bakbensvinklar

Sv: bakbensvinklar

tränar du han för start?? såg att han ej startat ännu och är snart 8år. hur funkar han i träning??

hmm antagligen så tror jag han menar att han har små vinklar i haserna = alltså så som jag uttryckte det vinklade haser. om du tänker vinkeln i hasen så ska den vara rätt stor - alltså väldigt öppen/rak. om det är en liten vinkel så blir den krokigare - även kallat krokhas. vilket man kan kalla din.

men de e olika - de finns dem som vill ha krokhaser för att dom anser att det ger bra undertramp och startsnabba hästar. men jag föredrar de inte! risken för skador blir för stor. och jag tycker det inte är effektivt på en travbana.

Alltså det här är ju väldigt små skillnader vi pratar om. Det är ingen större skillnad mot hans hästar till exempel.

sabelbent är när frambenet inte ligger i en rak linje (vet inte hur jag ska förklara..) utan att bakknät ligger i en båge bakåt. det kan ge väldiga påfrestningar på framknäna och är inget man heller vill ha. om du tänker när han slår ned frambenet i hög fart så "bryts" benet bakåt - då kan du ana vilka påfrestningar de kan ge.

Förstår inte vad det är du försöker förklara riktigt.. Liiite för rörigt .. :angel::D

tränar du han för start?? såg att han ej startat ännu och är snart 8år. hur funkar han i träning??

Vi försöker träna för start iaf. Men pga en strulig bakgrund så har han inte kommit så långt ännu. Vi jobbar fortfarande på en rörelsestörning som tydligen alltid kommer vara kvar. Så, han är inne på sista chansen nu. Tråkigt på en så fin häst.

Hittade en till bild.

birk.jpg

Alltså det här är ju väldigt små skillnader vi pratar om. Det är ingen större skillnad mot hans hästar till exempel.
Förstår inte vad det är du försöker förklara riktigt.. Liiite för rörigt .. :angel::D

jag antar att du inte är så kunnig inom exteriör efetrsom du frågar och inte vet vad sabelbenthet är. och för ett otränat öga så kan små skillnader(som i dina ögon) vara stora skillnader i ett tränat öga.
eller så vill han bara snacka skit om hans hästar ser lika dana ut. men jag tror att det är skillndad om han sagt det, bara det att du inte märker den skillnaden som finns.
små skillnader i vinklar kan göra stor skillnad i hållbarhet.

ska fixa en bild så jag kan visa vad jag menar med sabelbent! :idea:

Vi försöker träna för start iaf. Men pga en strulig bakgrund så har han inte kommit så långt ännu. Vi jobbar fortfarande på en rörelsestörning som tydligen alltid kommer vara kvar. Så, han är inne på sista chansen nu. Tråkigt på en så fin häst.
vad är det för rörelsestörning??

Senast ändrad:

hmm har försökt gjort en bild som ska tyda lite iafl.
om du tänker att de röda linjerna är dem man vill ha. dem ska gå rakt genom benet - mitt genom carpus och sluta mitt i kotan. benet ska va rakt. nu hitta jag inte nån super motsvarande bild - men du der var jag menar.
den gula linjen på din häst är hans faktiska vinkel - bruten bakåt som i en båge. jag skulle vilja ha hans ben som det röda strecket på hans bild.
MEN jag vet inte om det är så pass som det blir på bilen i verkligheten, för det ser ut som att han avlastar sina bakben och därför lutar sig frammåt. men han är sabelbent tycker jag ändå. för man ser dne skarpa bakåtbrytningen.

16410131.jpg

och om du tänker när en häst belastar sitt ben(alltså sätter ned det) i tävlingsmässig fart i trav, så blir det en oerhörd belastning på benet. det sägt 3ton... men iafl om hästen har en bruten vinkel bakåt (sabelbent) så bryts det ännu mera bakåt när den sätter i benet. det gör de på alla - men det blir änn värre på en som redan är bruten bakåt.

på tex fullblod har man problem med sabelbenta hästar. vissa när dom löper så bryts hela benet bakåt och framkanten i skenan bryts och splittras. benet går inte av (änder dock i vissa fall) men det blir bristningar i skelettet och därav kan dom ofta få överben på framsida skena för att förstärka det.
fast sabelbenta hästar brukar kunna få känningar i knäna efetrsom vinkeln blir felande.

blev det klarare?? :D

Jag tror bilden ljuger lite. På andra bilden - där han har de fina bandagen - ser han inte sabelbent ut.

Jättefin häst du har. Förstår att du vill få fart på honom.

nja.. den bilden ser ok ut. men första bilden då han står i hagen tycker jag inte e så fin heller. men den e bättre än den uppställda. svårt å veta på bilder eftersom det är ögonblick.. men jag tycker det lutar lite mot de ändå.

Du menar att frambenet inte är så fint, antar jag. Det kan nog misstolkas som att du tycker att hästen inte är fin. Det vore tråkigt iså fall nu när Ballerina tycker så mycket om sin häst och har utlämnat sig genom att lägga upp bilder på sin ögonsten.

vad säger du om min häst då? skulle vara kul och få lite utlåtande om hennes exteriör. Förutom hennes långa öron ;)
16411556.jpg

Jag påstår inte att jag är något proffs på att bedöma hästars exteriör. Verkligen inte, jag vill gärna lära mig mer.
Jag vet vad sabelbent är, det jag undrade över var att du tyckte min var det. Vilket jag aldrig ens sett själv. Iofs är det ju bara på bild du sett honom och på dom bilderna är han ju uppställd (=han har alltså inte själv valt att ställa sig så). Den sista bilden däremot är mer rättvis isf eftersom han själv ställt sig som han ville där.

vad är det för rörelsestörning??

Han är ojämn på något vis. Väldigt svårt att förklara. Syns liiite när man kollar från sidan, men känns jättetydligt när man rider.
Antagligen den sneda bakdelen som gjort att det blivit så.

Du menar att frambenet inte är så fint, antar jag. Det kan nog misstolkas som att du tycker att hästen inte är fin. Det vore tråkigt iså fall nu när Ballerina tycker så mycket om sin häst och har utlämnat sig genom att lägga upp bilder på sin ögonsten.

jag har aldrig sagt att jag tycker hennes häst är ful.. :confused:
de enda jag tycker felar med hans bakben är ju att han har lite väl vinklade haser. lite knipt kanske under hasen. svårt att se på bild.
om jag ska va hård så kanske jag skulle vilja ha lite längre kotben.
men annars är de inget jag tycker är så illa.

vad har du fått för kritik på han?? fin häst annars, förrutom sabelbentheten fram!! vad heter den?? påminner väldigt mycket om en passhäst jag haft!
men eftersom vi diskuterar bakbensvinklar så nämnde jag vad jag tyckte om dem.
och eftersom bilderna gjorde honom missvisande så reagerade jag även på frambenen. men hon sa´ju själv nu att han inte står så i vanliga fall - på bilden stod han onaturligt. och då är det ju lätt hänt att dom lutar sig..
så nej, jag har aldrig sagt att hennes häst är ful eller nåt..

Senast ändrad:

de va de jag misstänkte - att bilderna var missvisande. men eftersom de var två bilder så reagerade jag på det. han står ganska liknande i hagen med. men han ser bättre ut på den sista bilden!
vet du varför han inte kommit till start innan du fick han??

jag tycker det ser ut att vara en väldigt trevlig häst!! (alltså fin) :D och jag gillar stooora öron :p det sägs att dom hästarna är kloka (och hittills stämmer det för mig iafl)
det enda jag kan komma att vilja ha mer av är manke. men annars kanonfin häst.
men har ju inte sett vinklar frammifrån/bakifrån.
men det är vad jag tycker - man kan ha olika uppfattningar vad en trevligt byggd häst är. det beror ju på vilka egenskaper man är ute efter. men de hade varit en jag hade fallit för iafl!;)

de va de jag misstänkte - att bilderna var missvisande. men eftersom de var två bilder så reagerade jag på det. han står ganska liknande i hagen med. men han ser bättre ut på den sista bilden!
vet du varför han inte kommit till start innan du fick han??

Jag har flyttat på han i hagen oxå, han står inte som han själv vill på den bilden heller. Flyttat han för att få bak ena bakbenet.

Han blev inkörd som 5åring. Kvalad förra sommarn. Sen köpte vi honom.
Han har haft en massa problem som gjort att vi inte kommit längre. Problem som kommer från tidigare i livet. Sned bakända som ingen brytt sig om att rätta till. Hovbölder. Bland annat.

Uppfödaren hade väl så mkt häst så han hade väl inte tid att köra in honom. Sen skickades han runt bland lite olika proffstränare på inkörning o träning. Allting gjordes väldigt stressat. Slutligen så kvalade sista proffstränaren honom (antagligen för att göra honom mera lättsåld) och satte sedan ut annons eftersom uppfödaren inte betalat för sig.

OJ, vad glad jag blev! :d
kok.. jaaa du.. smart är hon nog... men ordet klok tänker jag som nånting positivt så kanske inte ändå ;) hon har humör så det sjunger om det... illa behandlad tidigare verkar det som, samt ouppfostrad. Det enda jag kan tycka illa om exteriört är att hon verkar ha långa kotben... hon sviktar rätt bra när hon går. Är väl bra för knäna mindre bra för kotorna..
kanske ett av öronen kan komma först på ett måfoto nån gång :cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 768
Senast: Ninnurur
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka