Avmaskningsrekommendationerna är under omarbetning. På en lunchföreläsning jag var med på i vintras från SVA/SLU så ga ve råder avmaskning var tredje månad i närmare två år om man hade fått in stora blodmasken på sina marker och inte hade möjlighet att byta hagar. 67 % av gårdarna hade i deras nya undersökning stora blodmasken så att alltid avmaska en häst innan byte av anläggning är en stark rekommendation för alla oss med gård. På vissa större anläggningar men mycket in och ut trafik av hästen kunde det möjligen vara lönlöst.
Jag är så förvånad att folk törs gå omkring på en tävlingsplats eller utanför en veterinärklinik och beta sina hästar, både med avseende på mask och equint coronavirus. Folk verkar verkligen inte tänka sig för. Inte heller de som lånar ut hage vid tillfällig uppstallning på bortaplan.
Sa de något om varför var tredje?
Jag tror folk helt enkelt inte fattar ilket besvär det blir förrän de varit där. Stallet jag står i är ett travstall. De har glatt tagit emot gästhästar för några veckor osv. Det har bytts och lånats hagar kors och tvärs osv. Och med 15 platser så har det varit rörelse på inackorderingar med över åren.
Nu är halva marken och allt bete smittat med stor blodmask.. Nu mockas samtliga hagar minst 1 gång per vecka (de med blodmask minst 2), nya hästar ställs I karantänhage som mockas dagligen och de måste avmaskas innan de får komma ut i andra hagar. Oavsett träckprov osv. De ska avmaskas på plats punkt. Det tas inte emot kortvariga gästhästar. Och det byts inte hagar annat än om det är ett permanent byte för de behöver byta kompis eller liknande.
Men innan de fick in stor blodmask och insåg hur illa det ställer till fanns ju ingen rädsla för det eller ambition ta besväret för att slippa. Nu finns det.