Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

*kl*

Listan på godkända skydd verkar inte bli så lång.. enligt tidningen ridsport är de bara två stycken..

http://www.tidningenridsport.se/NyaDebatterVisa.aspx?m=45208&m1=45243&threadId=327683

STämmer det där förbjuder de ju de u-formade och då ryker en hel massa fler. Samtidigt borde det finnas märkeslös som ser ut som eskadron som funkar? OCH - ridsport har ju GAMLA formuleringen ang remmar? Eller har de ändrat IGEN?

Men, är det verkligen så att 15 cm gäller BÅDE för ponny och storhäst? Det är ju knasigt, ett 14 cm skydd på min ponny blir ju 'värre' än ett 16 cm skydd på en 175 cm häst??

*kl*
skulle vara kul att veta hur höga de tokbilliga bakskydden från b***es är.

stämmer måtten så borde dessa vara godkända- inte nån som har eller bor granne som kan springa in å mäta :D

verkar finnas en väl tilltagen kant av neopren i överkant som ev kan klippas bort.

kanske inte snyggast men ev ett jäklans billigt alternativ..

De skydden faller väl på regeln om maxhöjd 5 resp. 15 cm för ut- och insida.

Mja, det ska vara lägst 5 cm på utsidan, max 15 på insida.

*kl*
Men en annan grej, det står att skyddet ska täcka KOTAN. Inte kotLEDEN. Hur kan man mena då? :laugh:

ingen av de jag känner behövde låna eller hyra skydd, läser man reglerna INNAN man åker till de tävlingarna så behöver man inte de.

*kl*
skulle vara kul att veta hur höga de tokbilliga bakskydden från b***es är.

..

Jag har tokbilliga skydd från ullared som ser ut som eskadronskydden, kostade ju inte mer än 60 spänn , dom är väldigt lätta och det finns utrymme att klippa bort neoprenet så det tänker jag göra.

har ett par från öob kanske ska mäta å sälja dyrt om de håller måtten *fniss*

Du menar att det står att de ska täcka kotan? Det gör ju inte Eskadronskydden heller isf.

Det är helt riktigt. Jag slarvläste bara för att hitta vad skydden föll på. "Kände" att de inte var godkända men hittade inte formuleringen om öppen framsida. Hade för mig att jag sett något sånt men när jag läste jämförelsen mellan de olika formuleringar, från A_W (?) så hittade jag inte den. Äh, jag ska nog bara gå och sova :p

Det står inget i TR om att skydden inte får vara öppna fram, det står att de ska täcka kotan. Ska ner och fota mina CWD-skydd på, de är inte öppna fram.

Jag gissar på från Ridsports tolkning.

* Varje skydd får väga max 200 gram.
* Skyddet måste täcka kotan (det får inte vara öppet framtill).
* Högsta höjd på skyddets insida är 15 centimeter.
* Lägsta höjd på skyddets utsida är fem centimeter.
* Insidan av skyddet måste vara mjukt.
* En eller flera remmar - oelastiska, det vill säga ej töjbara - för knäppning är tillåtet. De ska knäppas på utsidan.

Men om ett skydd bara är 5 cm på utsidan tycker inte jag att det täcker kotan så det får nog anses vara en tolkningsfråga. Om man sätter på en 5 cm bred rem runt kotan, har man uppfyllt TRs krav då?

Eller så har de lagt till det i TR, det verkar ju ändras lite hipp som happ och jag har inte kollat vad det står just idag :D

Jag gissar på från Ridsports tolkning.

Men om ett skydd bara är 5 cm på utsidan tycker inte jag att det täcker kotan så det får nog anses vara en tolkningsfråga. Om man sätter på en 5 cm bred rem runt kotan, har man uppfyllt TRs krav då?

Eller så har de lagt till det i TR, det verkar ju ändras lite hipp som happ och jag har inte kollat vad det står just idag :D

Från ridsports tolkning ja, är den rätt ryker alla u-formade med.

TR-lydelsen idag är likadan som igår, jag kollade nyss. Så ridsport har fel ang 'flera remmar'.

Precis, men varifrån får A_W och fio det då? :confused:

Jaa du, i alla möjliga artiklar och texter som ändras hit och dit :D

Jag har läst det någonstans att dom inte får vara öppna fram, undrar om det inte var på tidningen ridsport.

Jo det var det

"Det är vissa Eskadronskydd och Veredus Young Jump. Maxhöjden är 15 centimeter och alla skydd som är öppna framtill eller har elastiska remmar är förbjudna på unghästar."

Senast ändrad:

Du menar att det står att de ska täcka kotan? Det gör ju inte Eskadronskydden heller isf.

Det står inget i TR om att skydden inte får vara öppna fram, det står att de ska täcka kotan. Ska ner och fota mina CWD-skydd på, de är inte öppna fram.

Nej jag baserar det på att det står att knäppningen skall ske på utsidan, lite svårt att ha knäppning på utsidan om skydden är öppna framtill :p

Var ska du ha knäppningen om inte på utsidan? Jag har inte sett den nån annanstans.

Ridsport är inte TR så vad dom skriver struntar jag i.

skydd.jpg

Övre godkända enligt vissa och de undre inte. Vilka täcker kostan bäst?

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar