Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 7 år

de saluför båda är inga problem att få tag på den äldre modellen.

kl

Om denna regel består (tänker närmast på totalförbudet mot elacticitet) så är det väl bara för tillverkarna att börja producera godkända skydd? Visst kommer det ta lite tid, men den som kommer först med godkända och billiga skydd kommer ju att ha ett bra läge på marknaden.

Jag funderar annars mest på hur det blir med boots och kotringar? Gissar att detta går bort helt på hästar upp tom 6år? Men det kanske inte var tillåtet innan heller på bakbenen? Kan tycka att det ibland behövs sådana skydd även på unga hästar, om man rider med brodd ...

Kl

Undrar i om man får ha lindor, boots eller kotring på en remont tom 7 års ålder.

Kram

:confused:
Nu hade det suttit bra att veta hur jag ändrar rubriken på mitt första inlägg... Försöker "komma åt" det men ser ingen redigera-knapp.

Detta med bakbensskydd gäller alltså tom 6 år numer (ändrat i TR).

Den äldre varianten av eskadrons kotskydd är godkända har konstaterats tidigare i tråden enligt hur vi tolkar reglerna. Den nyare varianten är inte godkänd (åtminstone inte i full storlek där den är för stor, vet ej övriga modeller).

Mollgan: Du kan inte redigera ditt inlägg själv. PM:a ansvarig moderator så kanske du får hjälp.

KL

Vart det nån lista på dom som är godkända?
Letade lite men såg ingen (brukar inte vara här inne så ofta men tänker köpa skydd och då är det ju trevligt om dom är godkända ändå)

Njae, vi hoppas väl att mumin ska komma med lite förtydliganden efter mötet som skulle vara i slutet januari? Till dess är det väl bara att mäta insidan och undvika spännen med resår. Vikten känns inte som något problem och än så länge är väl riskfritt att skydden ska bli blöta ...;).

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Ja, jag tänkte kanske inte på alla som tävlar längre söderut (bor i Stockholms-trakten). Här ligger snön fortfarande djup och de få tävlingar som är nu har en rätt begränsad framridning utomhus. Jag kunde faktiskt inte se att det skulle bli regn och rusk och blöta framridningar innan mötet.

Men visst, om det regnar och är blött bör man kontrollväga skydden blöta. Alla bor ju inte på samma plats som jag :)

Jag letar och letar, men kan inte hitta vart de har ändrat i TR till 6 år och två remmar. Hjälp mig med en länk. Snälla!

Verkligen helskumt!

Det är ändrat IGEN. Jag är HELT säker på att det tidigare var en ny text där det stod 6 år och "remmar".

HJÄLP någon att bekräfta att jag inte drömt :eek:!

Verkligen helskumt!

Det är ändrat IGEN. Jag är HELT säker på att det tidigare var en ny text där det stod 6 år och "remmar".

HJÄLP någon att bekräfta att jag inte drömt :eek:!

Visst har de ändrat =) De har dessutom (smart!) ändrat benämningen 'kotleden' till kotan - mycket bra då det ju är rätt omöjligt täcka hela kotleden med ett normalt bakbensskydd ;) Och det stod rem/remmar (i plural) och 6 år.

Tidigare stod:

2. För alla hästar t.o.m. 6 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
* Varje skydd få väga max 200 gram
* Skyddet måste täcka kotleden
* Högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm
* Lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
* Insidan av skyddet måste vara mjukt
* Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan.

NU står

2. För alla hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd;
* Varje skydd få väga max 200 gram
* Skyddet måste täcka kotan
* Högsta höjd på skyddet på insidan är 15 cm
* Lägsta höjd på skyddet på utsidan är 5 cm
* Insidan av skyddet måste vara mjukt
* Endast en rem, oelastisk dvs. ej töjbar, för knäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan

men det som står nu vara det inte så det stod från första början?

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2