Balkongtråd 2023

Tycker tyvärr de är lite trista... 😬 Annars bra tips!

Förra året köpte jag en superfin passionsblomma som fick slingra sig i ett hörn, den trivdes kanon. Tyvärr var jag lite optimistisk och trodde den skulle överleva vintern ute. Jag köpte också en humle men den dog när jag var iväg nån vecka, tidigt på säsongen. I år har jag span på trumpetranka - jag ska bara hitta en... 🤓
Trista?! Titta så fin jag hade förra sommaren :D (Sedan dog den på hösten, när det blev mörkt och jag inte hade växtbelysning... Dumväxt.)
298202675_2343176409164059_3030473896014804634_n.jpg

Trista?! Titta så fin jag hade förra sommaren :D (Sedan dog den på hösten, när det blev mörkt och jag inte hade växtbelysning... Dumväxt.)
298202675_2343176409164059_3030473896014804634_n.jpg

Okej, den där var faktiskt väldigt fin! Baserade mitt påstående på de (faktiskt!) fula rangliga jag hade hemma för ett par år sen... I riktigt dåliga förutsättningar... 😅

Okej, den där var faktiskt väldigt fin! Baserade mitt påstående på de (faktiskt!) fula rangliga jag hade hemma för ett par år sen... I riktigt dåliga förutsättningar... 😅
Det finns också en anledning till att jag visade bild på en jag hade förra sommaren, och inte eländena som står i mina fönster nu... Som tur är tog jag massor(!) av frön förra året, så jag ska ta och så nya och hoppas på att något fint ploppar upp. Dessutom har jag belysning i en hylla nu, så de kanske kan klara sig lite längre i alla fall. Kanske. Skitblommor. Det enda jag har som verkligen trivs här hemma är en gammal fredskalla. Den överlever ALLT.

Håller på med stolpen till ampeln.
Den gamla är helvit både stolpe och konsol. Tänkte först målat den nya stolpen vit men det är ju lite tråkigt. Hängaren är i svart metall, blomlådorna är i koppar så jag valde att betsa i mahogny. Älskar betsat och so far ser det väldigt lovande ut 😁
IMG_20230408_124239.webp

Det blir min tredje sommar med lägenheten, och i år ska jag fasiken ta tag i att inreda balkongen! Har läst på om vad jag bör odla (skugga och varmt) så nu har jag för-sått lite kryddor. Ska eventuellt köpa någon soffa eller bord också för att dels kunna förvara saker, men även ha något att ställa alla blommor och kryddor på!
Är bortskämd med en 3x1.5m balkong, så borde verkligen nyttja den.

Vågar inte köpa växter till balkongen ännu, här i Stockholm har det hänt mer än en gång att det kommit en köldknäpp i början på maj så folk har fått sina uteblommor förstörda. Så jag brukar oftast satsa på mitten-slutet på maj. Förra året var vi himla sena på bollen så det blev liksom aldrig några växter på balkongen, vet inte riktigt varför. Skittråkigt var det så det kommer vi inte göra om!

Brukar oftast ha blommor av olika slag (lobelia, palettblad, pelargon, stäppsalvia) samt lite grönt gräs och blomsterbönor som klättrar runt balkongräcket. Blir nog en tripp till ulriksdal som har mycket fint!

Min partner vill riva bort det gamla trägolvet o och lägga nya plankor så det blir väl det första vi gör. Möbler, kuddar, ljusslinga och lanternor har vi tillräckligt :p

20230410_164742.JPG

Här är min "balkong".
Inte alls avis på er som börjat flytta ut. :angel:
Kommer nog inte börja avvintra förrän i maj.

Ska försöka se om jag kan hitta någon bra lösning på kompostgaller staketet iår. Det har börjat vika sig mer och mer. Eller så är det bara dags att sätta om stolparna igen.😅

Behöver inte vara utbrottsäkert då jag inte själv har djur, utan jag har det mer som hinder för grannars katter mm. Jag brukar dock ha en liten öppning då jag haft igelkott besök tidigare år.😍

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 326
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Kände att vi med balkonger kanske skulle ha en egen trädgårdstråd? Eller ja balkongtråd :D Jag har en ganska så stor balkong nu, ca 4,5...
2
Svar
30
· Visningar
3 653
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 693
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar