Balansering i monté?

Sv: Balansering i monté?

*kl*

Lite off topic nu, men monté tillhör verkligen inte min specialite. Så jag undrar vad ni anser vara maxvikt för ryttare? Självklart beror det ju på hästen, men generellt talat. Vad bör maxvikten vara?

*kl*

Lite off topic nu, men monté tillhör verkligen inte min specialite. Så jag undrar vad ni anser vara maxvikt för ryttare? Självklart beror det ju på hästen, men generellt talat. Vad bör maxvikten vara?

Går inte att sätta en generell vikt!

Men det säger sig själv att ha två liktränade hästar, med samma höjd och muskler. Att sen sätta upp en jänta på 50kg eller en på 80kg kommer att göra stor skillnad...

Sen kommer gråzonen. En jänta på 57kg som har dålig balans och rider illa respektive en ryttare på 75kg som har total balans och rider planerat samt hjälper hästen...

Så stirra er inte BLINDA på vikten utan fokusera på att vara vältränad och välbalanserad så funkar det bättre! :idea:

OT: Någon som vet Philippe Masschaele´s vikt?

Den har inte de där plågsamma bossorna på undersidan som en dressyrsadel har samt inget hindrande bakvalv. Den där är dock inget vidare fast det är en montesadel.

Jag får verkligen hoppas att ingen rider monté i en dressyrsadel iaf! :eek:

Det finns väldigt trevliga flatbacksadlar som knappt har bossor eller hindrande bakvalv samt har väldigt stor rörelsefrihet för bogarna. Även en del allroundsadlar mot hoppning har lägre bakvalv och bossor. En av de få saker som montén och hoppningen har gemensamt är att man vill ha stor rörlighet utan att "fastna" i sadeln & att hästen inte ska störas av sadeln över hinder mm. De är givetvis inte ideala på något vis för monté, men som träningssadel fungerar de utmärkt utan att störa häst eller ryttare. :)

Dessutom är det för en ovan ryttare lättare att komma i balans = stör hästen mindre. Risken att "slå den i ryggen", om man inte orkar rida stående hela vägen - vilket väldigt få monténybörjare gör - är mycket mindre eftersom det är en helbom.

Att använda en galoppsadel med halvbom eller en mer eller mindre bomlös modell innan man lärt sig hantera sin egen balans kan vara förödande för hästen! Jag ser alldeles för många studsande ryttare som inte orkar rida loppen igenom nu för tiden och jag tycker bara de blir fler och fler... :(

Jag är ju stark motståndare av helbom till travarna , men däremot så måste man ha en REJÄL padd under halvbommen.

Varför är du motståndare? Ingen kritik som sagt, ridning är inte min starka sida..

Kolla i vilken defileringsvolt som helst när det är dags för montelopp. Notera hur bakvalven formligen trycker hästen rakt ner i njurarna :cry:

Jag har en som :D som jag :love:.
Inköpt som westernpadd på Hööks för typ 6 år sen. Nått stelt material, typ frigolit med 17 lager tyg utan på, 2,5 cm tjock, omöjlig att trycka ihop till tunnare.
Den är kanon.
Man ska absolut inet ha pollypadds som är så populärt, den blir ca 1 mm tjock när sadeln trycker ihop den :crazy:

Visa mig en, för jag har aldrig sett en montesadel med helbom som inte trycker.
Vad många glömmer är att hästens rygg rör sig hela tiden, när höger bak går fram vill höger rygghalva gå upp, dito vänster. Med en helbomssadel så omöjliggörs denna rörelse och hästens rörelser störs, blodcirkulationen störs och hästen kan inte prestera fullt ut.

Senast ändrad:

Nu är det ju inte en montesadel heller, utan en träningssadel för galopp. den är så välbyggd så den trycker inte. Behöver ingen tjock pad under heller utan har bara en jättetunn duk under.

Den förra montesadeln jag hade (den franska dyra 11000 kr) trycktes ner bak däremot och det ordentligt.

Med en helbomssadel så omöjliggörs denna rörelse och hästens rörelser störs, blodcirkulationen störs och hästen kan inte prestera fullt ut.

Jäklar vad min häst skulle ha varit bra med en läderlapp då...:idea: Hon måste ju ha varit helt fantastiskt bra med tanke på både vilken kass ryttare hon haft och en helt felaktig sadel.
Ändå kunde hon startat i monte vecka på vecka på vecka utan den minsta lilla krämpa.

Hästar är tappra djur...... att starta varje vecka är det få som klarar ens med vagn...... Presterade den nått? Och hur mår den nu?

Helbomsadel för galopp är mindre dåligt än en annan helbom. Har man tur har den dessutom samma form som hästens rygg....

Hästar är tappra djur...... att starta varje vecka är det få som klarar ens med vagn...... Presterade den nått? Och hur mår den nu?

Hon presterade riktigt bra och har aldrig haft problem med kroppen. Med tanke på att jag aldrig ställde några egentliga krav på henne så får jag vara nöjd med drygt 100 000 kr inridet och flera segrar. Nu har jag sålt den hästen då hon blivit för gammal.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 556
Senast: fryckan
·
X
Trav Har lite funderingar på balansering.. Och åsikter om hur ni gör tex. Har en Grymt rullig Fransos... När han var 3 år travade han...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 106
Senast: dallejanne
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 436
Senast: bumbi_608
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar