Balansering i monté?

Sv: Balansering i monté?

Jag tycker att allt med bakvalv är förödande för montésitsen...

Nu ska jag väl inte tycka så mycket som inte ridit monté på 3 år, men jag drömmer om att komma igång framåt hösten. :idea:

Så det håller inte att jag säger till tösen att hon ska ha min vanliga sadel (allroundmodell) tills hon känner hästen ifall han blir stökig och att hon sitter säkrare i en sådan än i en löpsadel av galoppmodell?

Jag förstår ju att sitsen blir annorlunda i en löpsadel, och till lopp får det bli en sådan, men i licensloppen tycker jag - eller har tyckt i alla fall - att hon sitter säkrare i en vanlig sadel. Men det kanske inte alls är så? Jag vet ju inte, jag har aldrig suttit i en läderlapp.

Senast ändrad:

Det beror ju på hur han blir stökig. Om man är lång som jag och står i jockeysits på en häst som tvärvänder så är risken ganska så stor att man fortsätter rakt fram... ;)

Men för att främja montésitsen och för att underlätta för hästen i snabbjobben så vidhåller ju jag i alla fall att en löpsadel är bättre...

Nej det håller inte. Dessutom tror jag efter att ha sett ekipaget ifråga att hästen nog kommer att vara lugnare med en montesadel än den hon hade sist.Den liksom försvårar för dem båda.
Men du kan vaka över längden på läderna, jag antar att hon vill ha KORTA läder och det bör du ju med tanke på säkerheten stoppa, ju längre desto bättre för dem just nu.:)
Om ni vill får ni gärna låna min "tunga" montesadel, den är stabilare än läderlappen men lika "balansvänlig".

Å, det lät som en väldigt bra idé med en sådan där lite större modell. Om vi får låna den så är jag jättetacksam. Passar den på den lille krabaten då, tror du? Men ska inte du ha den på Kalle i provloppen?

Vi har kommit överens om att lädren måste vara långa. ;)

Tja du såg ju sadeln på lilla Mia när Ballerina red henne så jag tror nog att den passar på Besten oxå :)
Jag rider ju inte Kalle själv, av hänsyn till Kalle (Linda har noll kondis och han är för fin för att ridas av en sån som jag :-) och hans jockey har egen sadel.
Kalle ska försten starta i Danmark nästa söndag i ett vanligt lopp med autostart. DET blir intressant.

Senast ändrad:

2900 kr tror jag att de kostar.Men ni kan ju låna min några gånger och känna, kan ju vara nyttigt för henne att känna skillnaden på läderlappen och en vanlig.

Det skulle jag väl kunna lösa. Men vi lånar gärna, av precis den anledningen som du säger. :D Rider hon i läderlappen så kommer jag inte våga släppa loss dem från longerlinan utan springa med hela vägen. :bump:

Hua, DET går ju inte för sig, då komer du ju att tappa hullet och sambon tvingas att mata dig med en läskig blandning av lucern och olja :D

Troligt att jag skulle falla ur. Not.

Men tänk er hur kul det skulle se ut när jag vägrar släppa och springer med hela defileringen och till volten innan jag svimmar av andfåddhet och släpar efter ekipaget...

Hahaha Efter 2 provstarter plus ett lopp várje vecka i 10 veckor?:D
Nä nu kallar stormen så jag får väl släppa in djuren, gränsar till djurplågeri att ha dem ute på skånska slätten idag...

Nu har jag en fråga. Bilden nedan ska föreställa en "montésadel". Vad är det för skillnad på den och en vanlig allroundsadel?

minbrunasadel_1203635818.jpg

(Ballerina, hoppas det var ok att jag lånade din bild...)

Den har plattare sits och ett lägre bakvalv än en vanlig sadel som är mer djup i sitsen.
Hur den är att rida i vet jag inte då jag har valt att använda galoppsadel i stället.

Den har inte de där plågsamma bossorna på undersidan som en dressyrsadel har samt inget hindrande bakvalv. Den där är dock inget vidare fast det är en montesadel.

Hejsan!
Tänkte bara tipsa om Gibson - sadlarna - de är inte dyrare än kopiorna om du beställer direkt från sadelmakeriet i Newmarket - galoppstaden.
http://www.gibson-saddlers.com/cart/shop/shop.php?c1=saddles
Dom har jättesköna sadlar med väldigt bra balans - hästarna verkar tycka väldigt bra om dem också - särskilt när det ska gå lite fortare.
Jag har en lite tyngre "arbetssadel" för snabbjobb (3kg) lite mer stoppning och lite bekvämare för mig och hästen än löpsadlarna som kan ligga runt 1/2 kg.:)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 556
Senast: fryckan
·
X
Trav Har lite funderingar på balansering.. Och åsikter om hur ni gör tex. Har en Grymt rullig Fransos... När han var 3 år travade han...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 106
Senast: dallejanne
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 436
Senast: bumbi_608
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar