Bakom lodplanet....

T

terese

Vi var på dressyrtävling för ponnier igår. Jag reagerade på att det var flera ponnier som gick "bakom hand" större delen av ritterna och ändå fick 68-69 %. :confused:
Kan någon förklara hur domarna ser på det fenomenet! hur kan man få så höga poäng när ponnierna biter sig i bringan nästan. Nu var det bara de lägsta klasserna men ändå.

Sv: Bakom lodplanet....

nu är inte bakom hand och bakom lod samma sak.....

men om du kollade på dressyren från os så fanns det tex en häst som gick kraftigt bakom lod hela programmet, och flera som dippade in med nosen varje gång det blev svårt. och ändå fick dom godkänd.

så att ponnysar i lätt klass får gk ändå är nog inte så konstigt. om det är rätt är en helt annan sak.

men om du kollade på dressyren från os så fanns det tex en häst som gick kraftigt bakom lod hela programmet, och flera som dippade in med nosen varje gång det blev svårt. och ändå fick dom godkänd.

Nu såg jag inte alla ekipage, så här är jag lite på hal is, men jag såg ingen som gick bakom hand, däremot några dippade bakom lod vid svårighet eller trötthet.

Nu såg jag inte alla ekipage, så här är jag lite på hal is, men jag såg ingen som gick bakom hand, däremot några dippade bakom lod vid svårighet eller trötthet.

Isabells häst hamnade väl rejält bakom hand, eller jag föredrar att kalla det bakom hjälperna.

Tror inte att jag vet skillnaden riktigt heller, men skulle gärna lära mig... någon som skulle vilja försklara?

Nu finns det bättre förklarare här än jag...:)...andra vänliga förbättra mitt förklarande.

En häst som går med näsan bakom lod, alltså viker in näsan så att den är mer mot hästen, kan mkt väl ha ett bra stöd på bettet och vara väl framme för hjälperna.En häst som för ögat är bakom lod behöver inte egentligen vara det, det beror på om nacken vid tillfället är högsta punkt eller inte.

En häst bakom hand däremot, har inte stöd på bettet, knäpper av och är inte frammme för hjälperna.Den näsan är mer in mot hästen och när nacken är högst kommer näsan ändå aldrig fram.

Fio menade att I´s häst inte var framme för hjälpen, vilket även jag tycker är en mer korrekt att säga när en häst en kort stund så att säga blir bakom hand, då en häst som är riden så att den går kont. bakom hand för det första inte kommer till de klasserna samt att det dessutom tar rätt lång tid för att ändra en sådan häst med korrigering.

Att ponnyer får 68-69 % när de går ett programm med näsan invid bringan och nästan biter sig däri, förekommer tydligen vad TS menar, men jag har aldrig sett att sådan ridning premieras oavsett storlek eller oavsett klass, och nej, inte så höga poäng.

Att ponnyer får 68-69 % när de går ett programm med näsan invid bringan och nästan biter sig däri, förekommer tydligen vad TS menar, men jag har aldrig sett att sådan ridning premieras oavsett storlek eller oavsett klass, och nej, inte så höga poäng.

Jag var och tävlade på arab-SM i somras och då vann en häst unghästdressyren och den gick KRAFTIGT bakom lod. Jag blev väldigt besviken över att det premierades och att hon dessutom vann.

Nu finns det bättre förklarare här än jag...:)...andra vänliga förbättra mitt förklarande.

En häst som går med näsan bakom lod, alltså viker in näsan så att den är mer mot hästen, kan mkt väl ha ett bra stöd på bettet och vara väl framme för hjälperna.En häst som för ögat är bakom lod behöver inte egentligen vara det, det beror på om nacken vid tillfället är högsta punkt eller inte.

En häst bakom hand däremot, har inte stöd på bettet, knäpper av och är inte frammme för hjälperna.Den näsan är mer in mot hästen och när nacken är högst kommer näsan ändå aldrig fram.

Fio menade att I´s häst inte var framme för hjälpen, vilket även jag tycker är en mer korrekt att säga när en häst en kort stund så att säga blir bakom hand, då en häst som är riden så att den går kont. bakom hand för det första inte kommer till de klasserna samt att det dessutom tar rätt lång tid för att ändra en sådan häst med korrigering.

Jag tycker att du gör det väl krångligt....

Bakom LOD är alltid bakom lod då det endast säger var hästen har sin nos i förhållande i ett tänkt lodplan (lodrätt streck).
(sen kan det ju vara ett medvetet val av ryttaren eller inte)

Bakom HAND är då hästen ej är på hjälperna och bjuder fram till handen, nosen kan vara placerad precis var som helst.

Om du använder sökfunktionen hittar du säker svar, denna fråga har varit uppe till diskussion många gånger.. väldigt hetsiga diskussioner dessutom :p

Skulle säga att I's häst är bakom skänkeln.

Kl
Bakom lod och bakom hand blandas ju ofta ihop. Bakom lod behöver inte vara negativt, bakom hand är aldrig bra.

Håller med föregående svar om bakom lod/hand...

Sen för att svara på din fråga, domarna har mycket annat att titta på än bara var hästen har sin nos. Kanske den som vann gick lite bakom lod, MEN hade bra takt, visade markerade övergångar, red prydliga vägar och ryttaren fick effekt för sina hjälper och satt korrekt. De flesta ponnyer går ju inte i stadig form i hela programmet ens, och så kommer det in en som gör det, men är lite bakom lod men hade många andra kvalitéer...?

Det har jag också reagerat på, ärligt talat.

Det verkar vanligare inom just ponnydressyren än inom "hästdressyren" att ryttarna rider med väldigt korta tyglar och verkligen "håller ihop" ponnyerna med handen.

Eller så är det ett felaktigt intryck man får pga... ja, vad? Kort, grov hals, kanske?

Allt detta verkar mycket krångligt, ja e helt novis. Rider bara min häst bakifrån o fram o vips e den samlad. Lod hit o dit, de enda ja vet att den lätt lägger si på bogarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2