Balkongtråd 2023

IMG_0012.webp

Nu är de mesta av balkongblommorna på plats! Jag vill alltid börja våren med en färgkaskad på balkongen, det tinar upp sinnena efter den hemska vintern.
Jag har letat oranga hängpetunior och varit runt i alla tänkbara butiker norr om Stockholm, och idag hittade jag äntligen några!
IMG_4884.webp

Jag har sent om sidor fått sått slingerkrasse, nz spenat, mangold, lungrot ute. Fått en pärontomat av en vän som frodas i köksfönstret i väntan på varmare nätter. Hoppas på att förså lite rosenböna i dagarna, annars får den direktsås lite senare.

Jag har bestämt mig för att köpa droppbevattning då det gör det möjligt att ha så mycket växtlighet jag vill på balkongen. Har någon ett bra tips? Jag har redan en slangadapter som jag kan använda i badrummet. Förstått att det finns specifika droppbevattningskit till krukor/balkong/terrass.

Förra sommaren blev jag jätteskruttig mitt när allt prunkade som mest, så allt dog/fick flyttas till vänner. Tänker undvika repris på den.

Blir så sugen på att fixa med balkongen, men det är rätt beslut att inte göra något åt den i sommar.

20230518_171832.JPG

Börjar komma i ordning! Första gången jag odlar något annat än odödlig krukväxtkaktus, så det återstår att se om grejorna dör, förväxer sig, balkonglådorna ramlar ner eller uteplatsen hos grannen under blir översvämmad av jordvatten.. Bäst att fota medan det ser bra ut alltså. :angel:

Inväntar att luktärtorna ska växa till sig, samt att det ska bli tillräckligt varmt för att plantera ut tomat, chili och så gurka.

received_3545538425772526.jpeg

Äntligen fått ihop bord och stolar fått från sambons familj! Hade funderingar skaffa stolar och bord själv iår när inte sambon kunde bestämma sig för nått förra året, men det slapp jag 🥳.

Känns lite tunnt med grejer men blir mer när tomaterna och gurkan planteras om. Sen ska fundera ut mer kan piffa upp balkongen 😎

Sen funderar på blommor. Finns några utom plast :rofl:, som tål sol och inglasad balkong?

Kanske jag ska göra lite, men hur gör ni andra för att få balkonglådorna att inte luta mot väggen? Det finns en glipa mellan räcket och väggen så de hänger mycket snett. En anledning till att jag köpte Elho blomlådorna.

Kanske jag ska göra lite, men hur gör ni andra för att få balkonglådorna att inte luta mot väggen? Det finns en glipa mellan räcket och väggen så de hänger mycket snett. En anledning till att jag köpte Elho blomlådorna.

Kläm fast något lagom stort mellan kruka och vägg. Små planteringskrukor brukar vara lagom, och tål en del tryck om man sätter dem med botten mot krukan och toppen mot väggen.

Kläm fast något lagom stort mellan kruka och vägg. Små planteringskrukor brukar vara lagom, och tål en del tryck om man sätter dem med botten mot krukan och toppen mot väggen.

Smart, får kolla vad jag kan använda. När jag använde dem för några år sedan använde jag vhs, men har tyvärr inga kvar

Smart, får kolla vad jag kan använda. När jag använde dem för några år sedan använde jag vhs, men har tyvärr inga kvar

Jag har också använt vinkorkar ibland, när det är mindre avstånd. Man kan ju limma fast dem på krukan om de inte sitter kvar av bara trycket. (Champagnekorkar tål att ställas på högkant. 😅)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 658
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 722
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka