Balou du Rouet

Pam

Trådstartare
Nån som sett eller har nån erfarenhet vad han lämnar? Temperament? Exteriört? Gångarter?
Berätta allt ni vet!! :bump:

Har nämligen ett sto jag funderar att betäcka med honom...

Sv: Balou du Rouet

Vidareutveckla gärna det då jag också är intresserad av honom och vill veta på vilket sätt han lämnar...skit:confused: Är avkommorna under förväntan så vill jag veta varför, mvh

Appropå Baloubet du Rouet (pappan alltså) Så satt jag just och kollade föl på Westfalen-sidan och hittade denna goding:love:
F-Baloubet--Landadel.jpg

e. Baloubet du Roet - Landadel:love:

Är inte så inne på hoppavel men har alltid gillat Baloubet, även om han kanske är lite väl studsig för min ridstil:smirk:

Jag har hört att han lämnar väääldigt svårridna avkommor, nästan omöjliga!

Men det är vad jag har HÖRT, och jag vet inte om det är sant!

Diana

oki, isåfall är han kanske ingen lämplig kandidat till mitt sto som själv har varit ganska tuff. Jag som trodde att han var bättre än sin far ridmässigt, men där ser man!

Hmm... hade hoppats att han gav lite bättre temperament än sin far. Har bara träffat en Balou avkomma och hon var jättetrevlig, men känslig.
Har visserligen ett sto med väldigt bra temperament, så frågan är om man vågar chansa...:cool:
Är ju väldigt snygg modell på honom, och stammen går ju inte av för hackor :love:

Vad baserar du det uttalandet på?
Balou du Rouet har bla en godkänd son Baldeur. (Han kan ha fler men det är den jag känner till)
hans avkommor har visat bra kvalité. En av hans söner blev den dyraste hingsten vid oldenburgerauktionen.
Dock har han ju inte så gamla avkommor så visst blir det en liten chansning men jag skulle ta chansen!
Han själv har ju en bra ridbarhet så vore konstigt om han förärvde svårridna hästar?

Du kanske tänker på hans far, Baloubet, (som erkänt kan ge lite skarpa avkommor)?
Av Balous egna avkommor så är ju de äldsta knappast mer än inridningsmogna, så lite tidigt att komma med ett sådant uttalande om dem...:smirk:

Fast kan man verkligen säga att Baloubet bara lämnar skit?

Så vitt jag vet räknas väl Balou som Baloubets bästa son i aveln.

Nej - ABSOLUT INTE skitavkommor! Jag tror att han kanske är den av alla hingstar i avel just nu som har störst möjlighet att lämna nästa OS-vinnare, men samtidigt den som har minst chans att lämna en bra ridskolepålle..
Jag håller Baloubet för en superhingst, och vore det inte för pengarna så har jag ett sto som jag mer än gärna skulle pröva att lägga Baloubet på - med sikte på just en kommande OS-guldmedaljör ;)

Till TS - jag har själv övervägt Balou (då Baloubet som sagt är för dyr tyvärr) och skulle med stor sannolikhet ha tagit honom i år om det inte kruxat för mycket med stona så de fick gå tomma bägge två i år, och frågade bl.a. Cyllene här på buke om info, hon har sett en del avkommor nere i Tyskland. Han ligger bra till för mig inför nästa år istället men inget är bestämt ännu.

Knapp

Har också hört att han ska ha fått många lovande avkommer, Stuteriet här tog honom till ett av sina sto i år men tyvärr tog hon sig inte med honom.

*K-L*

De avkommor jag sett efetr honom har varit av mycket hög kvalitet!
De har mkt god rörlighet, samt en snygg sida.

Han är helt klart en av mina favoriter...

skönt att höra! då behöver jag inte stryka honom från min lista över lämpliga kandidater ännu då!:angel::d

Kul att höra alla positiva kommentarer om honom :)
Problemet är bara att man nu blir ännu mer sugen på att betäcka henne med honom nästa år... hon som skulle tillbaka i tävlingsform ;)

En sak som jag funderade på är... på vilket sätt blir Baloubets avkommor skarpa???

Om man förenklar det hela.

Dom är absolut inga hästar som kreti och pleti klarar av:o:crazy:

Till och med några av våra bästa ryttare har åkt i backen mer än en gång på hans avkommor.

hett och hårt temperament ihop med en kropp "utan leder" gör det inte enkelt att sitta kvar i sadeln alltid:angel:;)

Jag brukar kalla sådana hästar för GummiTarzan! :D
Och skall de klättra över GP hinder i omhoppningar, så brukar ju det vara en god egenskap!
mvh

Jag håller med till 100%..

Visst är dom fantastiska när dom hamnar hos rätt ryttare!
Tyvärr är dom ryttarna en mkt begränsad skara av alla tävlingsryttare.

*KL*

Jag är nyfiken på fler erfarenheter av Balous avkommor :)

Av det jag kan läsa här, låter han perfekt åt mitt sto:banana:

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 929
Senast: Lea88
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 431
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 469
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 882
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka