J
JFine
Sv: Bråkig travare...
TILL ALLA MISSTOLKARE
Jag ber om ursäkt om ni missuppfattat situationen.
För att förklara noggrannare, jag rider SÄLLAN med pessoat pga tandläkarens rekommendationer och för att jag själv inte tycker om det. Hackamoret visar mycket bättre effekt och hästen är nöjdare.
Han kan trava, kan gå från skritt till trav utan problem och gjorde det sist vi red. Antingen så är han osäker på vad han ska göra, eller så har det med underlaget att göra. Med andra ord, han vet att vi ska trava men passar, därför uttryckte jag mig som "retas" vilket är fel om det misstolkas. Jag ser självklart inte att jag och hästen retas med varandra.
Schemat är ett grundläggande schema och ett långsiktigt mål. Hästen orkar inte travar på i en volt i 20 min, orkar han ett eller två varv så är jag överlycklig och bryter när det funkar som det ska. Så misstolka inte att jag tror att hästen på en natt blev i tävlingskondition och ska hårdtränas. Det är en grund, jag vill ha struktur och variation i hästens träning och han gör så mycket han orkar, mer begär jag inte.
Jag är väl medveten om att det är en travare som bara har gått rakt fram och i vänster varv, mer kan han inte. Jag försöker med grundläggande övningar för att utveckla honom. Jag vet som jag skrev innan att han kan trava i arbetstrav och är jätte duktig när han gör det, men läs ovan så förklarade jag ang. traven.
Vi har en nerförbacke just nu och behöver komma ur den så att vi kan fortsätta med inridningen för att hästen har potential för att bli duktig, han vill och han kan! Jag tror väldigt starkt på min häst och pysslar om honom jätte mycket, det märks att han uppskattar allt jag gör och jag uppskattar det i retur. Det är en väldigt ömsesidigt relation och jag tänker inte ge upp på min häst!
Så tracka inte ner på mig om att jag inte kan. Jag bad om tips, ge det eller låt bli att kommentera.
TILL ALLA MISSTOLKARE
Jag ber om ursäkt om ni missuppfattat situationen.
Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu.
Jag har en f.d travare som är nyss fyllda fem år som jag håller på att rida in. Tidigare har han gått som travhäst fram till mars förra året (2008) då jag fick honom. Jag började med ren hantering med sadel och träns, att han skulle uppföra sig rätt och riktigt både i hage, stall, vid andra hästar och ute under ridning. Under sommarbetet red jag större delen av hela sommaren så att han inte skulle tappa allt.
Det första året har jag inte haft tillgång till paddock alls utan det har bara varit skogen så att han är ordentligt härdad och duktig vad det gäller skogen.
Han är extremt stark i munnen så jag rider antingen med hackamore (tandläkaren rekommenderade det eftersom att han tuggar alldeles för mycket på bett och ska helst inte ha nått alls i munnen), eller pessoa och graman i mitten ringen för att kunna få ner honom. han går bra med båda och jag känner att han lyssnar på tygeltag. Andra tips?
För att förklara noggrannare, jag rider SÄLLAN med pessoat pga tandläkarens rekommendationer och för att jag själv inte tycker om det. Hackamoret visar mycket bättre effekt och hästen är nöjdare.
Jag flyttade hästen efter betet 2008 så nu har jag tillgång till bra paddock och duktiga tävlingshästar som han går med, han går bra i skritten, trava kan han men passar gärna bara för att retas. Galopp kan han i båda varven och bara han är på rätt humör och lyssnar på hjälper så går det att galoppera på volter.
Han kan trava, kan gå från skritt till trav utan problem och gjorde det sist vi red. Antingen så är han osäker på vad han ska göra, eller så har det med underlaget att göra. Med andra ord, han vet att vi ska trava men passar, därför uttryckte jag mig som "retas" vilket är fel om det misstolkas. Jag ser självklart inte att jag och hästen retas med varandra.
Jag har gjort i ordning ett ordentligt schema som jag följer för att få någon ordning på honom:
Måndag: Longering eller vila. Longering minst 30 min.
Tisdag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Onsdag: galoppträning. (Placeningar, höger och vänster varv, galoppfattningar)
Torsdag: Sitsträning.
Fredag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Lördag: Ryggträning. (Skogsträning i backar osv)
Söndag: Travträning (tygelträning, placeringar, voltträning)
(Om någon har bättre tips på schemat så säg gärna till!)
Schemat är ett grundläggande schema och ett långsiktigt mål. Hästen orkar inte travar på i en volt i 20 min, orkar han ett eller två varv så är jag överlycklig och bryter när det funkar som det ska. Så misstolka inte att jag tror att hästen på en natt blev i tävlingskondition och ska hårdtränas. Det är en grund, jag vill ha struktur och variation i hästens träning och han gör så mycket han orkar, mer begär jag inte.
Men nu till problemen:
1. Att gå från skritt till TRAV.
Det är ju en travhäst så att han har en tendens att passa så ofta han kan. Jag försöker träna bort detta med att både bryta till skritt igen och göra ny skänkelfattning. Men det går oftast inte... Andra varianten är att jag bjuder fram honom såpass i fart tills han byter till trav, då berömmer jag som bara den så att han ska förstå att det är rätt. Men ÄNDÅ så ska han kämpa sig svett som bara den och bara passa runt, jag VET att han kan trava och att han VET att det är det jag vill, men ändå ska han bråka och retas.
Vad kan jag göra här? Vilka hjälper är bättre eller sämre?
2. Balansering
Att svänga är tydligen JÄTTE svårt i paddock, men i skogen går det utan problem. Han kan komma i lugn trav, men ta ut svängarna som om han aldrig svängt i hela sitt liv. Jag försöker hjälpa med både tyglar, skänklar och sits, men han bara vrångar! När jag skrittar fram är jag jätte noga med att placera honom rätt i fyrkantsspår osv, jag ställer ut honom ordentligt i hörnerna för att markera att här svänger vi, inte utan för eller nån genväg genom halva paddocken. Vad kan jag göra för att förbättra placeringarna?
Jag är väl medveten om att det är en travare som bara har gått rakt fram och i vänster varv, mer kan han inte. Jag försöker med grundläggande övningar för att utveckla honom. Jag vet som jag skrev innan att han kan trava i arbetstrav och är jätte duktig när han gör det, men läs ovan så förklarade jag ang. traven.
Vi har en nerförbacke just nu och behöver komma ur den så att vi kan fortsätta med inridningen för att hästen har potential för att bli duktig, han vill och han kan! Jag tror väldigt starkt på min häst och pysslar om honom jätte mycket, det märks att han uppskattar allt jag gör och jag uppskattar det i retur. Det är en väldigt ömsesidigt relation och jag tänker inte ge upp på min häst!
Så tracka inte ner på mig om att jag inte kan. Jag bad om tips, ge det eller låt bli att kommentera.