Trött häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stallplattser
  • Startdatum Startdatum
Sv: Trött häst

Kanske det. Hon hade förvisso endast varit igång inågra månader då hon faktist gick bäst efter en längre vila.

Kraft sport funkar inte allls till mitt grovfoder tyvärr dessutom vill jag inte ge allt för mycket pelletrerat.

Har du kollat om hon suger luft med slidan? Finns en hel del ston som lägger av sista biten pga det - de får ont i magen helt enkelt. Man kan prova med en stosuspensoar och se om det blir bättre eller så syr man helt enkelt igen dem (suspensoarerna kan skava och då kan det vara bättre att sy dem).

Det är ändå en sanning med modifikation.
Talar vi om en specifik häst så kan pulsmätaren tala om ganska bra huruvida hästen är i form eller inte.. om du jämför tider och puls under två perioder så an du se att när den är mer vältränad så kommer pulsen vara lägre under samma tempo.. men givetvis finns det avvikelser i form av dagsform och vilken fas man ligger i, detta gäller ju alla levande varelser.

Min och de flesta i min närhets åsikt (så gott som alla) anser och ja vi har provat även de senaste modellerna att de är totalt värdelösa. De hoppar upp och ner när de visar pulsen vid körning i tempo bland annat. De finns de som gillar dom men det finns fler som inte gör det. Och jag känner inte till någon "bra" tränare som använder sig av dem heller. Att tro på sin träning är viktigast tycker jag. Träna efter det man tror på och håll hästen fräsch pigg och glad.
Men de är min åsikt :d

Kanske det. Hon hade förvisso endast varit igång inågra månader då hon faktist gick bäst efter en längre vila.

Kraft sport funkar inte allls till mitt grovfoder tyvärr dessutom vill jag inte ge allt för mycket pelletrerat.

Det finns mycket fina musli foder dessutom ger jag aldrig kraft efter det jag hört/sett av deras tillverkning.

Spontant känner jag att det är för mycket ridning och för lite bakom vagn.
Rid henne en gång i veckan och låt henne gå långa pass med vagn. När jag
jobbade hos proffstränare så gick de ofta 2 intervallpass i veckan utöver 1 start.
Börja med en halvtimmes skritt och sedan jogging i 20 minuter i typ skogen, efter
det skritt i 10 minuter för att lugna ner lite och avsluta passet med 8-9 intervaller
där du "känner av" och låter henne själv lägga sig i ett tempo där hon känner sig
bekväm de första vändorna och sedan pressar lite på slutet.
Det är jobbigt om man inte har kondisen. Kan hon gå en timme i arbetstrav utan problem?

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama