Sv: Bara 4 veckor kvar
Att ta för givet att alla hundar utan stamtavla är blandraser eller "mindre" värda är oerhört trångsynt.
Många pitbullägare som parar sina hundar bryr sig helt enkelt inte om stamtavlan p.g.a att hundarna ändå inte får registreras av skk. Om skk skulle ta sitt ansvar och erkänna pitbullterriern som ras så skulle dessa problem minska drastiskt, och även då problem med mentalt instabila hundar då dessa hundar inte skulle bli godkända som avelshundar överhuvudtaget. Det är absurt att godkänna t.ex staff då denna hunds mentalitet och inte minst utseende är samma som pb om inte pb blir accepterad.
Alla hundar kan bli farliga i fel händer, det förekommer inte fler hundbett hos pb än hos t.ex tax. Men taxen anses totalt harmlös p.g.a sin storlek. Jag hade en briard förut och blev attackerad av två lösspringande schäfrar. Som tur var hade jag en killkompis med mig som fick ta hand om att jaga bort dessa hundar medan jag lugnade ner min egen. Men det var ju inte hundarna det var fel på utan ägaren som uppenbarligen inte hade nån koll.(Hon är dessutom aktiv i brukshundsklubben
)
VI pitbullägare ska vara stolta över våra pitbulls med tanke på att denna ras är något av det renaste som finns, denna ras är bevarad som den var från början och inte sönderavlad.
Och visst finns det mer och mindre seriösa uppfödare av pb. Likaväl som hos andra raser. Hur kan man t.ex avla på hundar med höftproblem och ärftliga ögonsjukdomar...(en kompis köpte en collie av en känd uppfödare som hade båda dessa åkommor inom loppet av 2 år). Det är väl ändå värre att avla på hundar som inte kan föda själva utan behöver kejsarsnitt (bulldog) och dessa hundar får ändå tillhöra skk, då kan man ju börja fundera...
Dessa raser har tidigare varit "kamphundar" men är ändå en del av skk.
Bullterrier
Engels Bulldog
Amstaff
Shar Pei
Neapolitansk Mastiff
Bostonterrier
+ en massa fler
Nu är det ju egentligen media som är boven i dramat. Så en sak hoppas jag vi alla har lärt oss...att det mesta som sägs i media är överdrifter som inte är värda att tro på (eller rent bullshit
). Jag föredrar att se saker med egna ögon innan jag tror blint...