Bakom lodplan

Sv: Bakom lodplan

Inte häsosamt att vara grinig på morgonen:banana:Ja det är skönt att vara nöjd med sin tränare.;). Det är däremot himla bra att någon gång då och då låta någon annan duktig, kunnig tränare komma med nya friska ögon och ideer...:D

tack för svaret. det knasiga är att han TYCKER det är kul, allt är kul. MEN han tycker inte om att sakta av :P han har sån enorm energi och skulle gärna galoppera hela paset =)

okej, jag gymnastikrider ju mkt med honom, böjer honom mkt åt båda hållen i alla gångarterna. något mer tips på lösgörande?

jag har 3 olika tränare :)

det är däremot LÄTTARE att få honom att inte lägga sig bakom lodplan när man rider lätt :S va kan de bero på?

PS: vem är denna TS? jag fattar ingenting för jag rider då inte med pullarnosgrimma =)

Du förlorar ju en del av sitsens inverkan. Alltså rider man lätt blir det ju en hel del svårare att påverka med sitsen.

När man rider lätt rider man rent av omedvetet mer framåt, både med säte och rent tempomässigt. Kommer alltså när du "bromsar" med säte och tempomässigt, framåtbjudningen blir mindre. Min har tendenser att knäppa av i nacken i samma lägen, Fått rådet att tänka, titta, rida framåt överdrivet tydligt i dessa lägen. När tränaren stod och hade stenkoll, och hojtade rid framåt i ett, för att kunna korrigera problemet gick det bättre. Är jag ensam gör jag automatiskt som man egentligen ska, men det funkar inte på min annars underbare häst. Han blir lätt lite het och det måste ju ändå ridas framåt hela tiden. Ja inte är det lätt :crazy:

Okej, det har min tränare också sagt att jag ska tänka framåt i alla avbrotten. Men det är svårt, för han blir lätt lite tung i avbrotten.

Iaf, 1 filmklipp, där jag försöker få honom att inte gå bakom lodplan.
hur tycker ni jag lyckas?

(kolla inte med ljud :P mkt snack o störningar haha)

http://www.youtube.com/watch?v=3x0sHm-07MM

och ett filmklipp till...

http://www.youtube.com/watch?v=0IsriQibfe0

om jag nu lyckades me länkarna vet jag inte :)

Jag tycker det ser forcerat ut, på gränsen till springigt hela tiden. Dessutom skulle jag vilja att du sträckte på dig mycket bättre vid nedsittningen, det är det som gör skillnaden mot lättridningen tror jag. Du är inte stabil i din kropp och inverkar inte på hästen med sätet, du sitter mest och guppar med. I lättridningen är du starkare i bålen och då blir hästen mer uttrycksfull i sin aktion och jobbar bättre bakifrån. Dock gör den höga takten att hästen tappar balansen när den hamnar bakom lod och då springer den iväg igen.

Tips från mig är: sträck på dig, sätt takten i hästen med sätet och jobba med mer renodlade övningar tex avbrott, igångsättning, avbrott, igångsättning, inte bryskt utan rid mjukt men kräv direkt och lägg fram handen precis under förändringen så att hästen är helt fri från kontakten precis då, återta sedan mjukt kontakten igen så fort det nya är uppnått.

Är ni ute och konditionstränar:angel:?
För att utveckla din dressyr så är det bra att lägga in massa avbrott och igångsättningar, halter och vändningar mest hela tiden. På så sätt stärker du hästen och får en bättre kommunikation. Det är ju främst i avsaktningarna hästen blir "tung" och dyker, men tränar du massor på detta kommer du givetvis märka framsteg. Rent konkret så behöver du bli mer stilla i din sits, lägg armbågarna in till sidan och böj dem. Se till att händerna inte sänks i avbrottet utan verkar mer uppåt (såg att de trillade omkull i avbrottet nån gång). Var mjuk i handlederna i avsaktningen och rörlig i handen så att hästen inte har chans att tynga ner i din hand.
Travtakten är ganska okej tycker jag men hästen behöver vila mer i steget, och skillnaderna mellan ökad trav och samlad trav måste synas mycket mer.

okej, tack för tipsen!

jag vet mkt väl att jag lätt sjunker ihop när jag inte orkar hålla tillbaka honom. han har ju mkt energi hela tiden och vill så mkt! och då orkar jag inte alltid sitta emot...

Du kanske ska rida kortare pass? 2-i-1-pass där du rider dressyr och sedan skrittar ut?

Om man vill att hästen ska göra annorlunda måste man ju lära den att göra annorlunda. Orkar man inte så tränar man ju vidare på det som inte fungerar. Jag tror att du ska dela upp dina egna ridpass och träna på vissa moment olika dagar och sedan så småningom få det att sitta ihop till ett helt "program". Se det som ett projekt över tid, lägg en kort stund varje pass på grunder och ha sedan trevligt under avslappnade former också. Att han springer och blir tung betyder väl att han inte orkar riktigt och då är det ju bra för er båda att köra pass som ni orkar med båda två.

okej, tack för tipsen!

jag vet mkt väl att jag lätt sjunker ihop när jag inte orkar hålla tillbaka honom. han har ju mkt energi hela tiden och vill så mkt! och då orkar jag inte alltid sitta emot...

Som Asa_S skriver så träna kortare lydnadspass och ta längre galopper ut i skog och mark istället för att göra av med energin.
Vad du behöver är att träna in betydelsen av start och stopp på din häst, det låter som om du får kämpa för mycket för att orka "sitta" emot. Tänk på att det finns pytte-små ryttare som orkar rida gigantiska hästar, de måste rida mer på teknik än styrka. Så får även du göra. Innan du kan rida på i det tempo du gör på filmen måste du lära dig att behärska att stanna hästen men ytterst små och fina hjälper. Först när skritt-halt fungerar fortsätter du med trav-skritt, sen trav-halt, sen galoppen. Och slarvar du en gång och blir för stark i handen eller låter hästen älga iväg, så tillbaka till första övningen skritt-halt. Tyvärr ser jag ingen annan väg att gå. Grunderna sitter inte där dom ska och det är bara att träna vidare på din fina häst.

Kunde bara se videon där du rider lätt. Håller med övriga om att han behöver vila mer i steget. Ser lite springit ut även om takten är OK.

En annan sak jag reagerade på är din hand. Den flaxar omkring alldeles jätte mycket. En rörlig hand är inte samma sak som en som flaxar omkring. Jag har samma problem med både hand och häst jag så ta inte detta som ett hugg. Vad jag märkt är att min häst lägger sig bakom handen/lodplan när jag är flaxig och ligger rätt med näsan när jag blir stilla.

Jobba på att få en lugnare hand och jobba också upp styrkan i hästen. Min erfarenhet är att när de är såhär som din och min så är det för att de helt enkelt inte orkar. Speciellt i övergångarna orkar de inte hålla ihop sigsjälva. Har inget med kondis eller energi att göra utan ren fysisk styrka. När hästen väl blir stark kommer den inte falla isär på samma sätt och inte bli tung i övergångar.

Och med en orolig hand blir det för mycket kommandon, s.a.s. De vet inte om man vill att de ska svänga vänster eller höger, böja, sakta av eller vad som förväntas och väljer då istället att knäppa av och lägga näsan bakom lod för att kompensera den oroliga handen.

Snygg häst.

tack så mkt för ditt svar :)

har du några tips för att få upp hans styrka? är ju främst bakdelen...

jo speciellt i den filmen är min hand lite knas, för han var så otroligt stel i nacken men nu har jag lossat upp det =)

tack så mkt för ditt svar :)

har du några tips för att få upp hans styrka? är ju främst bakdelen...

Ut och klättra, i skritt. Det tar mer.
Trava bommar. Höj upp bommarna lite.

jo speciellt i den filmen är min hand lite knas, för han var så otroligt stel i nacken men nu har jag lossat upp det =)

Min kan spjärna emot i nacke han med och tro mig, det går att få loss det utan att man flaxar med handen. ;-) t.ex. är han mycket mer loss och mjuk i sidorna på kandar än på träns. Han trivs helt enkelt bättre på det. På det vanliga tränset tar det bara längre tid. Men så fort jag börjar fara runt med handen på det viset så krullar han ihop sig som värsta rollkur hästen.

Gör som hoppryttarna när de kommer in på banan. MJUKA långsamma stretchande böjningar åt bägge håll. Det funkar oftast jätte bra.

Så trots att jag är feg dressyrtant låtsas jag ibland att jag är OS hoppryttare. :-)
Kolla bett och tänder.

Stretcha i boxen.

Linimenta halsen efter hårt arbete.

Linimenta ryggen också efter hårda jobb.

Senast ändrad:

jaaa klättring är bra, det försöker vi med varje vecka, men nu när det regnar så mkt så är det ju så halt :(

idag tävlade vi dressyr dock, och det var inget bakom lodplan =) men jag RED verkligen igenom programmet då, från början till slut. så det går om man vill...

Jag kunde bara se den nedre filmen. Han ser så stadig ut trots att du är ostadig i dina händer så jag tänker att det blir ett försvar från honom att "lägga fast" huvudet för att skydda sig mot en ostadig hand.
Sedan reagerade jag på att jag ser så få halvhalter.

Skulle jag ge nogt tips så skulle det vara att börja i skritt med att lägga fram en mjuk och stadig hand (håll fast i manen om det på något sätt hjälper dig och driva fram honom tills näsan kommer fram. Då först börjar du trava med väldigt många små halvhalter. Börjar han dra in näsan och tuffa iväg kontrar du med en avsaktning till skritt som du driver in honom i (kanske med hjälp av ett uppresande tygeltag" och sedan en ny igångsättning.

Försök påverka hans takt genom att sätta dig ner lite långsammare i lättridningen och gör många halvhalter för sätet. Några steg i öppna kan också bromsa in kroppen på hästsen utan att du behöver göra föhållningar med tygeln. Stilla lugna händer är det du måste träna på nu, när det sitter kan du bli mer aktiv med handen när det behövs.

Annars ser det ut att vara en mkt trevlig häst du säkert kan ha mycket roligt med!:love:

Rider du i ett för lågt tempo? Svårt att hjälpa när man inte sett hästen. Men drivning med sätet och mjuka händer. Halvhalter.

Efter jag sett filmen: Räta upp dig mer, bröstögat fram. Tillbaka med axlarna. Höj upp handen litegrann om han vill lägga sig där. Ta även ihop händerna mera.

Bara att ändra på sitsen gör mycket.

Lycka till.
MVH Karoliina

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4