Bara 4 veckor kvar

Sv: Bara 4 veckor kvar

Lena_Morse skrev:
Då är det alltså ingen renrasig pb du har skaffat utan en blandras :smirk:
Har träffat föräldrarna och dom är pitbulls.
För mig personligen kvittar det om det så skulle vara pudel i valparna, jag tycker det är en enormt fin hundras, och det är utseendet jag gillar, inte vad rasen heter.

nej, mina andra hundar är blandras men jag har inte uppgett vad för raser till försäkringsbolaget och det funkar utmärkt.

HUnd ska man köpa efter de mentala egenskaperna, inte utseendet, och då är det sjujävla viktigt vad som finns bakom valparna. Det gäller specifikt en sådanr ras som APBT, men även bruksraserna och herdehundarna. Det är inga nallebjörnar man har i kopplet utan rovdjur med både styrka och vilja. Vet man det går det i de allra flesta fall bra, men då gäller det som sagt att veta vad som finns i hunden och hur det ska hanteras.

vet du...inte ens en väl insatt person om rasen kan se skillnad på en pb och en amstaff, jag säger inte detta för att jävlas, men har du inte stamtavla på din hund så har du blivit blåst.
Och om du nu går efter utseendet *huga liga* varför i hel*ete inte lägga till några lappar och få en reggad amstaff som du kan ställa ut och tävla med? Nej det är väl utseendet :devil: :smirk:

prince77 skrev:
Har träffat föräldrarna och dom är pitbulls.
För mig personligen kvittar det om det så skulle vara pudel i valparna, jag tycker det är en enormt fin hundras, och det är utseendet jag gillar, inte vad rasen heter.

Senast ändrad av en moderator:

Om du tycker det är en enormt fin (du menar väl fin som i fina egenskaper?) hundras, varför köpa något som du inte ens vet är av den rasen?

Dags att klargöra lite i denna frågan.

I Sverige är det förbjudet att ha hundar
- som har extremt stor kamplust
-som lätt blir retade och biter
- som man bara med svårighet kan förmå att avbryta angrepp och
- som har benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor och andra hundar.
Förbud mot specifika raser finns inte.

Just det sista att inget rasspecifikt förbud finns gör att detta egentligen faller grovt men samtidigt kan man ändå få bort aggressiva hundar från gatan.

Längre ner i lagen står också:

Denna förordning trädde i kraft 15 mars 1997. Den som vid denna förordnings ikraftträdande innehar annan hund som avses i 19a§ än så kallad pitbullterrier får behålla hunden under förutsättning att den på offentlig plats hålls kopplad och är försedd med munkorg.

"Så kallad" pitbullterrier gör ju så att de med blandraser kan komma undan med att de inte vet att det är just pitbull i hunden. Och som vanligt blir de seriösa, som har reggade pitbulls, drabbade

(Ett litet tillägg bara :))

Lena_Morse skrev:
vet du...inte ens en väl insatt person om rasen kan se skillnad på en pb och en amstaff, jag säger inte detta för att jävlas, men har du inte stamtavla på din hund så har du blivit blåst.
Och om du nu går efter utseendet *huga liga* varför i hel*ete inte lägga till några lappar och få en reggad amstaff som du kan ställa ut och tävla med? Nej det är väl utseendet :devil: :smirk:

Jag instämmer. Blandraser av pitbull-liknande utseende eller (för all del) med egenhändigt komponerade stamtavlor betingar ett högt pris.

Om man är beredd att betala så mycket för en oregistrerad hund så tycker jag att det är dumsnålt att inte betala mer och bidra till den avel som är godkänd istället. Hundarna ser dessutom så lika ut att en som är okunnig inte kan se skillnaden.

Så - om man nu gillar utseendet så mycket, varför inte ha en hund som man kan visa upp och meritera?

I övrigt så skulle jag aldrig köpa en hund för dess utseendes skull. Hundens mentalitet skall passa en och det som sedan är vackert är för mig bonus!

Svarar er alla..

Det jag klistrade in är direkt från IF's hemsida.
Jag vet inte om det ang importen stämmer.

Dock vet jag att får era försäkringsbolag reda på att hunden är pitbull, blandning med pitbull eller amstaff täcker den ej.
Oavsett lag så har de rätt att "diskriminera" en ras så mycket de vill.

Visst kan man luras men jag utgår från att man är ärlig.
Och jag tycker man bör vara medveten om detta när man köper en sådan hund.

Senast ändrad av en moderator:

Jadzia skrev:
Har lusläst villkoren hos mitt bolag. Finns inga begränsningar för att försäkra APBT eller korsningar med APBT eller amstaff.

Renrasiga amstaff kan livförsäkras till högre värde och hamnar i annan försäkringsklass. Därför vill bolagen föräskra sig om att det verkligen är en renrasig amstaff.

Det står inte i IF's eller agria's villkor heller utan på andra ställen.
En dålig jämförelse, dock en jämförelsen, är att det inte heller står att man inte får ha vargar försäkrade.

Villkoren består av regler för de hundraser som får försäkras.

Nu måste jag bara säga en sak.

Antingen har du inte en aning om vad du pratar om eller så bara ljuger du rakt igenom.

Jag har precis pratat med det försäkringsbolag som du angivit här att du jobbar för.

Det var inga som helst problem att teckna en försäkring om jag hade en amstaff, fick prisuppgifter och hela köret.

Varför sitter du och skriver något som du inte har fakta för ?

Jag har aldrig sagt vilket bolag jag jobbar för?

Sen kanske du ska läsa noggrannare, har skrivit att man KAN försäkra RENRASIGA AMSTAFF, men inga korsningar med denna ras.

Så du kanske borde ta reda på vad du pratar om?

Allinrep skrev:
ett problem bara..

inga blandningar med pitbulls ELLER amstaff försäkras.
Endast renrasiga amstaff försäkras.

.

men du kanske behöver tydligare ändå Calz... ?

Ajdå .

Nej jag läste faktiskt hela ditt men jag missade hälften av mitt.

Jag frågade även om blandning med amstaff och det var heller inga problem, man skrev in dom som Blandras helt enkelt.

( tyvärr drog jag parallerer till att du jobbade på det försäkringsbolg du talade för här, mitt fel )

Senast ändrad:

Att ta för givet att alla hundar utan stamtavla är blandraser eller "mindre" värda är oerhört trångsynt. :( Många pitbullägare som parar sina hundar bryr sig helt enkelt inte om stamtavlan p.g.a att hundarna ändå inte får registreras av skk. Om skk skulle ta sitt ansvar och erkänna pitbullterriern som ras så skulle dessa problem minska drastiskt, och även då problem med mentalt instabila hundar då dessa hundar inte skulle bli godkända som avelshundar överhuvudtaget. Det är absurt att godkänna t.ex staff då denna hunds mentalitet och inte minst utseende är samma som pb om inte pb blir accepterad.
Alla hundar kan bli farliga i fel händer, det förekommer inte fler hundbett hos pb än hos t.ex tax. Men taxen anses totalt harmlös p.g.a sin storlek. Jag hade en briard förut och blev attackerad av två lösspringande schäfrar. Som tur var hade jag en killkompis med mig som fick ta hand om att jaga bort dessa hundar medan jag lugnade ner min egen. Men det var ju inte hundarna det var fel på utan ägaren som uppenbarligen inte hade nån koll.(Hon är dessutom aktiv i brukshundsklubben :o )
VI pitbullägare ska vara stolta över våra pitbulls med tanke på att denna ras är något av det renaste som finns, denna ras är bevarad som den var från början och inte sönderavlad.
Och visst finns det mer och mindre seriösa uppfödare av pb. Likaväl som hos andra raser. Hur kan man t.ex avla på hundar med höftproblem och ärftliga ögonsjukdomar...(en kompis köpte en collie av en känd uppfödare som hade båda dessa åkommor inom loppet av 2 år). Det är väl ändå värre att avla på hundar som inte kan föda själva utan behöver kejsarsnitt (bulldog) och dessa hundar får ändå tillhöra skk, då kan man ju börja fundera...

Dessa raser har tidigare varit "kamphundar" men är ändå en del av skk.
Bullterrier
Engels Bulldog
Amstaff
Shar Pei
Neapolitansk Mastiff
Bostonterrier
+ en massa fler

Nu är det ju egentligen media som är boven i dramat. Så en sak hoppas jag vi alla har lärt oss...att det mesta som sägs i media är överdrifter som inte är värda att tro på (eller rent bullshit ;) ). Jag föredrar att se saker med egna ögon innan jag tror blint...

Det stämmer inte. Mitt bolag har som sagt inga begränsningar vad gäller APBT.

Om det inte står i villkoren för försäkringen så gäller det inte. Det avtal man ingår med ett försäkringsbolag är det som står i ens aktuella försäkringsvillkor. Finns inga begränsningar där vad gäller APBT så kan inte bolagen i efterhand hitta på att försäkringen inte ska gälla dessa raser. Det måste skrivas in i villkoren.

Renrasiga Amstaff är det inga som helst problem att registrera så länge man har stamtavla och ett DNA-test.

Alla hundar utan stamtavla och FCI-registrering är blandraser officiellt sett. Vad du tycker om det spelar ingen roll. Visst kan det anses korkat att hundar ur raser som exempelvis APBT och Silken Windhound ska ses som blandraser, men så länge SKK inte godkänner dem går de som blandraser.

De seriösa uppfödarna av APBT är för övrigt mycket noga med att regga valparna i ADBA. UKC går visst bort numera av någon anledning.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar