Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Jättebra bild, jag reagerade ju på formuleringen förr 'ska täcka kotleden' och kände att 'ja just det, med vilka skydd DÅ?', täcka kotan är lite bättre formulerat men ändå luddigt. Men dina CWD-skydd - DE är ju en sån modell som är så nära man kommer att täcka, fast är förbjudna. Och inte heller täcker helt.

Jag tror de druckit för mkt glögg när de skrev de nya formuleringarna..

(och jag förstår FORTFARANDE inte vem som efter 30 år fick en 'snilleblixt' att det nog var en nackdel för unghästar att gå med kotskydd avs trykkappemodell med resår, DET måste vi förbjuda minsann..)

Vad tycker du att CWD-skydden faller på? Att de kanske inte är 5 cm där de går ihop?

Hur kan man få det till att Eskadron-skydden täcker kotan? Ok om de skrev insidan av kotan men det skrev de inte.

Jag anser regelmässigt rakt av vad det står i TR inte att de faller på något alls förutom 'ska täcka kotan' - för det gör de inte. Men det finns INGA skydd som uppfyller det PLUS de andra kraven liksom, det är fysiskt omöjligt.

Men förutom det anser jag de fyller kraven, om det då inte är resårknäppe och det 'håller måtten' såklart då. Möööjligen att det är gränspuck om det knäppet ska anses vara på sidan eller fram på kotan, svårt att se var kardborren börjar ta i varandra, men gör det det nära skyddets kant så är det nog att betrakta som 'ej på sidan'.

Däremot tror jag dessvärre att TR menat att förbjuda sådana skydd, men inte eskadronvarianten. OM det är det de är ute efter så har de skrivit en av de mest förvirrade, yrande formuleringar för att förklara detta jag sett...

Hade CWD-skydden varit MINA skydd och jag tävlat hade jag helt sonika sett till att det inte tar i någon kardborre förrän verkligen mitt på utsidan av kotan, och sen tävlat med dem. Bara för att se hur de skulle försöka att få dem till förbjuda. För tolkar du reglerna som de står så ÄR de gdk om de tre sakerna jag nämnde är uppfyllda.

SvRF har skjutit sig i foten helt ang skydden anser jag. De vill/e ha bort teknikskydden, och lyckas med det här.

(Ingen aning om Ridsports tolkning är rätt, de brukar ha en förmåga att yra till det med jämna mellanrum så det är nog i nuläget 50-50 om de virrat, eller om de fått info från SvRF och fått den tolkning vi andra försöker gissa oss till med ledning av de luddiga beskrivningarna)

Tror du SvRF vill förbjuda skydd typ CWDs? De är ju ingen teknikvariant - inte öppna och ingen resår. Jag tänker tävla med dom på lördag hur som helst!

Tror du SvRF vill förbjuda skydd typ CWDs? De är ju ingen teknikvariant - inte öppna och ingen resår. Jag tänker tävla med dom på lördag hur som helst!

Jag skulle också tävla med dem som sagt, och nästan hoppas någon skulle säga något så man fick se vad de skulle luta sig emot som sagt iom att reglerna är så luddiga och tolkade som det står så är endera INGA skydd gdk (iom ska täcka kotan-delen, som jag tror är felformulerad) eller så är dina skydd perfekt tillåtna, så tycker jag absolut att du ska välja dem, det hade jag gjort, om jag så haft ett par 'gamla' eskadron.

Men ja, jag tror att meningen i grunden från SvRF var att få bort den nya designen på skydd och tillåta den 'gamla' (samma typ av modell som eskadronskyddet). Det är ju givetvis bara tro. Men debatten började ju iom teknikskydden, som gick/går som ett U runt bakifrån kotan. Alla skydd som går som ett u är ju INTE teknikskydd dock, viktigt att poängtera. Men jag tror de ville ha bort teknikskydd och allt som påminner om det designmässigt (för att slippa att hamna i gråzonsbedömningar), och se till att bara den typ av skydd som i decennier varit tillåten fortsatt var det. Men sen gick de helt vilse i pannkakan och tog i för mycket.

Men, ingen vet ju hur i hela friden det resonerades förrän de provat det hela så att säga. Men så mycket enklare det varit om de tagit med bilder på godkända typer av skydd.

Lycka till på tävlingen förresten =)

Och ingen som vet om de på fullt allvar menat att cemgränserna ska gälla BÅDE ponny och storhäst??

Jag mätte lite här imorse, och mina u-formade är 13 cm på både in och utsida, medräknat även men mjuka neoprenen som sticker utanför skalet. Dvs de är helt verboten utan tvekan, för höga på insidan. Utsidesmåttet är godkänt, men det är ett par ponnyskydd, så 14 cm utsida på ett ponnyben (de är strl ponny) blir ju väldigt mkt mer och går mkt högre än 14 cm på en storhäst?

De andra, av eskadron-modell, även de i storlek ponny, mäter med det mjuka neoprenet 6 cm på utsidan och 14 cm på insidan. Om jag klipper bort lite neoprene och byter ut elastiska remmen är de godkända. Men är ju samma sak där, 14 cm insida på ponnyblir ju stor skillnad jmf mot på häst?
Själva 'knäppningsremmen' är 5 cm, vilket innebär att högre kan det inte vara.

SKa bli intressant att se måtten på läderskydden jag beställt är.

Var ska du ha knäppningen om inte på utsidan? Jag har inte sett den nån annanstans.

Ridsport är inte TR så vad dom skriver struntar jag i.

Som det ser ut för mig på bilden så knäpps ju dina skydd faktiskt över framsidan och räknas nog som öppna fram eftersom konstruktionen är sådan när skydden är av. Du har ingen bild på dom när dom inte sitter på hästen ?

Däremot tror jag nog kontrollen kommer vara undermålig på tävlingarna så jag tror säkert du kommer undan att tävla med dina.

Teknikskydden har ju knäppning rakt över framsidan och det är ju skillnad mot eskadrons tillåtna skydd som har knäppningen på sidan. Dessa teknikskydd knäpps ju som ett par framskydd även om dom fäster på sidan så räknas det inte som knäppning på sidan som eskadrons vanliga bakbensskydd har. Så tolkar jag TR och troligtvis tidningenridsport oxå, men det kommer säkert en utförligare förklaring på vilka skydd som är godkända får vi hoppas.

610318_01.jpg

610267_03.jpg

Vanliga bakbensskydd, den tillåtna varianten

eskadronbak.jpg

Senast ändrad:

En sak till - man får rida utan skydd men inte med öppna. Genomtänkt.

Det handlar om att har du inga skydd kan du inte dra åt dom, de skydd som är öppna fram drar man ju över framsidan och ju mer du drar åt desto bättre lyfter hästen på fötterna. Det är ju det man vill åt , eskadronskydden eller andra skydd som knäpps enbart från sidan går ju inte att dra åt överhuvudtaget

Fr o m 2010 gäller för alla hästar t o m 7 års ålder att:

•varje skydd får väga max 200 gram
•skyddet måste täcka kotleden
•högsta höjd på insidan är 15 cm
•lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
•insidan av skyddet måste vara slät
•rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

Är jag helt slut eller betyder det då att man FÅR ha elastiska remmar ? Tolkar det som att det är valfritt? :confused:

Är jag helt slut eller betyder det då att man FÅR ha elastiska remmar ? Tolkar det som att det är valfritt? :confused:

Du tittar på en gammal formulering, det är EN rem nu. Men det du luras av är det jag fetstilat:

rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

Töjbara där hänsyftar dock till ordet EJ innan töjbar. Dvs en rem får inte vara töjbar, två remmar får inte vara töjbara. Men de borde skrivit ej töjbar/ej töjbara.

Men du får INTE välja, den är tydlig med det, ingen valfrihet.

Dock är nuvarande lydelse:

2. För alla hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
* Varje skydd få väga max 200 gram
* Skyddet måste täcka kotan
* Högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm
* Lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
* Insidan av skyddet måste vara mjukt
* Endast en rem, oelastisk dvs. ej töjbar, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

Så länge remmarna inte får vara elastiska går det inte att dra åt ändå, om man inte har för små skydd.

*Kl*

Jag brukar inte bli förvirrad i första taget men det här är tammetusan helt obegripligt. Extraknepigt när texten ändras hit och dit.
Säkraste kortet verkar vara att helt strunta i bakbensskydd ...

Men vad fan, nu är de igång IGEN. Super de på SvRF eller vad är det frågan om?

Utlagt IDAG på SvRF:s hemsida:

Ändringar TR III Hoppning 2010
2010-02-09

TR III Hoppning får en del förändringar 2010. En av dem gäller bakbensskydd för unghästar, Mom 371.

Fr o m 2010 gäller för alla hästar t o m 7 års ålder att:

•varje skydd får väga max 200 gram
•skyddet måste täcka kotleden
•högsta höjd på insidan är 15 cm
•lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
•insidan av skyddet måste vara slät
rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

KOllar man i TR så är det uppdaterat idag och står:

2. För alla hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
• Varje skydd få väga max 200 gram
• Skyddet måste täcka kotleden
• Högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm
• Lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
• Insidan av skyddet måste vara slät.
• Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är
tillåten och ska knäppas på utsidan.

Så nu är det remmAR igen.

Jag ger upp, de vet ju inte en själva???

Men nu får dom ge sig, det bästa vore ju om dom la ut bilder på tillåtna skydd.

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 7 år

På ridsports hemsida länkar dem idag (9/2) till ändringarna i TR:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_9124/ImageVaultHandler.aspx och där står det:
"* Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan"

* Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan.

Alltså borde läderskydd med två spännen vara tillåtna?

Senast ändrad av en moderator:

KL

Allvarligt talat, jag är både stressad och irriterad nu.

Hur tänker SvRF när de sätter regler som endast gör att två skydd hamnar innanför ramarna - som dessutom är av lite dyrare märke.
Ponnybarnen som ej tävlar satsigt - /på lokal nivå/ - i ungponnyklass då, ska de behöva köpa dyrare bakskydd än de kanske har hjälm?!

Jag hade precis smält lättnaden att inte behöva lägga energi på detta eftersom det stod t o m 6 års ålder. Men nu drogs jag plötsligt med i vågen eftersom min ponny blir 7 år i år, och på lördag tävlar jag:devil:

Senast ändrad av en moderator:

Men allvarligt, nu blir jag galen och jag tävlar knappt ens i hoppning ju haha

Ska dom stanna på "tom. 7år" eller ha det mer rimliga "upp till 7år"...SUCK

Och det där med remmarna orkar jag inte ens tänka på att försöka fatta :/

Hoppas på att dom stannar på "upp till 7år" så kan jag bara härda ut tills nästa år...

Jag fattar ingenting just nu.
Har förhoppningsvis ett par skydd vi får ha (ska väga och mäta dom imorgon).
Får dom inte vara uformade?
(http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610533&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC)
Varför ska dom ändra fram&tillbaka hela tiden? Är det 14 cm för ponny?
Dom skydden jag har är hööks ponnyskydd, vi kommer ju bli utskrattade på tävlingar om vi kommer med sånna.
Kan dom inte bara ha lista på skydd man får ha?
Nu ska jag sluta innan det kokar över här.

De där kan du inte använda eftersom att remmen är elastisk. Om de får vara öppna fram eller är lite oklart tycker jag men de ska ju "täcka kotan".

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024