Balanseringsfunderingar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cambrie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 059

Cambrie

Trådstartare
Har skaffat en ny häst som har ett väldigt klipp i steget bak men vars framsteg "inte hänger med" alls... Det är kort och lågt, är det någon som har några vettiga funderingar vad jag ska prova, har kännt hästen länge men aldrig snabbkört henne, hon är inte där i träningen riktigt ännu. Funderar lite på vad som händer om man sätter på tåvikter, får man ut steget lite mer så det kan bli lite mer effektivt då?

Sv: Balanseringsfunderingar

hänger inte frambenen med så att de hinner undan?
om du vill ha snabbare överrullning kan det funka med halvrund sko och kort tå. men det beror ju på hur framstegen inte funkar liksom. det är kanske bakstegen som behöver bromsas?

Så kan det vara, men hur? Jag är ganska värdelös på balanseringar, tycker när man ser henne från sidan att hon är väldigt kort i framsteget... Tänkte därför på tåvikter för att få ut steget lite? Hur bromsar man bak?

kolla upp bog o manke på den hästen...normalt skall dom ju hinna undan fast dom har flackt lågt steg....stretcha och se om hästen sitter fast nånstans...stretcha åt alla håll..framåt, bakåt, uppåt, utåt o inåt.

Jo, det ska jag göra, var hemma hos doktorn idag och har behandlat båda framknäna, det var jag visserligen inte förvånad över att det behövdes... Equiterapeut kommer ut till henne om ett par veckor, får se om han hittar något... Annars blir det en del balanseringsåtgärder...

Cambrie skrev:
Har skaffat en ny häst som har ett väldigt klipp i steget bak men vars framsteg "inte hänger med" alls... Det är kort och lågt, är det någon som har några vettiga funderingar vad jag ska prova, har kännt hästen länge men aldrig snabbkört henne, hon är inte där i träningen riktigt ännu. Funderar lite på vad som händer om man sätter på tåvikter, får man ut steget lite mer så det kan bli lite mer effektivt då?

Är hästen tillräckligt musklad ifram? Jämt musklad om man jämför mot bak? Har en bekant som skrittar m vikt boots i fram 1-2ggr i veckan för att bygga upp fram delen.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 491
Senast: Idaw83
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 471
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka