Väldigt lättuggat foder

Men hur har de varit "deppiga"? Klart han blir besviken när man kommer med "fel" mat, vi hade två olika hösilage och det växlade vilket han ville ha. Men gröten är han alltid glad för. Känns trist att ta bort honom när han är så positiv och framåt. Men kommer han inte igång att äta hösilage alls så blir det nog aktuellt. Svårt att tillgodose alla behov då.
Hästar är ju betesdjur. Det ligger i deras natur. Om man då inte kan äta stråfodret så är det ju inte konstigt att man blir deppig. Jag tycker att det är tveksamt att hålla hästar vid liv enbart på gröt.
 
Hm, jag undrar om du inte lägger för mkt vikt på den här med tuggtid? Om du har möjlighet (och framförallt råd!) är det ju fullt möjligt att ersätta en hästs hela foderbehov med tex betfor, lusern och gräspellets. Jag vet att tex Fibrebeet och Pavo 18+ från Pavo ofta rekommenderas till äldre hästar med dåliga tänder.

https://www.pavo.net/advice/feeding-tips-for-horses-with-bad-teeth/
Instämmer. Känns underordnat när hästen ändå inte kan tugga ordentligt.
 
Hästar är ju betesdjur. Det ligger i deras natur. Om man då inte kan äta stråfodret så är det ju inte konstigt att man blir deppig. Jag tycker att det är tveksamt att hålla hästar vid liv enbart på gröt.
Instämmer. Jag hade en häst som blev väldigt gammal. Hade satt upp några kriterier för när det skulle bli dags för honom att få somna in. Ett av dem var när han inte längre kunde tugga stråfoder. Tänker att de då säkert även har svårt att tugga gräs vilket känns väldigt ledsamt plus att risken för foderstrupsförstoppning ökar etc. I min värld var gröt inget alternativ. Absolut som komplement/istället för kraftfoder, men inte istället för stråfoder. Nu hamnade vi aldrig i det läget, men hade vi gjort det hade han fått somna in då. :heart
 
Hm, jag undrar om du inte lägger för mkt vikt på den här med tuggtid? Om du har möjlighet (och framförallt råd!) är det ju fullt möjligt att ersätta en hästs hela foderbehov med tex betfor, lusern och gräspellets. Jag vet att tex Fibrebeet och Pavo 18+ från Pavo ofta rekommenderas till äldre hästar med dåliga tänder.

https://www.pavo.net/advice/feeding-tips-for-horses-with-bad-teeth/
Ja det är inte gratis, så tyvärr är kostnaden en faktor i det hela. Pavos foder anser jag vara grovt överprisade, men vi använder deras mineraler. Och jag vet att det tekniskt sett går, men lite som andra i tråden är inne på så har ju hästen även ett psykologiskt tuggbehov. Han åt en del halm förra vintern faktiskt, men han tuggar mycket sämre nu, särskilt efter att veterinären var här 😭 pendlar typ mellan "det kanske går" och "det kommer inte gå". Kan nämna att jag inte är ägare till hästen men vi har ett nära samarbete.
 
Ja det är inte gratis, så tyvärr är kostnaden en faktor i det hela. Pavos foder anser jag vara grovt överprisade, men vi använder deras mineraler. Och jag vet att det tekniskt sett går, men lite som andra i tråden är inne på så har ju hästen även ett psykologiskt tuggbehov. Han åt en del halm förra vintern faktiskt, men han tuggar mycket sämre nu, särskilt efter att veterinären var här 😭 pendlar typ mellan "det kanske går" och "det kommer inte gå". Kan nämna att jag inte är ägare till hästen men vi har ett nära samarbete.
Vad säger ägaren?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp