksom i 2:a hand, visst är det roligt att det går bra det med men det följer liksom med. Allra kuligast är det att lyckas med något som ngn stor tränare fastnat snett på.. jag har gjort så med självaste Sir Henry.. minsann fick jag inte märren till både kval o start ( sen var ägaren nöjd så nu är hon fölmärr) och det hade inte han lyckats med på 4 år..!!! :devil: :devil:

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 920
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 512
Senast: ameo
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar