Bandmask & blodmask!!

Eloy81

Trådstartare
Kan någon säga om detta är rätt!

Enligt träckprov på 3 hästar är resultatet följande;

Häst 1 500 epg blodmask & förekomst av bandmask.
Häst 2; 300 epg blodmask.
Häst 3; 250 epg blodmask.

Alla 3 fått recept på Cydectin comp. Är detta korrekt?

Tacksam för hjälp!

Har för mig att senaste rönen säger att man inte längre behöver avmaska alla för bandmask bara för att en har det (som rek var förr). I så fall är cydectin comp overkill för de två utan bandmask @Madick har koll, får se om hon hittar hit.

Tack för era svar!

Jo, tycker också att det känns lite väl onödigt till dom med bara blodmask, & inga mängder heller direkt!
Tror att jag ringer labbets vet & rådfrågar!

Kan någon säga om detta är rätt!

Enligt träckprov på 3 hästar är resultatet följande;

Häst 1 500 epg blodmask & förekomst av bandmask.
Häst 2; 300 epg blodmask.
Häst 3; 250 epg blodmask.

Alla 3 fått recept på Cydectin comp. Är detta korrekt?

Tacksam för hjälp!
Rejäl overkill. Cydectin ska sparas till sjuka hästar. Ivomec Comp eller Equimax är bättre val.

Rejäl overkill. Cydectin ska sparas till sjuka hästar. Ivomec Comp eller Equimax är bättre val.
Du som verkar ha koll på parasiter, mina hästar flyttade till stall som visade sig ha ganska mycket parasiter bland sina hästar, bland annat blodmask. När gör man lämpligast träckprov? 6-9 månader efter inflytt eller tidigare? Vill ju inte att de ska gå och ha mask onödigt länge.

Du som verkar ha koll på parasiter, mina hästar flyttade till stall som visade sig ha ganska mycket parasiter bland sina hästar, bland annat blodmask. När gör man lämpligast träckprov? 6-9 månader efter inflytt eller tidigare? Vill ju inte att de ska gå och ha mask onödigt länge.
Tidigt i vår och ev även vid betessläpp om din nollar eller har lite.

Tack för svar! Pratat med annan vet nu som skriver ut ivomec till dom med endast blodmask & ivomec comp till hästen med bandmask! Undrar just hur den andra vetten tänkte med cydectin comp till dom med mindre mängd blodmask

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt... 2
Svar
23
· Visningar
3 155
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 124
Senast: corzette
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 130
Senast: super
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 629
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka