Bara 4 veckor kvar

Sv: Bara 4 veckor kvar

Jadzia skrev:
UKC går visst bort numera av någon anledning.

Jag läste om det på pitbull.se för några dagar sen. Anledningen till det är att man kan dubbelregistrera sin hund hos UKC, alltså både som Pitbull och Amstaff.

Jadzia skrev:
Om det inte står i villkoren för försäkringen så gäller det inte. Det avtal man ingår med ett försäkringsbolag är det som står i ens aktuella försäkringsvillkor. Finns inga begränsningar där vad gäller APBT så kan inte bolagen i efterhand hitta på att försäkringen inte ska gälla dessa raser. Det måste skrivas in i villkoren.

Nej, självklart kan de inte det.

MEN man kan inte ingå avtal med IF och Agria om man har en pb eller korsning med denna.

Och de hittar inte på i efterhand, är man ärlig och anger vilka raser som ingår i sin hund kommer de säga nej innan du tecknar försäkring.

Jag har inte skrivit något negativt om Pb's, jag tycker bara man ska vara medveten om problemet med försäkringar av dessa.

Man kan säkert gå runt dessa på olika sätt men faktum är att både IF och Agria har en uttalad policy att inte försäkra dessa.

Då har du ändrat dig nu, för tidigare skrev du PB eller amstaff blandning, och amstaff blandning gick bra enligt personen jag pratade med idag på IF

Folksam. De har tidigare försäkrat korsningar av det här slaget utan problem.

Ingenstans i If:s, Agrias eller Folksams villkor finns ordet "pitbull" med. Söker man på "terrier" hittar man bara de villkor som gäller för kejsarsnitt på bostonterrier & liknande, inte ett ord om apbt.

Agria skriver såhär:
Det har varit problem med vissa kamphundar varför vi även nekar ersättning för sådana, åtminstone om de är oregistrerade.

Låter ju inte som att det är helt omöjligt att försäkra registrerad pitbull där?

Då har vi olika uppgifter. Jag har fått uppgiften endast renrasiga amstaff hos de jag frågat bla agria och if.

Vet inte riktigt vad ni vill att jag ska skriva?

Har 18 förklarat att nej, det står inte i villkoren men söker man på agrias och if's sida hittar man dessa uppgifter.

Och ringer ni och vill försäkra pb eller korsningar kommer ni få nej.

Säger ni "blandras" kan det säkert gå igenom men båda bolagen har som policy att inte försäkra dessa.

Förstår ni nu eller tror ni fortfarande jag ljuger?

Tror ni jag säger nej till kunder för skojs skull? Och inte för att jag fått detta som en uttrycklig order från chefen?

jag köper iallafall hund först och främst efter utseende/ras,och givetvis ska en hund vara mentalt frisk också. Gäller samma med hästar, jag väljer vilken ras jag vill ha.

Lena_Morse skrev:
vet du...inte ens en väl insatt person om rasen kan se skillnad på en pb och en amstaff, jag säger inte detta för att jävlas, men har du inte stamtavla på din hund så har du blivit blåst.
Och om du nu går efter utseendet *huga liga* varför i hel*ete inte lägga till några lappar och få en reggad amstaff som du kan ställa ut och tävla med? Nej det är väl utseendet :devil: :smirk:

Jag är ej intresserad av utställning, föresten tror jag inte många av invandrarna som föder upp pitbulls har stamtavlor på sina hundar eller är särskilt seriösa.

Korkat sätt att köpa hund på. Man vill ju ha en hund som passar för ens ändamål och då är det inte alls säkert att den hundras man tycker är snyggast är lämpligast att köpa. Jag tycker att Berner Sennen är riktiga godingar, men inte sjutton tar jag mig till bruks-SM med en sådan. Därför får jag köpa mig en annan ras som kanske inte är lika snygg, men som har de mentala egenskaper jag söker.

Det är enormt mycket större rasskillnad på hundar än på hästar. Hos häst är de individuella skillnaderna mycket viktigare än rasen. Hos hund är det en stor skillnad mellan exempelvis retriever-raserna och herdehundarna. De är som dag och natt i temperament. Vill man då ha en samarbetsvillig och förig hund kommer man att få en chock om man väljer Maremma bara för att de är snygga. Maremma är inte föriga och mesiga hundar.

Jag köper också hund främst efter ras, men då handlar det om rasens mentala egenskaper. Hur de ser ut skiter jag i.

men du och jag köper hund av olika anledningar, du verkar intresserad av att tävla med hund, jag har varken tid eller lust att tävla.
Däremot går jag lydnadskurser men är främst ute efter en hund som kan vara med mig dom timmar jag tillbringar i stallet, hemma, ja nästan överallt,en bästa kompis helt enkelt. När jag köpte min 4 raser-blandning visste jag ej hur han skulle bli, men den hunden passar mig som handen i handsken.

Det spelar ingen roll vad man har för syfte med sin hund, tävling eller ej. Går du bara på utseendet eller köper grisen i säcken helt så kan du råka hamna med en hund som vore perfekt för mig men för dig vore det mindre kul. Du kan ju råka få en riktigt arbetsnarkoman och det blir ingen trevlig sällskapshund. Tänk bara på alla de som köper BC för att de är söta och får sitt livs chock när hunden vallar allt som rör sig.

Jag förstår inte hur man kan vara mindre nogräknad med hundens påbrå därför att den ska vara "bara" till sällskap. Då är det ju ännu viktigare att man får en hund som man trivs med och som har de där egenskaperna som gör hunden till en perfekt sällskapshund. Man ska ju faktist umgås med hunden, inte ägna dagarna åt att titta på den.

Allinrep skrev:
Har 18 förklarat att nej, det står inte i villkoren men söker man på agrias och if's sida hittar man dessa uppgifter.

Kan du inte visa var? Jag har letat massor på båda de sidorna och inte hittat något.

Tusen tack! tänkte precis berätta hur det är med BC..

Jag har 2 stycken BC, och ni anar inte hur många som säger "guuud va fina, guuud va söta, guuud va lättlärda, såån ska jag köpa" otroligt korkade människor..

Jag köpte min sista bc för att han var en jävel på vall, underbart eye, men ack så ful säger alla.

Att köpa en pb för att den är snygg är också otroligt korkat, tror du det är en spaniel eller? Den måste få jobba för att må bra. Tro mig jag vet av egen erfarenhet.

Vi har för fasen över 400 raser och nog måste det finnas nån som passar?

Nej fy fasen för folk som köper efter utseendet! använd det som finns innanför pannbenet! den enda som råkar illa ut är hunden, som antingen avlivas eller hamnar på hundstallet.

Jadzia skrev:
Det spelar ingen roll vad man har för syfte med sin hund, tävling eller ej. Går du bara på utseendet eller köper grisen i säcken helt så kan du råka hamna med en hund som vore perfekt för mig men för dig vore det mindre kul. Du kan ju råka få en riktigt arbetsnarkoman och det blir ingen trevlig sällskapshund. Tänk bara på alla de som köper BC för att de är söta och får sitt livs chock när hunden vallar allt som rör sig.

Jag förstår inte hur man kan vara mindre nogräknad med hundens påbrå därför att den ska vara "bara" till sällskap. Då är det ju ännu viktigare att man får en hund som man trivs med och som har de där egenskaperna som gör hunden till en perfekt sällskapshund. Man ska ju faktist umgås med hunden, inte ägna dagarna åt att titta på den.

Men tid! köper man en brukshund måste man ta sig tid! har man tid för att skaffa hund överhuvudtaget då?
Pb är en hund som älskar att arbeta! då har du inte sett en pb i dess esse!

prince77 skrev:
men du och jag köper hund av olika anledningar, du verkar intresserad av att tävla med hund, jag har varken tid eller lust att tävla.
Däremot går jag lydnadskurser men är främst ute efter en hund som kan vara med mig dom timmar jag tillbringar i stallet, hemma, ja nästan överallt,en bästa kompis helt enkelt. När jag köpte min 4 raser-blandning visste jag ej hur han skulle bli, men den hunden passar mig som handen i handsken.

Jag är nyfiken bara, vad gjorde du med din(a?) pitbull?

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar