Jag är mycket intresserad av Natural Horsemanship och jobbar efter mina egna och även andras teorier.
Men det som jag tycker att alla borde sträva efter är att skapa en tvåvägs- kommunikation med sin häst.
Att ni ska förstå varandra på bästa sätt och att du ska lära dig att läsa din hästs signaler.
De ÄR tydliga om du verkligen TITTAR efter dem.
Jag leker fram ett förtroende men ändå på ett bestämt vis.
Mina hästar får under inga omständigheter vara "högre" än jag.
JAG bestämmer när leken är slut och hur den ska utföras.
Viktigt att poängtera är att man ska skapa ett förtroende för sin häst. Att den ska lita på dig i alla situationer.
Detta för att ha en säkrare relation till sin häst då det är stora djur som lätt kan få ödesdigra konsekvenser om den blir rädd eller i rädsla gör saker den inte menar så mycket med av ill-vilja.
Man kan inte "GÖRA SIG till ledare för sin häst", utan man måste få hästen att VILJA accpetera dig som sin ledare..
Och det gör man ju genom att vägldea hästen i situationer då den behöver nån som kan guida den genom olika hinder.
Man hör så mycket om det här med NH.
men jag tror att genom att vara hästens vän , men på ett bestämt sätt så kommer hästen att behöva dig.
Det finns ingen regelbok på hur man kan bli "hästens ledare".
Det kommer utav sig självt.
Jag tror det har med personkemi att göra.. Ungefär som med människor. Man passar bättre ihop med olika individer.
Och har man ingen personkemi till sin häst så tror jag inte att man får ett bra ledarskap på RÄTT sätt.
Man kan ju inte tukta hästen till respekt..
Då blir det pannkaka av alltihopa.
Man ska ju få en ömsesidig respekt till hästen.
När jag t.ex tar ut min häst ur hagen så ska jag ju ta "över" rollen efter ledaren i hagen..
Och ja, man SKA respektera sin häst såsom den ska respektera dig. En häst är ju fortfarande en häst och måste ju behandlas därefter.
Jag strävar inte efter att bli ledare för min häst för att jag vill dominera den. Utan jag vill bli min hästs ledare OCH bästa vän för att det känns säkrare.
Den ska veta vart den har mig och jag ska veta vart jag har den..
Man ska inte styra och ställa över hästen för att få respekt. Du ska få den att VILJA lyssna på dig.
Min häst bits inte, men om den skulle bitit mig så biter jag tillbaka.
Skrika och slå är inget som är bekant för hästen.. Det blir typ : -jaha, och varför gjorde du så??
Inte sagt att jag aldrig har rytit i åt en häst eller klatschat till den. Det har jag visst.
Och ibland är det lätt när man blir rädd eller överraskad att man gör det i ren reflex..
Jag kan ge ett exempel:
För ett X antal år sen hade jag en treårig valack som bet ibland.
Jag på den tiden var en helt vanlig stalltjej som inte var äldre än 14 år.
Varje ggn han bet eller naffsade så daskade jag till honom och röt i åt honom att lägga av.
Och han fortsatte..
Men så en dag så blev jag så arg, för det gjorde alltså RIKTIGT ont när han bet mig i armen.
Jag bet tillbaka riktigt hårt i halsen på honom.
Han blev så arg: sparkade i väggen, la öronen tätstrukna bakåt och hotade med tänderna.
MEN han satte tänderna i boxväggen istället för mig!
Han blev så överraskad på mitt beteende. Men tro det eller ej, han bet mig ALDRIG efter det sen.
Tilläggas kan att detta var en hästhandlar-häst som jag köpte loss och red in.
Så hans beteende berodde på att han inte visste hur man betedde sig mot folk. = ouppfostrad.
Och han slutade faktiskt med sina dumheter.
Så jag tror stenhårt på det här med att straffa på "hästars vis"
Biter han, så biter jag tillbaka.
Tränger han in mig i en vägg så tränger jag tillbaka.
Är han otrevlig mot mig ute i hagen så kör jag iväg honom tills han får komma fram när JAG säger det.
Just för att visa tydligt för hästen att jag inte vill bli behandlad hur som helst.
Jag är värd att respektera. Och det lönar sig inte att försöka sätta sig upp mot mig.
Och om du tittar noga så kan du se att även din häst och ledaren är kompisar så länge din häst sköter sig och är vänlig.
De kan klia halsar åt varandra men endast när ledaren vill det.
Så även om hästen har respekt för sin ledare så kan de vara kompisar ändå..
Hoppas jag har gett dig några svar ur MIN synpunkt.
Bara för att jag säger detta så menas det ju inte är rätt.
Alla har ju sin synpunkt, så det vore roligt att höra andras...=)