Baksele - frågor

Sv: Baksele - frågor

Bort med draglädren!!!:D
Så gjorde jag på min loksele, men sätt dit "snedremmar" eller liknande mellan lokor och däckel. Sen har du draglinorna direkt till lokorna och bakselen i vagnens ögglor.
Gör om däckeln så du kan sätta skaklarna lite högre - vad har du för vagn!? Svängel? Japp lite trög jag med för tillfället:D
Bakselen ska typ en dm högre upp och den ska fästas i ryggstycket på korset så den inte åker av.
Gammal bild...
26904_401059836848_639906848_4083263_7734868_n.jpg

man behöver ju inte ta bort draglädren, de håller lokan på plats när hästen tar ner huvudet, och man sparar massa läderjobb. Men det går ju.

Jag tar helst inte bort draglädren faktiskt. Dels för jag inte känner mig säker vad jag håller på med och dels för ev framtida bruk, jag får för mig att dra en massa udda grejer i linor/kedjor ibland, t ex träd och sånt.

Vagnen ser ut såhär. Dock måste svängeln monteras dit, då pappa glömde det när han pillade med vagnen. Jag ska ta tag i det nu på semestern.

vagnen1.jpg

vagnen2.jpg

man behöver ju inte ta bort draglädren, de håller lokan på plats när hästen tar ner huvudet, och man sparar massa läderjobb. Men det går ju.

Draglädren ska inte hålla lokorna på plats.
Snedremmarna ska göra det.

Men på billiga lokselar skiter man i att sätta dit både snedremmar och tömringar på lokorna...

Sen är det är 3 enkla skruvar på vardera sida vid dragringen på ITE Komstads lokselar. Sedan är dragläderna lätta att både ta bort och sätta dit igen om det skulle behövas.

För er som inte kan delarna på en loksele!;)
image004.gif

1: Övre lokrem
2: Loktömring
3: Bossa
4: Loka
5: Söljstycke
6: Dragläder
7: Stångkoppelögla
8: Nedre lokrem
9: Nackputa
10: Däckelputa
11: Däckelbåge
12: Däckeltömring
13: Snedrem
14: Upphållsrem
15: Ryggstycke
16: Dragring med beslag
17: Ringläder
18: Seltamp
19: Däckelgjord
20: Däckelgjordstropp
21: Bukgjord
22: Bukgjordstropp
23: Svanskappa

*KL*

SÅdär, nu har jag fått till bakselen - tror jag. Möjligen är den lite för lös än, men den bromsade iaf i nedförsbackar.

Och när jag satt slippa och bromsa åt honom osv kunde jag ju titta lite mer på det hela, inkl att jag nu kunde låta honom gå i lite högre hastigheter och längre tid.

Och insåg nästa problem (Fan, det var MYCKET lättare i la la-land.. :devil:). Som ni/några av er nog försökt påpeka tidigare kan/kommer att uppstå.

Jag har ju skakelremmar, jag tog bort seltungor + pinnar, enklare och snabbare spänna för/ifrån, men det är så förbaskat stora skakelöglar på vagnen att det kändes som de skulle kunna lossna.

Hursom, i ffa trav så skaklarna 'slår' från sida till sida framme vid fästet i dragringen. I skritt märks det inte alls, i galopp knappt alls. Men i trav :crazy:

Det känns spontant som problemet sitter till stor del i hur stor skakelöglorna är, och hur långa skakelremmarna är. När det är i drag så åker ju skakeln bakåt så att skakelremmen sitter i främre delen, 'kortsidan' på skakelremmen, och skakeln 'hänger efter'. och då blir dte ju massa utrymme iom skakelremmarna att 'slå'. Nu när det bromsar så tar ju bakselen i, så skakelremmarna vände inte framåt och hamnar framför dragringen, men det är ju hur man än vänder på det ett helsikes stor spel känns det som? Iaf mot vad jag är van med.

Ponnyn verkar inte misstycka, men jag tror inte han skulle gnälla om jag knöt en hemgjord 'sele' av en longerlina ens. Jag har fö om det spelar roll INTE satt dit draglinor än (jobbar på det..)

Jag veeeet att jag kan ta bort draglädret osv osv. Men jag slipper gärna det, så kan ni ha överseende med det är jag tacksam.

Löser det problemet genom att korta skakelremmarna? Och var får man isf tag i KORTA sådana, eller kan man 'snurra' dem två varv?

Och fattade ngn övht vad jag yrar om?

Att skaklarna slår har inget med hur stora skakelöglorna är utan det blir ju så på 2-hjuliga vagnar.

Det blir bättre med draglinor och svängel för då överförs inte hästens steg direkt i skaklarna. Ett annat sätt att göra det bättre är att få upp skaklarna på hästens rygg med höga skakelfästen så slipper du ha skaklarna slåendes i hästens sidor.

Senast ändrad:

Det är en fyrhjulig vagn, bild några inlägg ner.

Sen kanske slår är fel ord? (Kanske av misstag använde ett ord som betyder annat inom körningen än jag menade alltså, iom att du direkt antog det var tvåhjuligt?)

Men de slänger/gungar/rörsig alltså i sidled, i ändarna, vid skakelremmarna. Vilket känns som det är för att skakelremmarna är för långa?

Ok ja jag missade nog det men då tror jag ändå mer på att det blir betydligt bättre om du får dit en svängel och linor så att hästen får dra i linorna istället. Du behöver inte göra det så komplicerat utan sätt fast en svängel med ett spännband eller liknande om du inte har en krok och enkla linor i nylon eller rep räcker. När du får linorna på plats så har du nytta av de lite längre skakelöglorna så din häst kan ställa bättre i svängarna.

Jag tycker också att du inte behöver bygga om din sele förräns du ser det verkliga behovet. Vi kör brukskörning med loksele och vi brukar alltid få ihop anspänningen hyfsat bra med en vanlig loksele och vagn.

Oki, ska försöka få tummen ur och fästa svängeln då. Måste borra ett hål i ett järnrör, som sitter jäkla bökigt till, det som hindrat mig. Men ska ta tag i det, annars kanske bror kan hjälpa mig imorgon kväll (han ska komma då).

Nu är svängeln monterad. Så nu måste jag bara fixa draglinor. Antar man kan göra själv, men hur och av vad?

Om man ska köpa färdiga, hur mäter man längden, bara mäta från svängeln i 'rakt' läge till dragringen?

Du kan köpa rep av lämplig styrka och så karbinhakar och sen splitsar du, det är ganska enkelt och håller bra. Finns beskrivningar på nätet :) Antar att rejäla knutar funkar också.
Japp du mäter mellan svängel och dragring om du kör loksele.

Splitsa och jag är nog ingen bra ide, men min mamma kan splitsa tror jag. Känns enklare med 'köpta' draglinor dock, jag har svängel som är gjord för¨'återfallsögla' och det blir väl lite trixigt med rep? Eller kan man ha tunt rep?

Såg att det finns billiga draglinor i nylon att köpa, är det en dum ide med just nylon?

Eftersom jag är en otålig själ, så tillverkade jag ett par tillfälliga draglinor av vävbandstöm. Klippte av i lagom längd, sydde dit en D-ring i avklippta änden och voila. Innan ni sätter kvällskaffet i vrångstrupen så har jag ju skaklarna fästa i selen, så OM draglinorna brister är det inte kris och katastrof. De höll dock, men kanske inte är bästa materialet på sikt, eller?

Eftersom jag är kass på att mäta blev de aningens olika långa, 'gör' det något sålänge? Tänkte att svängeln borde väl jämna ut för det, eller?

Vet tråden heter baksele - frågor, men hellre än starta en ny tar jag lite 'andra' frågor fortsatt i den här med.

Först angående draglinor. Så jag vet inte om jag lyckades spänna 'allt' aningens för tajt, dvs för lite spel. Men han drog i alla fall med linorna och de var sträckta utom i nedförsbackar, och då bromsade bakselen med den äran. Behöver dock sådana där grejer som håller upp draglinan lite insåg jag just i nedförsbackar.. Men bryter inte sådana draglinjen?

Sen, när jag gjorde en tvär sväng så slackade ena draglinan helt (den 'inre'). Ska det vara så, om inte vad är felet? Vagnen har vändskiva för framhjulen om det spelar roll.

Sen, om man inte har någon som kan kika IRL, hur vet man vad 'lagom spänt' är? Jag misstänker att jag kanske var lite väl 'snål' på alla inspänningar, dvs för lite 'spel'. Men hur vet man hur mycket som är lagom? Det enda jag nu kunde konstatera var att svängeln rörde sig rytmiskt (dock inte så 'mycket' som jag förväntat mig?), och att bakselen bromsade vid nedför. Kändes dock som bakselen var aningens för tajt, ponnyn brydde sig inte men min spontana känsla var 'skav'.

Nu spände jag skakelremmarna kortare, då de som jag skrev innan 'slänger' i sidled annars, den tendensen fanns kvar även med kort skakelrem, draglinor och baksele. Ingen aning om varför?

Och slutligen, tips på lite skarpare körbett tack ;) Han går nu på ett tredelat, och han är inte den mjukaste i munnen rent generellt, men det har fungerat bra, dessutom går han extremt mycket på röstkommandon både vad gäller sakta av och byta gångart uppåt. Men nu är det ROLIGT, och då hör han vad han vill höra typ. Det är ju ingen risk jag förlorar kontrollen, men tycker inte om varken för min eller ponnyns skull att behöva draaaa för att få hejd på t ex. Så känns som en lite skarpare bett blir bättre både för honom och mig.

Givetvis sitter ohörsamheten i 'dålig lydnad', samtidigt har jag lite svårt att jobba på det iaf med bettet vi har, och när man kör har man ju inte sits osv att 'backa upp' med som när man rider.

halloj!

många frågor...hoppas du blir klokare på svaren!
Problemlösning: sätt inte FAST skaklarna i dragringen, sätt skakelremmen var som helst så den kommer högre än draglinan och kan flyta fritt i skakelhållaren (skakelremmen) har du massa skrot i vägen på skakeln måste du skära bort det, skakeln ska vara slät minst 2 dm så den kan spela i skakelhållaren, annars fungerar inte draglina/baksele riktigt som du skriver. Det är lösningen på allt.

Nylondraglinorna från ex börjes är jättebra! linhållare till draglinan gör du av två justerbara bensnöre från börjes, de elastiska med hake i den ena änden och en ögla i den andra. De använde jag!

Bett. Ett körbett ska vara böjt svagt framåt så att trycket på tungan kommer när man tar i det. Det kan oxå vara rakt men då blir det tryck på tungan hela tiden och ingen tungfrighet alls. Mullen heter de betten.
Grodbettet finns i alla strl, det är ett bra körbett! finns hos driveout, jäboruders shettisshop och selar.se. man kan även använda pelhambett som är mullen, det har jag i brist på grodbett.
Skifta mellan de bett du har och jobba mer på lydnaden, själv föredrar jag stångbett på de hästar som trivs på det. Just nu har jag ingen som trivs på det så de går med helrakt eller tredelat.
/jenny

För att bryta helt ifrån trådens ämne måste jag bara skriva att jag var oerhört förbryllad över vad du skulle ha en bakelse till shettisen till :D

Mvh JV

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 481
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 747
Senast: Loons
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 673
Senast: MJLee
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 644
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka