Sv: Baksele - frågor
Splitsa och jag är nog ingen bra ide, men min mamma kan splitsa tror jag. Känns enklare med 'köpta' draglinor dock, jag har svängel som är gjord för¨'återfallsögla' och det blir väl lite trixigt med rep? Eller kan man ha tunt rep?
Såg att det finns billiga draglinor i nylon att köpa, är det en dum ide med just nylon?
Eftersom jag är en otålig själ, så tillverkade jag ett par tillfälliga draglinor av vävbandstöm. Klippte av i lagom längd, sydde dit en D-ring i avklippta änden och voila. Innan ni sätter kvällskaffet i vrångstrupen så har jag ju skaklarna fästa i selen, så OM draglinorna brister är det inte kris och katastrof. De höll dock, men kanske inte är bästa materialet på sikt, eller?
Eftersom jag är kass på att mäta blev de aningens olika långa, 'gör' det något sålänge? Tänkte att svängeln borde väl jämna ut för det, eller?
Vet tråden heter baksele - frågor, men hellre än starta en ny tar jag lite 'andra' frågor fortsatt i den här med.
Först angående draglinor. Så jag vet inte om jag lyckades spänna 'allt' aningens för tajt, dvs för lite spel. Men han drog i alla fall med linorna och de var sträckta utom i nedförsbackar, och då bromsade bakselen med den äran. Behöver dock sådana där grejer som håller upp draglinan lite insåg jag just i nedförsbackar.. Men bryter inte sådana draglinjen?
Sen, när jag gjorde en tvär sväng så slackade ena draglinan helt (den 'inre'). Ska det vara så, om inte vad är felet? Vagnen har vändskiva för framhjulen om det spelar roll.
Sen, om man inte har någon som kan kika IRL, hur vet man vad 'lagom spänt' är? Jag misstänker att jag kanske var lite väl 'snål' på alla inspänningar, dvs för lite 'spel'. Men hur vet man hur mycket som är lagom? Det enda jag nu kunde konstatera var att svängeln rörde sig rytmiskt (dock inte så 'mycket' som jag förväntat mig?), och att bakselen bromsade vid nedför. Kändes dock som bakselen var aningens för tajt, ponnyn brydde sig inte men min spontana känsla var 'skav'.
Nu spände jag skakelremmarna kortare, då de som jag skrev innan 'slänger' i sidled annars, den tendensen fanns kvar även med kort skakelrem, draglinor och baksele. Ingen aning om varför?
Och slutligen, tips på lite skarpare körbett tack

Han går nu på ett tredelat, och han är inte den mjukaste i munnen rent generellt, men det har fungerat bra, dessutom går han extremt mycket på röstkommandon både vad gäller sakta av och byta gångart uppåt. Men nu är det ROLIGT, och då hör han vad han vill höra typ. Det är ju ingen risk jag förlorar kontrollen, men tycker inte om varken för min eller ponnyns skull att behöva draaaa för att få hejd på t ex. Så känns som en lite skarpare bett blir bättre både för honom och mig.
Givetvis sitter ohörsamheten i 'dålig lydnad', samtidigt har jag lite svårt att jobba på det iaf med bettet vi har, och när man kör har man ju inte sits osv att 'backa upp' med som när man rider.