Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år
Tror du SvRF vill förbjuda skydd typ CWDs? De är ju ingen teknikvariant - inte öppna och ingen resår. Jag tänker tävla med dom på lördag hur som helst!
Jag skulle också tävla med dem som sagt, och nästan hoppas någon skulle säga något så man fick se vad de skulle luta sig emot som sagt iom att reglerna är så luddiga och tolkade som det står så är endera INGA skydd gdk (iom ska täcka kotan-delen, som jag tror är felformulerad) eller så är dina skydd perfekt tillåtna, så tycker jag absolut att du ska välja dem, det hade jag gjort, om jag så haft ett par 'gamla' eskadron.
Men ja, jag tror att meningen i grunden från SvRF var att få bort den nya designen på skydd och tillåta den 'gamla' (samma typ av modell som eskadronskyddet). Det är ju givetvis bara tro. Men debatten började ju iom teknikskydden, som gick/går som ett U runt bakifrån kotan. Alla skydd som går som ett u är ju INTE teknikskydd dock, viktigt att poängtera. Men jag tror de ville ha bort teknikskydd och allt som påminner om det designmässigt (för att slippa att hamna i gråzonsbedömningar), och se till att bara den typ av skydd som i decennier varit tillåten fortsatt var det. Men sen gick de helt vilse i pannkakan och tog i för mycket.
Men, ingen vet ju hur i hela friden det resonerades förrän de provat det hela så att säga. Men så mycket enklare det varit om de tagit med bilder på godkända typer av skydd.
Lycka till på tävlingen förresten =)
Och ingen som vet om de på fullt allvar menat att cemgränserna ska gälla BÅDE ponny och storhäst??
Jag mätte lite här imorse, och mina u-formade är 13 cm på både in och utsida, medräknat även men mjuka neoprenen som sticker utanför skalet. Dvs de är helt verboten utan tvekan, för höga på insidan. Utsidesmåttet är godkänt, men det är ett par ponnyskydd, så 14 cm utsida på ett ponnyben (de är strl ponny) blir ju väldigt mkt mer och går mkt högre än 14 cm på en storhäst?
De andra, av eskadron-modell, även de i storlek ponny, mäter med det mjuka neoprenet 6 cm på utsidan och 14 cm på insidan. Om jag klipper bort lite neoprene och byter ut elastiska remmen är de godkända. Men är ju samma sak där, 14 cm insida på ponnyblir ju stor skillnad jmf mot på häst?
Själva 'knäppningsremmen' är 5 cm, vilket innebär att högre kan det inte vara.
SKa bli intressant att se måtten på läderskydden jag beställt är.