Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Men det var väl själva f*n. Jag ska tävla nästa helg - med en sjuåring och nu blir jag förvirrad. Trodde det var spikat tom 6 år när de redan ändrat en gång!

men det som står nu vara det inte så det stod från första början?

Ingen aning, jag såg det inte förrän när det stod tom 6 år, täcka kotleden och en eller flera remmar. Då skrev jag en tråd i frågan nämligen, därför jag både vet helt säkert ATT det stod så då och att det är ändrat sen dess. Jag reagerade en hel del på det där med 'täcka kotleden' med, då det liksom inte är så att kotleden är täckt med NÅGON av de låga kotskydd som finns, och jag undrade om SvRF övht visste var fasiken kotleden är belägen på häst :devil:

Men de har insett det nu och ändrat till kotan, betydligt vettigare formulerat. Dock ändrade de ju en massa annat med, och de har inte tydliggjort att de ändrat igen, kanske trodde de ingen skulle märka att de ändrat, speciellt inte om det NU står som det gjorde från allra första början? (Dvs det jag såg först och det som står ang 'förr' i mitt tidigare inlägg var en ändring redan)

Men det var väl själva f*n. Jag ska tävla nästa helg - med en sjuåring och nu blir jag förvirrad. Trodde det var spikat tom 6 år när de redan ändrat en gång!

Var den med 6 år alltså en ändring det med, dvs de gick från som det nu är, till den med 6 år och flera remmar, tillbaka till som det var innan, dvs som det står nu?

SNurrigt värre, och utan att skriva någon om att de ändrat, trodde de att ingen skulle hinna märka?

Ja! Från början tror jag det stod:

2. För alla hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
* Varje skydd få väga max 200 gram
* Skyddet måste täcka kotan
* Högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm
* Lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
* Insidan av skyddet måste vara mjukt
* Endast en rem, oelastisk dvs. ej töjbar, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

Är det så det står nu igen? De ändrade alltså tillbaka?

Japps, precis så det står nu - igen då alltså. (kollade TR nyss, och kopierade rakt ur det när jag la in hur det står nu)

Undrar hur länge det om 6 år/kotleden/flera remmar låg ute egentligen - och varför?

Senast ändrad:

Jag tyckte det var rätt logiskt att det var t o m 6 år eftersom de räknas som unghästar tills dess. Det andra vete tusan. Då kan jag skippa Carbon Gel-skydden nu då.

Jo, bara rota fram andra skydd. Skulle dock vara väldigt intressant att veta hur de gjort om du tävlat med de, åkt på en koll osv. När det faktiskt stått annorlunda för inte alls länge sen OCH de inte någonstans lagt in en 'notering' om att de ändrat. Så om du så kollat på nätet nu ikväll för att vara säker, så om du inte igen läst igenom, hade du inte kunnat märka att det var uppdaterat och ändrat sen du läste sist.

Precis! Med lite tur hade jag valt mina CWD-skydd, de tror jag är tillåtna men jag kunde lika gärna tagit Carbon Gel-skydden som inte är det.

Fick mig att fundera på en sak - vad händer om man blir 'påkommen' med otillåtna skydd egentligen? Uteslutning antar jag, men 'mer' - böter eller ngt annat 'straff'?

Och sen då frågan någon annan redan ställts, räknas 'overlock'-knäppning/dubbel knäppning som två remmar, dvs där det inte är två remmar bredvid varandra, utan en rem, och sen en extra rem över den. Eller menar de två remmar i bredd?

För får det inte vara 'overlock' då minskade ju andelen godkända än mer, dock så tror jag att sådana knäppen är godkända, Veredus Young Jump har ju sådana 'dubbla'? http://www.schockemoehle.net/shop/i...z.jpg?osCsid=ba7028dd1017597f4dd71222920e017f

Åh jag som tänkte att min unghäst (snart 3) skulle få börja tävla med Carbon Gel! :( (Championaten som 4:åring)

Men de måste väl mena "endast en rem" som att man inte får ha två? Overlock har ju nästan alla skydd. Annars ryker mina CWD med.

Ja, jag tycker ju också det, men ngn nämnde ju tidigare i tråden att det kunde menas som bokstavligt talat en rem.

Men jag tolkar det som att det inte får vara remmar som spänner, utan ska vara en som 'spänner', men sen får man ha ett 'överlås' till den. Och Veredus YJ ska ju uppfylla de internationella reglerna, och den har overlock, så tror nääästan (man kan aldrig veta säkert ang SvRF) att de är godkända och de menar att det inte får vara två remmar som spänner

TÄNK om de kunde gjort en bilaga med 'godkända typer av skydd', på samma vis som med bett t ex, så mkt enklare det varit.

*delvis knapp*

HAHA - tack, då är jag inte helt senil i all fall!

Vi får ropa på mumin och fråga om det blev något förtydligande på mötet? Nu är det ju februari så det borde ha varit?

Mumin! Hallå! Hur gick det på mötet?

:p

Det var inte jag som var på eller snackade nåt om mötet... Anropa L8P8 det var hon som hade haft kontakt med domare.

Butiken som jag var inne o pratade med någon i har jag inte varit i sen.

Åhå - synd! Missuppfattade :o!

Jag anropar L8P8 istället, eller vem som helst som kan bringa klarhet i detta!

Hallå!

(ska jag fortsätta så här kommer jag snart bli hes :p)

Men va fasan...nu har jag ju köpt bakbens skydd som inte är ok då för min pålle :(

Han är 6 nu och jag täknte att ok det är ju bara i år och är säkert inte förrän nästa år jag tävlar lite ändå kankse om det ens blir av" och så är det ett helt år till helt plätsligt! :(

Var ju lagom kul, för om jag vetat att dom skulle ändra hade jag ju köpt andra bakbensskydd.
Tur att han ska främst vara dressyrhäst...och ås får jag hoppas han inte behöver några skydd bak i hoppning.

Jobbiga dom är!

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023