Bantning, hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fold_Nathalie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 687
F

Fold_Nathalie

Jag och min kompisar har hand om varsin häst (den ena är min, den andra lånar kompisen av min syster) båda var tjocka när vi började jobba med dom, min har nu bara blivit lite knubbig, vilket jag tycker är ok nu på sommaren, men den andra, hon är fet, riktigt fet, visst man tänker ju att det är ju bara att ställa henne i boxen nattetid, men vi får inte, min syster vägrar hon anser att det är dåligt för hästens hälsa, men hur bra är det att fet?

Hur ska jag (och min kompis) göra?
Vi vill verkligen inte ha en så tjock häst att man nästan dör av att spänna sadelgjorden.:(:confused:

Sv: Bantning, hjälp!

Ett bra tips är att dels läsa igenom befintlig bantningstråd, och ställa frågan där, så får du nog mer svar. Men i korthet så minskar man antalet 'kalorier' (MJ) in, och ökar hur många 'kalorier' (MJ) hästen gör av med via motion.

Dock kräver det analys på grovfodret, kontroll över vad hästen äter och om de går på gräs hård begränsning av gräset.

Det är MYCKET värre för hälsan att vara fet än att stå inne nattetid i box. I värsta fall så innebär fetma att du kan förlora hästen, på ett mycket plågsamt sätt. Sen finns det alt till box, en liten gräsfri hage nattetid t ex.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 483
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 110
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 352
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka