bakterier?

SiZo

Trådstartare
Mitt sto är dräktig, tror vi ligger på dygn 72, hon är kollad på dygn 47 och var dräktig.

Men min oro är att det rinner lite bajs längs med vulvan... och hur vet man att de verkligen inte rinner in? Hon har haft så här varje sommar, det har varit nångång längst ner lite bajs... svårt att förklara, men det är väl där klitoris sitter?

iaf, behöver jag oroa mig över detta? hon har ju haft det så även innan betäckningen, men blev dräktig på första försöket utan problem!

Okunnig som jag är (mitt första föl :love:) så tänkte jag att det är lika bra att fråga!

När jag ändå håller på... är det nån speciell mask man ska avmaska emot när de är dräktiga?

Sv: bakterier?

Om hon inte suger luft ska det nog inte vara något problem med bajset, alla hästar är väl mer eller mindre skitiga kring vulvan. Har hon inte haft bakterier innan så är det nog OK.

Angående masken så säger jag som till alla andra, ta ett träckprov så ser du om du behöver maska öht och i sådana fall med vad för preparat. Dumt att slösa pengar i onödan. Den enda maskning som du behöver tänka på för fölet är ju fölmasken men det är ju långt kvar tills du behöver tänka på den.

Välkommen till avelsnördarnas paradis förresten :laugh:

Vi tog ju inget bakterieprov på henne, hon blev ju dräktig på första försöket kollad på 19 dygn tror jag och sedan på 47... hon borde väl inte blivit dräktig på första försöket om hon hade bakterier, eller?

ang träckprov så ska det tas i höst, men... jag har hört talas om att de inte alltid funkar... så därför min fråga, finns det nåt man kanske ska vara lite extra allert på? även om hästen inte kanske har så många?

Tack så mkt! Där har jag nog varit i 2 år dock... köpte henne som åring och bestämde redan då att som 3 åring ska hon betäckas! och sen dess har jag läst allt jag kommit över!

innan tycker man att nu kan jag nog en hel del :cool: och så kommer man dit och inser att, shit! Jag kan ju inget :eek:.

En fundering... Jag har en bonde i närheten som tydligen är väldigt duktig på det här med födslar, alla andra bönder i närheten ringer till honom... nu håller ju han på med kor, men vad tror ni... om jag får problem med nåt, kan jag ringa honom då? Eller är kor och hästar för olika?
Självklart skulle veterinäre oxå kontaktas, men vetten finns ju 30 min bort och bonden 5-10 min bort... Det jag framförallt tänker på är fellägen eller liknande...

oj oj... redan nervös :o

hu! Hur ska detta gå!:rofl:

Hästar o kor är ganska lika när det gäller födsel.
Felläge rättas enligt samma principer.

Tänl dock på att koassor är något stryktåligare så var noga med att inte försöka dra ut en ungen om inte märren krystar.
Alltså man får bara hjälpa till under själva krystvärken.

Mitt sto är också skitig "i" vulva. Hon sög också en hel del luft när hon reds. Hon gör det väl kanske fortfarande men jag märker iaf inte av det. Jag har frågat flera veterinärer, inkl duktiga seminveterinärer om hon bör sys men det är ingen som har tyckt att det ska göras.

Hon är nu dräktig med sitt fjärde föl och har alltid tagit sig på första brunsten och fått friska fölisar så du behöver säkert inte oroa dig.

Kobonden ska du vara glad över att ha så nära! Ring och förvarna innan fölning bara. Erfarna kobönder har ofta mer vana av fellägen än många veterinärer.

Du behöver inte vara rädd för att hon får in bakterier till fostret! Dräktiga hästar och folk får en seg "tuggummi-liknande" slempropp i livmoderhalsen (cervix). Den sluter tätt och skyddar livmodern. Hade hon haft bakterier innan hade hon knappast blivit dräktig. Ang. din fråga om ko-bonden. Tänk om alla var så lyckligt lottade! Även om vet kommer (vid felläge) är det inte säkert att han/hon orkar själv utan behöver bytas av med någon. Så sluta oroa dig och NJUT!

Hehe!

Tack för alla svar!
Men sluta oroa mig?! hur sjutton ska det gå till?! :angel:

jag oroar mig faktiskt inte så mkt för fölisen, det som skrämmer mig är främst när den ska ut... Jag är livrädd för navelstängen... jag har ingen anning om vad man ska göra med den (jo det har jag igentligen...) och det är en protal för bakterier rakt in i magen :eek:

haha

Jag ska prata med bonden, jag köper även hö halm och havre av honom så han kan ju inte säga nej till en kund :angel:... men givetvis kan han få en slant om jag behöver ringa till honom!

Just nu har jag andra saker att oroa mig över för att känns den riktiga oron för det här... men jisses vad nervös jag kommer bli...

(när jag blir nervös blir jag tydligen riktigt aggresiv mot sambon oxå :angel:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat