Bär möss på sjukdomar?

Coop

Trådstartare
Hej!
Har problem med att ena utekaninen får besök av en eller flera möss. Har försökt att ta bort sånt som går att gömma sig bakom, funka hos ena men inte hos andra. Det är väl pelletsen som lockar för jag hittar små hamstrade högar i buren. För övrigt så är kaninen inte så mycket i just sin mat/husbur utan är ute i sin stora utebur.

Så min fråga, någon som vet om möss bär på några sjukdomar?

Får hitta på en annan lösning till pelletsen.

Sv: Bär möss på sjukdomar?

Jag är inte helt säker, men vad jag vet så kan de bära på diverse ohyra och skit men det smittar inte kaninen.

Tack för ditt svar! Skönt att veta.

Ska ändå göra någon åtgärd, prova med fälla och stänga ute kaninen ett tag.

Det verkar som att det är mycket möss i år för de är lite här och var eller så är det våra 5 katter som helt plötsligt blivit väldigt dåliga jägare.

Har också haft möss som hälsar på (2st skogsmöss) i 7-8 år.
Visserligen tvivlar jag på att det är samma möss, men det har bara varit 2st hela tiden.
Ingen av kaninerna har blivit det minsta sjuka, eller bryr sig om att de kommer inte och snattar lite mat av dem.
De bor ändå inte i själva burarna, utan under våran altan.

Hur söta som helst!
Så länge de bara är två, känner jag inget direkt behov av att ha ihjäl dem.
f_hihi024m_4686725.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Daimstruten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 165
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar