Balkenhol på Globen

Camilla_H

Trådstartare
Jag bor ju så att jag sällan får se några riktigt bra tränare men nu tänker jag och en kompis släpa med våra pojkvänner till Globen och se Balkenhols dressyrclinic.

Men jag känner att jag skulle vilja ha lite bakgrundsinfo om hans sätt att tränar dressyr så att jag kan ta åt mig clinicen bättre.

Nu vet jag att vi inte ska prata om tränare här men då han är ett programnamn för Globen Horse Show så tänkte jag att det kanske går bra i detta fall..

/Camilla

Sv: Balkenhol på Globen

Jag låter tråden ligga kvar så länge jag tycker att de svar du eventuellt får är objektiva och besvarar din frågeställning. Börjar någon skriva subjektiva åsikter eller blanda in andra tränare (exempelvis) så ryker tråden.

/B_A_L, moderator

Han försöker väl plocka fram de kvaliteter som saknas utifran den tyska utbidlningsskalan - vilket brukar vara takt, losgelassenheit och rätt kontakt med bettet.

Håll koll på hästens takt, hur den förändras och blri långsammare när hsäten slappnar av och hur ryggen börjar röra sig bakom sadeln, både swingandet och den axiala rotationen (Tunnan rullar från sida till sida)

Därefter kommer vikten att flyttas bakåt, och farmdelen bli lättare

är mitt tips.

Någon som har nåt annat?

du får väl googla lite :devil:

Det som gör honom så populär är väl att han är en selfmade man. Han hade inga pengar i ryggen. Inte så märkvärdig häst men fick väl en hel del placeringar i världscirkusen när han var med.

Han var ju polis och utbidlade sina hästar själv. Självklart har jan ju haft lärare men jag är inte tilräckligt bildad för att de skall ringa en klocka hos mig.

Däremot är han ju ansedd som värlens bästaDressyrtränare, och har lyft det amerikanska laget upp på prispallen

resten får du googla :D

Ska också gå. Men är lika obildad. Så jag kan inte bidra.

Ska bli spännande i alla fall.

Jag har sett honom på strömsholm 2 gånger. Jag har även lyssnat på när han coachat ett par gånger.

Svårt och skriva så mycket om det här men min rekomendation är att titta, det är värt det :)

Han har en hel del meriter med sin polis häst Goldstern, OS, VM och EM osv osv

Min personliga favorit var Garson, en oändligt vacker häst han tävlade på slutat av sin karriär som tävlingsryttare :love:

Han har en hemsida :angel:

Han red OS på en polishäst. Han är en duktig ryttare och tränare. Hans första häst Rabauke var bästa tyska dressyrhäst men skadade sig innan os. Det var en vanlig polishäst. Goldstern köpte de sedan åt honom för c:a 67000 kr som hade speciella kvaliteter för även dressyr och inte bara polis arbete...

Han har tränat Amerikanska landslaget med väldig framgång. Är uppväxt med hästar och hästuppfödning.

*kl*

Tack allihop! Jag ska kolla in hemsidan men det är alltid fint att få såna här sammandrag av det viktigaste! ;)

/Camilla

Jag har själv ridit för Balkenhol och han är ansvarig för all träning av våra (där jag jobbar) unghingstar i Tyskland. Det är hans beridare som tävlar dem, så dem har jag ridit ihop med rätt mycket under åren.

Tyngpunkten i hans filosofi är som många skrivit - lösgjordhet, och något som han verkligen verkligen är seriös med är att det inte ska finnas något "tvång" i dressyren.

Han är superförsiktig med unghästarna och såf ort de pressats lite så får de jobba i låg form på lång tygel (med bibehållen takt - takten är viktig) innan man fortsätter.

Han är fantastisk och de ska bli kul att se hur han lägger upp det i Globen. En av våra hingstar ska dessutom med upp pch mellanlandar hos mig på vägen!

*lånar min egen*

Detta är hans meriter

Most important successes to 1996 ...
1979
German Vice-Champion (Berlin/Rabauke)

1988
European Champion / Police-riders

1990
German Vice-Champion (Mannheim/Goldstern)
Team-European-Champion and Vice-European-Champion free-style (single) (Donaueschingen/Goldstern)
German Champion (Münster/Goldstern)

1992
Team-Gold-Medal and Bronze-Medal, single (Barcelona/Olympic games)

1993
Team-European-Champion and 11nd single (Lipica/Goldstern)
Deutscher Meister (Verden/Goldstern)
1nd Grand-Prix-Special (CDI Donaueschingen/Goldstern)
2nd Grand-Prix and 3nd Grand-Prix-Special (CDI Achleiten/Goldstern)
3nd Grand-Prix-Special (CHIO Aachen/Goldstern)
1nd Grand-Prix and 1nd Grand-Prix-Special (Düsseldorf/Goldstern)
4nd Grand-Prix
1nd Grand-Prix-free-style (Hamburg Derby/Goldstern)
1nd Grand-Prix 3ndGrand-Prix-free-style(Stuttgart/Goldstern)
1nd Weltcup-free-style(CHI Berlin/Goldstern)
1nd Nürnberger Burgpokal (CSI Frankfurt/Ehrengold)
1nd Weltcup-free-style(CDI-W Amsterdam/Goldstern)

1994
Team-Worldcup-Champion and Vice-Worldcup-Winner single/free-style(Den Haag/Goldstern)
1nd Grand-Prix(Bremen/Goldstern)
1nd Volvo Weltcup-free-style 1nd Grand-Prix (CDI-Neumünster/Goldstern)
1nd Grand-Prix und 1nd Weltcup-free-style (CDI-W Paris/Goldstern)
4nd Volvo Woldcup(Göteborg/Goldstern)
1nd Grand-Prix und 1nd Grand-Prix-Special (Steinhagen/Goldstern)
1nd Grand-Prix 2nd Grand-Prix-Special
1nd Grand-Prix und
1nd Grand-Prix-Special (Balve/Laudatio)
4nd Grand-Prix und 2nd Grand-Prix-Special (Balve/Ehrengold)
3nd Grand-Prix und 2nd Grand-Prix-Special (CHIO/Aachen)
11nd Grand-Prix-Special (CDI Frankfurt/Laudatio)

1995
1nd Grand-Prix-Special (Berlin-Olympiastadion/Goldstern)
3nd Grand-Prix-Special (Berlin-Olympiastadion/Gracioso)
2nd Grand-Prix-Special(Olfen/Gracioso)
4nd Grand-Prix-Special (Olfen/Laudatio)
1nd Grand-Prix(Steinhagen/Gracioso)
1nd Grand-Prix (Steinhagen/Goldstern)
1nd German Dressage Derby (Hamburg/Goldstern)
European Team-Gold (Mondorf/Goldstern)
1nd German-Team-Champion
1nd German-Champion/single (Gera/Goldstern)

1996
Goldmedal/ Team and 6nd /single (Atlanta/Olympic games)
2nd Worldcup-Europan Ligue(Garcon)
2nd Grand-Prix and
2nd Grand-Prix-Special (Berlin/Garcon)
1nd Grand-Prix and 1.nd Grand-Prix-Special (Olfen/Goldstern)
1nd Grand-Prix-free-style(Olfen/Garcon)

Hur lång o låg menar du?
nos vid bogspetsen?

Nu är du ute och cyklar :angel:

Trodde faktiskt att folk visst vem han är och vilken typ av ridning han företräder med tanke på att hans namn florerat här många gånger som just ett omdömme i dressyrsporten.

Så synd att han inte kommer här neråt :( Hade tyckt det var så underbart att få höra honom live

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka