Nu finns det bättre förklarare här än jag...
...andra vänliga förbättra mitt förklarande.
En häst som går med näsan bakom lod, alltså viker in näsan så att den är mer mot hästen, kan mkt väl ha ett bra stöd på bettet och vara väl framme för hjälperna.En häst som för ögat är bakom lod behöver inte egentligen vara det, det beror på om nacken vid tillfället är högsta punkt eller inte.
En häst bakom hand däremot, har inte stöd på bettet, knäpper av och är inte frammme för hjälperna.Den näsan är mer in mot hästen och när nacken är högst kommer näsan ändå aldrig fram.
Fio menade att I´s häst inte var framme för hjälpen, vilket även jag tycker är en mer korrekt att säga när en häst en kort stund så att säga blir bakom hand, då en häst som är riden så att den går kont. bakom hand för det första inte kommer till de klasserna samt att det dessutom tar rätt lång tid för att ändra en sådan häst med korrigering.
Att ponnyer får 68-69 % när de går ett programm med näsan invid bringan och nästan biter sig däri, förekommer tydligen vad TS menar, men jag har aldrig sett att sådan ridning premieras oavsett storlek eller oavsett klass, och nej, inte så höga poäng.