Bara äta hö och havre?

A

Araton

Hejsan!
Kan en häst klara sig på bara hö,havre och mineraler?
Vad finns i havren som hästen behöver? Behöver hästen havre om den inte rids? Behövs betfor? Vad finns det i betforn som hästen behöver?

Tacksam för svar!
 
Sv: Bara äta hö och havre?

Allt beror på höanalysen. Utan analys vet man inte öht vad hästen stoppar i sig och då kan man heller inte veta vilka ev tillskott man behöver ge. Ett optimalt hö fungerar bra som enda foder. Om höt inte räcker till energimässigt kan man behöva fodra med kraftfoder tex havre. Är inget speciellt med havre som inte finns i annat kraftfoder men det innehåller mycket energi och är kanske inte ett bra val om man har ett proteinfattigt hö. Betfor är ju också ett kraftfoder och ges av samma anledning som havren. Smakligt för hästen och bra att blanda ut mineraler i.

Vad som behövs är som jag skrivit helt upp till höanalysen. Finns massor man kan behöva tillsätta eller så behövs inget alls. Jag rekommenderar att ta en analys! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 404
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 019
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fästa huva
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp