Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

*kl*

Jag tycker det är en jättekonstig regel och tänker på att jag själv har hoppat med allehanda olika skydd på min häst sen hon var 4 år och nu när hon är 7 år så måste jag byta till sådana som de NU kommit på ska vara godkända.

Jag löser det med att hoppa utan bakskydd så kan ingen klaga :mad:

KL

Alltså...jag är nog lite trög men vaddå "täcka kotleden"?
Hur menar dom då?

Suck jag är så trött på det här, varför kan dom inte formulera det mer informativt och korrekt, med klara direktiv och vettiga meningar :/.

Eftersóm att inte teknikskydd är tillåtet U-formade så kan man inte täcka hela kotleden. Utan de ska egetligen skriva oredtligt på detta sätt:
Täcka insidan av kotleden.. det är det de menar för om man täcker hel kotleden så behöver man linda eller ha U-formade (tekninkskydd) och det får man inte så det är dom som formulerar sig väldigt väldigt illa tyvärr...

Kul oxå för de som kanske inte vill lägga en 400 kronor på bakskydden.. Jag är ju oxå av den sorten som helst ser att det är samma märke fram som bak, snacka om att man blir ruinerad av det de nu har bestämt

Fast det står ju inte att u-formade skydd inte är tillåtna! Det finns billiga bakskydd att hitta om man letar lite.

Hmm knepigt tycker jag.
Jag vill också ha matchande egentligen men suck liksom jag har ju precis köpt nya carbon gel och har ingen lust alls att köpa andra :(

Iof. är CWD's fina men är inte ens äsker på vilka är ok från dom heller och i och med att jag inte är utpräglad hoppryttare så har jag ingen lust att lägga pengar på 2 set dyra skydd till hoppning.

Ska se om dom youn jump kopiorna från Globus kan vara lagliga...om dom är nära kopior borde dom ju vara det kanske.

De äkta young jump skydden är inte så dyra heller :) Jag köpte dem o är nöjd med dem, nu måste jag dock köpa framskydd som passar ihop :)

Mja fast lite halvdyra är dom väl tycker jag nog, nog att jag inte vill betala för dom när jag inte är utpräglad hoppryttare.

Visst är det irriterande att inte ha matchande :(
Är nästan så jag vill sälja varbon gelen bara för att jag inte kan ha matchande skydd bak annars haha men det känns lite löjligt också ju.
Suck

ja jag förstår dig, jag lever o andas hoppning o har dessutom 4 st hopphästar som alla ska tävla i år så såna hoppskydd har jag ju aldrig för många. :)

Dumma regler .. eller dumma o dumma men de var lite väl svårt att få tag på skydd som är tillåtna :)

Och så MÅSTE man ju matcha skydden o de blir ju lite jobbigt med YJ för de har väl inga "tillhörande" framskydd?

Suck alltså även om man köper ett par som verkar vara tillåtna så kan dom ju ändra nåt helt plötsligt ändå.

Nu kollade jag TR igen, och nu står det fortfarande "tom. 7 års ålder" och "rem/remmar" så...hmm...

Och varför kan dom itne få vara elastiska om dom har neoprene eller nåt under, då blir dom ju inte tekniksskydd.
Dom blir ju heller inte teknikskydd om dom knäpps på utsidan ihop med att dom har nåt under...eller visst det skulle säkert på nåt sätt gå att få dom till det men känns som alal skydd går att göra det med om man ska vara så petig.

och det där med storleken på skydden är ju galet, tänk om man har en stor häst med rejäla kotor!
Eller en liten häst typ A ponny, det blir ju galet.

Galet galet.

*kl*

fast der står juh
* högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm.

alltså så får skyddet vara mindre. så för ponny blir de juh inge konstigt alls.. för deras är juh automatiskt mindre...

men utsidan kan de juh vara knepigare kansken?? hur stora är ponnyskydden på utsidan nån som mätt??

sem de dära med remmar oelastiska. som står de står juh att oelastiska är tillåtna men elastiska är oxå de. så tolkade iaf en ÖD som ajg pratade med idag de..

Jag är rätt säker på att YJ har både fram- och bakskydd. Tänkte åtminstone kolla på sådana, och eventuellt köpa. i Gbg nästa helg. Om det nu finns rätt färg och storlek förstås :grin:

*kl*

fast der står juh
* högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm.

alltså så får skyddet vara mindre. så för ponny blir de juh inge konstigt alls.. för deras är juh automatiskt mindre...

men utsidan kan de juh vara knepigare kansken?? hur stora är ponnyskydden på utsidan nån som mätt??.

Vanliga kotskydd, av modellen som täcker bara insidan. Storlek ponny. 14 cm insida, 5 cm utsida. Mätt tre olika, alla håller 14-15 cm på insida, i storlek ponny alltså. Måttet inkl ev 'utstickande' neoprene.

Så nej de är inte mindre i ponny, däremot får en ponny ha proportionerligt större skydd. Dvs jag kan ha 15 cm på en B-ponny, vilket ju täcker helt annan yta etc, än 15 cm på en häst som är 175 cm. Vilket känns helt knas.

knapp

Idag kunde iaf jag konstatera att denna regel fått genomslag. På lokal hoppning i Stockholms distrikt blev samtliga unghästars bakskydd kontrollerade och vid behov mättes de.

Speakern var väldigt noga med att informera om detta men jag undrar om inte någon fick ta av sina skydd ändå :o

Sjuåringarna brydde man sig inte om. För omständligt att kontrollera misstänker jag.

Va nej men det stårinte att elastiska är tillåtna, det står tom. "dvs. ej töjbara" så elastiska är def. inte tillåtet, om jag inte på nåt sätt fattat fel (inte helt omöjligt men just med det är det ju ganksa bra formulerat)

Hmm ok alltås det är ju bra att dom kollar för skydd för teknikskydd är ju ändå en bra idé att dom inte får ha i den åldern, är ju bara att en del saker kankse kunde ändrats, speciellt åldern!

Men men bra att dom "håller efter" lite.

Kl

Funderade på om det bara är inne på banan dessa regler gäller eller är det på framridningen också?

Kram

Men HERREGUD! Vad är problemet för SvRf?!

Det var ju en himla tur att ja klickade mig in på denna tråden igen då (efter att inte kollat mer sedan de ändrade till "tom 6 år" så jag slapp bry mig isf då min yngsta är 7 i år) annars hade jag åkt ut med otillåtna på tävling..
Ärlig talat så är det ju nästan så man kan skylla på ev otillåtna regler när det gäller detta om man blir tillsagd på tävling, man läser ju kanske inte TR varje dag direkt för att va säker på att inget ändrats.. =/

Jag har ett par läderskydd som kanske är tillåtna med två remmar, kan mäta dom men de är möjligt att de faller på 5 cm på utsidan. Ska kolla imorgon!
Du som mailade till SvRf, fick du något svar? =)

Aja, det är väl säkrast att köra på veredus YJ annars då.. tycker varken dom är snygga och "måste" väl köpa veredus framskydd (det finns inga framskydd till de bakskydden väl?) också då men men.. hellre det en att bli diskad..

Okej, vad synd.
Jag glömde mäta mina läderskydd, får göra det imorn.

Men jag såg dessa, http://www.myone.se/e-handel.html?category=2005&product=41233 , det ser inte ut att vara elactiska bak. Om man kollar på de gråa så ser man att det är en söm på skyddet vid kanten och sedan börjar ju själva kardborrebandet direkt. Bakbenen är mer inzoomade en frambenen men de kanske är över 15 cm iaf på insidan.. Sen kanske spännets position kan diskuteras, svårt att se ordentligt med benet i den vinkeln, men ett tips att kolla in kanske=)

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar