Nu har jag skummat lite på google och kan inte hitta att man måste sedera hästen för behandling av munnen på häst.
Däremot har jag nu hittat flera veterinärsidor och min egna distriktare som hävdar att en seriös munundersökning alltid görs med sedering. Av säkerhetsskäl, den kan inte göra så mycket även om den känner smärta, kan inte göra sig illa på instumenten och rycka till, eller skada veterinären.
Hittills under alla dessa år har jag aldrig mött, seriösa veterinärer och oseriösa "USA-tandläkare" (med tillhörande veterinär), som INTE sederat inför en undersökning. Någon gång har det inte ens behövt behandlats.
Förr, på åttiotalet, skedde det utan något alls, men då var det storraspen, känna med händerna och raspa några tag och sedan var det klart.
Jag håller helt med dig. Jag skulle aldrig låta någon greja i munnen på mina hästar utan att de är sederade. Jag tar helt enkelt inte risken att hästen får nog och bestämmer sig för att fly. Jag har enormt snälla och välhanterade hästar och jag utsätter dem inte för sådant för jag vill att de ska fortsätta vara sådana och slippa vara med om obehagliga saker helt i onödan. Skadorna i hästens mun och på människorna kan också bli stora om hästen får nog och jag är inte villig att ta den risken. Min veterinär använder en liten slip och skulle den hamna fel för att hästen rycker till så kan det verkligen bli illa.
Mina hästar har inga stora bettfel. Min ena får en liten hake på högersidan och min andra hade skador från bett och hårda händer vid inköp men det är helt borta nu och bettet är fint. Det brukar alltså inte vara några stora ingrepp men jag tar inte risken att det går fel. Så snål är jag inte utan jag betalar gärna de extra kronorna som sederingen kostar. Jag anser att hästen ändå ska få vila dagen efter munkoll har gjorts om det varit minsta lilla som har behövt åtgärdas.
Min ena häst som var livrädd för hovslagare när han kom fick sedering också inför skoning. Det var självklart för mig att inte börja bråka utan hjälpa honom till lugn istället så att han kunde lära sig att han inte behövde vara rädd. Tre gånger behövde han sederas och nu skos han utan några som helst problem.