bakrädd?- blivande montè häst?

cusan

Trådstartare
Vad är eran erfarenhet av "bakrädda" hästar som skenat med vagn och kanske kickat i vagnen någon enstaka gång? Går det att träna bort egentligen? Jag tycker att det ridhästar alltid verkar få nya chanser medans travhästar som "gjort bort sig " nån gång "läggs på hyllan...?"
Fick erbjudande om en fyraåring (okvalad) i helgen som kickat en gång (på banan), och skenat 1 gång (hemma under snabbjobb).

Tog hem en "likadan" en gång och det slutade riktigt illa under en ridtur, och nu är jag nästan sugen igen!!! ( snacka om dödslängtan!)
Men samtidigt så känner jag att det finns ju många hästar som går med slagrem osv.....inte skall man väl ge upp så lätt!!! vad skall man hitta på med bakrädda "tokar" egentligen?

Sv: bakrädd?- blivande montè häst?

Det går ju oftast att träna bort klart...

Man vet ju inte varför han kickat och skenat, kanske när de drog tussarna eller nåt? Eller av helt andra orsaker.

Men han kan ju vara tokig med, det finns ju den varianten oxå tyvärr.

Vi hade en (Bellman Pride), jag glömde bomullen på honom en gång när jag skulle ut och köra och han blev totaltokig. Tappade honom innan jag ens kommit upp i vagnen och han skenade låååååångt, tills vagnen var av.

Han blev bättre sedan, men långt ifrån bra.... Inte många som ville köra honom i lopp precis...

Det är ju en risk, men det mesta går ju att träna bort med MYCKET tålamod :)

Min uppfattning är väl att det är skillnad på om hästen vill bort från själva vagnen eller den som kör!
sen vet inte jag om det stämmer riktigt "alla" gånger... Men tror att det för det mesta är den som sitter i vagnen dom "vill bli av med".

Min "bakrädda toka" är nu för tiden helt balanserad i huvudet. Hon gick med slaggjord de första två åren men nu för tiden har vi lagt av den. :) Men i hennes fall berodde det på ungdomsosäkerhet och att hon gick på sig.

Men om hästen kan bli montéhäst eller ej beror väl egentligen på hur den är byggd och vilken kapacitet den har? Montén kräver starka och rejäla hästar då det är ännu jobbigare för dem att trava fort med ryttare.
Detta är åtminstone min teori baserad på kapaciteten hos de hästar jag ridit monté på, även om det var många år sedan.

Jag har en som eventuellt skulle kunna bli montéhäst om hon blir tillräckligt stark i ryggen, om ett par år eller så... :angel: :angel: :angel:

/// ghost

Om du funderar på att ta hästen tycker jag att du skall ha i åtanke att det ännu inte finns några lopp för hästar med inga eller lite pengar på sig, eller finns gör det ju men att starta en med 0 kr och ha hästar med flera hundra tusen på sig 20 meter bakom är väl ingen större hit. Dessutom måste hästen för att få monte´kvalas vara kvalad i vagn, och om "tokpellen" inte går att kvala i vagn så blir det ju heller ingen monte´karriär. :crazy:

Nä, varför riskera liv och lem när det fullkomligen dräller av snälla hästar? *säger hon som blivit gammal och förståndig* ;)

Jag har samma tanke, jag satt och kollade lite på Hästnet på lunchen och mängder av hästar som inte startat på över ett år och inte har några pengar alls på sig är till salu som lämpliga montéhästar?

Är det folk som försöker lura på någon tjej med Montédrömmar riktiga tokar måntro? Det är ju inte enklare att rida tokskallar än att köra dem direkt. Drar de med vagn bakom är det ju inte säkert att det är lättare att bromsa dem om man sitter på.

Jag så riktiga skräckexempel på montékursen i våras, det var inte så konstigt att de inte orkade med provstarterna efter de värmningar som gjordes. :crazy:

Ändå börjar jag fundera så smått på att ta montélicens själv, det är ju bara Ett provlopp som behövs. Om nu hästuslingen skulle hålla så tror jag att hon skulle passa för monté, hon har kropp för det men bara 15 000 på kontot och 270 poäng...

/// ghost

Vi fick hem en extremt bakrädd häst i januari. Vi fick tips av profftränarna här på banan att släppa ut hästen i hagen med en sele på sig och med ett grimskaft (ett låångt grimskaft ska det vara) bundet bakom runt rumpan på den (men det gäller ju att se till att det är lagom långt, varken för kort eller för långt är bra - för långt är livsfarligt, de får ju inte fastna i det). Det ska alltså sitta under svansen som en extra svanskappa, men längre och det ska sladdra, så det ska absolut *inte* vara hårt spänt. Det ska inte sitta precis under svansen, utan mer över "rumpan" så att säga. Ganska långt ner med andra ord. Vitsen är att det ska sitta lite löst däroch "störa" lite.

Hästen kan då springa och sparka så mycket den vill åt repet och vänja sig vid att det finns saker bakom den. Funkade perfekt på vår häst. Den brydde sig inte ett dugg när vi sedan satte den för vagn. Och då var den *galen* innan. :) Fast det tog ett par veckor i hagen med repet och hon kom på ett knep att slå över repet så det hamnade på ryggen och därmed slapp hon det under svansen. Det är inte så bra, för då lär de sig att man kommer undan med hjälp av att sparkas. Men vi löste det problemet med och sedan var det lugnt. :) Nu är det nemas problemas. Hon är världens snällaste att köra. :) Vi har slaggjort på för säkerhets skull, men hon har inte slagit en enda gång efter "repterapin".

Senast ändrad:

vad bra tips! hur såg selen ut efter några veckor i hagen?? :crazy:
Just sparkarna bekymrar mig kanske inte så mycket, det är värre att hon skenat....bara ökade när han ville stanna....men vilken ridhäst har inte gjort det??

du har så rätt så...!!! vad ska man på det att göra? det får nog vara slut skenat för min del hoppas jag!

Vi tog en gammal, sliten sele som vi inte var så rädda om, för visst finns det risk att de rullar sig med den och att den går sönder. Och man måste ha koll på hästen ofta, så den inte fastnar på något sätt. Inte bara släppa ut den en hel dag i hagen utan tillsyn. Men vår sele klarade sig jättebra, men hästen brukar inte rulla sig i vanliga fall, så jag tror inte hon gjorde det med selen heller. :)

Lycka till!

Tja, det är snarare så att allt som inte duger till vanligt trav och som någongång är riden på, det är en lämplig monte´häst i många säljare ögon. Monte´är ju en tjejsport och små hästtjejer begriper ju inget så om man in annonsen skriver att "August" skulle passa som monte´häst så får man den säkert såld, till överpris dessutom. *suck*

När jag tog monte´licensen hade vi lite tokar med, men det var inget emot de galningar som var med i vanliga licenslöpen, en dag hade de 13!!!!omstarter innan de slog av starkommandona och drog dem manuellt för att överhuvudtaget få iväg dem. Jaja inte så lätt första gången tänker ni, nä men detta var åttonde eller nionde gången.

Ta du licensen och prova, jag kvalade min med 2100 på sig nyss. Hoppas att det kommer något lopp som är stängt vid 100-200, då ska vi ut för han är bra mycket bättre än vad pengarna visar. Antar att folk kommer kalla mig både det ena och det andra när de läser startlistan men det skiter jag i, jag vet att han kan åtminstonde plocka en matlapp och som det är nu så har vi 71 poäng och då är det P21loppen som gäller eller att anmäla upp honom. Eftersom han är bättre i monte´så provar vi nog med det.

Jag kan berätta att jag haft solvallas värsta monté häst som dom nästa grät när dom såg(Kacke och gänget) Han avslutade sin karriär själv i ett sken-kval då han bräckte ner.. Men testa på inhängnad plats o rida, gärna på bana där hästen kan kuta på bara :) Sen måste man tänka att hästen kanske protesterar för att den inte mår bra så få det 100% godkänd av vet. först ;)

Det ser tveksamt ut med montélicens för mig som det ser ut nu. (Hästen var inte alls så fräsch i kroppen som jag trodde)

Kanske om jag kan få bättre rygg på den andra damen, men hon är inte riktigt montémodell. Fast om HON går att reglera på en travbana uppsuttet vete fåglarna.... :rofl: :rofl: :rofl:

/// ghost

min pålle var fruktansvärt bakrädd när jag träffade honom. Man kunde inte röra på tömmarna när man körde eller ens vrida på armen när man red. Han kunde inte heller gå med svanskappa och ryggstycke... Något som gjorde underverk med honom var (förutom naturligtvis mycket tid och tålamod!) att fästa en plastpåse på ett spö och enligt NH-principen (oj då, nu blir det kanske utbrott här, men det funkade!) stryka honom över hela kroppen. Berömma genom att lätta på trycket och långsamt öka det. När han efter bara några gånger lugnt stod lös när jag gjorde detta var det inte längre några problem vid ridning eller körning. Numera går han med svanskappa, ländtäcke vintertid, jag har ridit med spö, pannlampa och barbacka i bara grimma (nej, inte samtidigt...).
Han var även tidigare känd som en av de hetaste hästarna på banan, de blev lite förvånade när jag lugnt skrittade in på slingan barbacka med sidepull... :D
Lycka till! med tid och tålamod går det mesta!

ja, det är ju lite så jag menar...ibalnd kanske vi är lite för bekväma?
inte skall man väl bara ge upp!!!
grattis till din häst!

Tack! känns verkligen bra när man ser tillbaka ibland... :bump: :banana:
Tror oxå det är lätt att bli bekväm när det stöter emot lite. Det finns ju så många travare så varför göra det jobbigare för sig än nödvändigt??? :smirk: Har en pass på jobbet nu, med superstam och så, men han har problem med huvudet, munnen och har "fransk stil" (han är ju trots allt efter Gobernador), 2 år, som dom funderar på att slakta för att det tar emot... :cry: Jättesöt och trevlig häst som vill vara till lags! :love:

Jag vet hur det är, man blir så less när folk bara ger upp :mad:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
S
Trav JGa vill ha lite idéer hr jag ska gå vidare med min häst. Fungerar inget så kanske det är så att hon inte vill vara travhäst längre...
2
Svar
24
· Visningar
3 075
Senast: Anberline
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 823
Senast: Lobelia
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 204
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar