Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 7 år

Jo men det måste vi göra! Är lite förvirrad vilka skydd jag ska ha nu...

KL*

Fundrar liet över denna mening "Endast en rem, oelastisk dvs. ej töjbar, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan"

Endast en rem? På vissa är det ju en "ovansida" som man drar över åt andra hållet (typ som på de färgglada som visades tidigare i tråden), är det ej tillåtet? Räknas det som elastiskt när det är lite töjbart innan kardborreknäppningen? :o:o

Ja, jag tror det. Det får nog inte vara elacticitet alls i knäppningen.

En lista vore en bra idé=) Tyvärr är nog alla mina otillåtna så jag får inte ihop nån direkt, haha.
Någon annan?;)

ja är det töjbart innan kardborren så är det elastiskt.
En överliggare tror jag inte är ngn fare, men den går ju att klippa bort om det kniper.

Men jisses. Det här är verkligen i petigaste laget :crazy:

Jag äger ett par som borde vara godkända (om vikt+mått håller) men de är märkeslösa och följde med en häst när hon köptes så vet inte var de kommer ifrån.

Men mina tävlingsskydd+vardagsskydd går alltså bort. 3-åringen får snällt lära sig att gå utan bakbensskydd och så får vi hoppas att 5-åringen kan ha de andra eftersom hon lätt styker sig bak vid ridning.

Sluttävlat med Carbon Gel alltså?

CWDs bakskydd borde vara tillåtna. De väger ingenting.

*kl*

Men lite konstigt är det tycker jag att den lägsta höjden på utsidan ska vara 5 cm. Skydd som är lika höga på insidan som på utsidan anses ju ofta knipa lite i sprången och är därför en mild variant av just teknikskydd.

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg nu på TR att dom ändrat åldern tom 6 år och att två remmar är godkända. Dom har väll insett att aldeles för lite skydd är godkända, samt att åldern blivit fel....

Oj! Men det var ju en bra nyhet! Lite lättare att hitta skydd utan resår om det får vara två remmar :)

Ja, nu är ju skrivningen mycket bättre.
Man kunde ju nästan tro att den tidigare texten var skriven av någon från CWD...

Fast lite konstigt att man bara går in och gör en ändring i TR sådär. Kan det göras när som helst under året?

Nu har jag pratat med den person på vår klubb som är ÖD på en massa tävlingar. Domarna ska på en utbildning/konferens/möte ang bla detta i slutet av januari och h*n har fått med sig funderingarna i denna tråd dit. (Tex mäter man vid spännet eller på själva skyddet, väger man torra el blöta skydd osv). Sen får vi se vad som händer efter det.

Ang torra/blöta skydd, så har man ju som tävlingsarrangör samma problem med bommarna ibland. Det finns ju numera en regel som säger att bommarna får väga max 10 kg. Har du då tex naturbommar (obehandlade) el om målningen är sliten, så bommen kan suga åt sig vatten, och man arrangerar ett tredagars-meeting och det regnar hela tiden, så är det långt ifrån säkert att bommarna väger under 10 kg sista dagen... Hur gör man då? Det är inte helt klart än, trots att regeln kom förra året. Det kan ju bli så att man är tvungen att ta bort så många bommar att man inte kan få ihop en hel bana till slut...

Det låter kanon! Be henne ta upp det där med resåren också..

*kl*

Jag var i ridsportbutiken där mina julklappsskydd var inköpta idag för att kolla vad som egentligen finns, eftersom jag själv är idiot på "hoppskydd". De i butiken hade ännu inte uppmärksammat regeln men när jag berättade så har vi vägt o mätt o kollat på de flesta skydden i affären och i princip inga "vanliga" lite billigare skydd klarar sig eftersom de ofta har resår, även om den är fastsydd. Om man ska gå till ytterligheter så klarar sig inte eskadrons kotskydd för storhäst eftersom de är för höga på insidan, och vanliga kotskydden (jacson?) till shettis är för smala på utsidan...
Hon försökte ringa till SvRF (den som är ansvarig för tävling-hoppning) men de är ännu inte på plats efter helgerna. Hon skulle jaga vidare på måndag sen skulle jag komma in o kolla läget. Hon ska begära att de förklarar eller specificerar sig, för jag som privatperson har kanske ett par skydd, men en butik säljer massor, och om inga är godkända?? De måste få reda på vad de kan sälja till folk. Hon har ju lättare att komma med konkreta exempel eftersom hon har massor med olika skydd att utgå ifrån..

Hoppas att hon kan få svar som kan bringa lite mer klarhet i det hela så länge tills det blir mer exakt..

Så bra då. De som inte är helt raka är dock 22 eller 23 cm i full.

Detta tycker jag värkar jättekrångligt! Som tur är är min häst 12 år så vi slipper ju problemet :-)

Och detta med teknikskydden. När jag köpte mina så visste jag inte ens att det var "tekninkskydd" utan jag kan helt enkelt inte ha vanliga som sitter på insidan för hans ben är lite runda så dom bara åker runt. Teknik skydden därimot sitter som en smäck! Och jag har heller inte märkt någon skillnad på hans bakben då jag varierar lite mellan teknikskydden/lindor/utan. Men han har välldigt bra bakbensteknik så det kanske bara är därför? ingen skillnad i vilket all som helst.

Kotskydden som går upp lite grann i en båge. Enligt dem i butiken var det såna som Eskadron saluförde nu. Jag har ingen aning eftersom jag är idiot på hoppskydd över huvud taget och aldrig har full storlek, men de var i alla fall 22 cm.

ja jag hittade dom nya på nätet men sådana har inte jag, jag har dom vanliga "gamla" bakbensskydden vilket jag tror dom flesta har.

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte