Bara 4 veckor kvar

Sv: Bara 4 veckor kvar

hej, det är ingen vetrinär som kan se skilland på en amstaff och pb.
så det går alldeles utmärkt att försäkra en pb som amstaff eller amstaff blandning.

Allinrep skrev:
ett problem bara..

inga blandningar med pitbulls ELLER amstaff försäkras.
Endast renrasiga amstaff försäkras.

If ska enl uppgift ej försäkra heller. Försäkringsbranshen har generellt sagt nej till pitbulls av samma anledning som man inte får försäkra belgian blue, moralen.

Hur vet du det?
Har du läst de finstilta villkoren?

Försäkringsbolagen anser att pb och bb är omoraliska djur eller hur man ska säga.

Att vet inte ser skillnad kan jag inte säga emot, har aldrig provat.
Dock försäkras EJ amstaff-korsningar.

Jag antar att då det endast är renrasiga amstaff som försäkras så kräver man en stamtavla på de. Då spelar det ingen roll vad vet säger.

För att jag pratade med en pitbullägare idag som har försäkrat sina hundar.

och hur i hela friden kunde jag försökra min min renrasiga pb då? jo jag skrev blandras...

Allinrep skrev:
Att vet inte ser skillnad kan jag inte säga emot, har aldrig provat.
Dock försäkras EJ amstaff-korsningar.

Jag antar att då det endast är renrasiga amstaff som försäkras så kräver man en stamtavla på de. Då spelar det ingen roll vad vet säger.

ja men då skrev du inte vad den var blandad med.

Upptäcker försäkringsbolaget detta får du ingen ersättning och inte heller nån premie tillbaka. Då börjar vi snacka försäkringsbedrägeri..

amstaffblandning går hur bra som helst

Allinrep skrev:
ja men då skrev du inte vad den var blandad med.

Upptäcker försäkringsbolaget detta får du ingen ersättning och inte heller nån premie tillbaka. Då börjar vi snacka försäkringsbedrägeri..

Nej det gör det inte.
Tro mig, jag arbetar på försäkringsbolag.

Ang pb så säger if såhär:
"- Försäkrar If blandraser?
Ja, både renrasiga och blandraser är välkomna. Det finns ett par undantag när det gäller hundar som kan försäkras. Det är de raser som enligt lag inte får importeras till Sverige, t ex Pit Bull Terrier"

men då säger man blandras med staff eller om den är större dogo argentino eller boxer. eller att man helt enkelt inte vet. trådskaparen tror sig ha köpt en pitbull, men det är det inte och det kan ju vara vad som helst i den. att skriva "vet ej" borde alltså inte vara att luras.

Konstigt att det finns pitbulls försäkrade där då... Tror inte de som valt If har gjort det och försökt dölja att hunden är pitbull, isåfall hade de tagit vilket försäkringsbolag som helst. Men If kanske inte kollar upp lika noga som andra.

De får visst importeras till Sverige.

Om du nu jobbar på försäkringsbolag borde du väl vara lite mer påläst?
Pittbull får importeras men inte avlas på ( om jag tror rätt )

De får avlas på också.. Det enda man inte kan göra är registrera dem någon annanstans än ADBA och UKC.

Okej, dom får alltså avlas på, men du kan aldrig registerar och tävla med en PittBull?

( mer än det du kan tävla med en blandras )

jag använde folksam och är insatt i försäkringar pga av min mor har jobbat med försäkringar i 16år.
Och om det står så som du skriver anser inte jag att if är insatta i frågan pga att man får visst plocka in pb:s

Allinrep skrev:
Nej det gör det inte.
Tro mig, jag arbetar på försäkringsbolag.

Ang pb så säger if såhär:
"- Försäkrar If blandraser?
Ja, både renrasiga och blandraser är välkomna. Det finns ett par undantag när det gäller hundar som kan försäkras. Det är de raser som enligt lag inte får importeras till Sverige, t ex Pit Bull Terrier"

Senast ändrad av en moderator:

Precis..
Det verkar komma fler föreningar som ordnar kurser m.m. för pitbull och liknande hundar, jättebra tycker jag. :)

Eftersom APBT inte är erkända av SKK räknas de som blandras i Sverige (oavsett stamtavla och reg) och alla bolag försäkrar blandraser. Du behöver inte uppge vad för sorts blandras du har.

Har lusläst villkoren hos mitt bolag. Finns inga begränsningar för att försäkra APBT eller korsningar med APBT eller amstaff.

Renrasiga amstaff kan livförsäkras till högre värde och hamnar i annan försäkringsklass. Därför vill bolagen föräskra sig om att det verkligen är en renrasig amstaff.

Har IF hittat på en egen lag?

Det finna inget som hindrar import av APBT i lagboken.

Tack trodde jag var ensam om åsikterna :bow:

Jadzia skrev:
Har IF hittat på en egen lag?

Det finna inget som hindrar import av APBT i lagboken.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24