Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Mina bakbensskydd mätte jag igår, och de höll sig innanför reglerna. Inte alls några flashiga skydd som är svindyra utan att par helt vanliga svarta som jag köpte för ca 150 kr för ett par år sedan. De är alltså märkeslösa, men det är ju skit samma när de håller sig innanför reglerna. Så det FINNS andra skydd än dessa som är rekomenderade, även fast det kanske är lite svårt att hitta.

kl

jag känner mig totalt förvirrad o en aning irriterad.
Köpte för ett tag sedan veredus baloubet skydd fram o bak till min 6 åring men bara för att inse att jag inte får använda bakskydden :( men tänkte att de inte är så farligt får ju använda dem nästas år istället.. men nehej. inte de inte..
Känns som ett onödigt köp men som tur är har jag äldre hästar som kan använda dem. men nu blir jag ju tvungen att köpa ännu ett par nya bakskydd..

Tror jag ska köpa veredus YJ så jag kan vara lugn o säker på att man får ha dem, speciellt då jag inte har råd att bli diskad, ska kvala till 6års i falsterbo .. tight schema.

Och måste bara säga : MKT bra tråd detta!

KL

Dom där Young Jump kopierna från Globus då...kan inte dom vara godkända?
Är det nån här som har tillgång till att mäta/väga dom IRL?
Jag har bara sett dom på nätet nämligen och hade funderingar på att köpa dom som "vardagsskydd" baktill, men vet inte om det är elastiskt på dom heller, annars så kankse dom kan vara bra budget skydd, dom är ändå hyfsat snygga...typ haha.

Jag har inte råd att köpa ett par Young jump för jag köpte ju precis ett par Veredus bak. suck

*KL*

Och idag kl 13 ungefär ändrade de formuleringen IGEN! Nu står det:

Skyddet måste täcka kotleden

Alltså seriöst, det här är ju sanslöst dåligt skött, kunde de inte bestämt sig för formuleringarna FÖRST och lagt ut det sen? Nu tänker jag baske mig maila dem och fråga vad som försiggår, och hur det är med öppna skydd och om det verkligen är samma regler för storhäst som ponny.

Å bildtexten har de nu ändrat till "Bakbensskydd för hästar upp till och med 7 år får vara högst 15 cm höga på insidan." Det blev inte riktigt rätt denna gång heller, vad är det för språkbruk? Men det verkar som om de läser på Buke... ;)

kl

Nu har jag varit o inhandlat Veredus Young Jump.. Tur att de är ett överkomligt pris.

Kändes sådär när jag precis skaffat Veredus Baloubet fram och BAK skydd.. men men vad gör man?

Young Jump skydden?
Nej de är den inte.

Å bildtexten har de nu ändrat till "Bakbensskydd för hästar upp till och med 7 år får vara högst 15 cm höga på insidan." Det blev inte riktigt rätt denna gång heller, vad är det för språkbruk? Men det verkar som om de läser på Buke... ;)

HAHAHA ja verkar som det.

Dock var det verkligen INTE klargörande angående ålder ju, snarare tvärt om, det är helt inkorrekt bruk av orden och blir ju inte ens logiskt.

Är det "till och med 6år" eller "till och med 7år" dom menar då haha?
Kanske blir nån ändring till snart för att klargöra hoppas jag (om ni läser här?!)

Jag personligen tycker ju att "till och med 6år" är mer rimligt då 7åriga hästar inte är unghästar och därmed inte bör ingå i detta regel grejjande.

Vad har du för några?

halv kl*
Jag är så förbannat trött på detta. Kommer köpa Veredus Young Jump på eurohorse bara för att vara säker. Gud vad det ska velas!

Haha! Jag har allt också inspekterat dem! Tänkte köpa rosa till min halvblodsvalack bara för att vara vrång :p

Dom ändrar ju varannan dag, jag blir snurrig bara jag hör TR och har bestämt mig för att inte kolla nå mer! :D

Jag uppfattade det som att man får ha skydd med resår i, det står ju faktiskt "Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är
tillåten och ska knäppas på utsidan."
Det står bara att oelastiska är tillåtna, inget om att elastiska ej är tillåtna. Om nu elastiska är otillåtna borde väl det kunna skrivas tydligare.

Jag uppfattade det som att man får ha skydd med resår i, det står ju faktiskt "Rem/remmar, oelastisk/oelastiska dvs. ej töjbar/töjbara, för knäppning är
tillåten och ska knäppas på utsidan."
Det står bara att oelastiska är tillåtna, inget om att elastiska ej är tillåtna. Om nu elastiska är otillåtna borde väl det kunna skrivas tydligare.

Nog står det tydligt? Det som är tillåtet står, fyller skyddet inte det är det otillåtet. Jmf med dressyr-TR.

KL

Enligt good4you är Trizones fetlock boot bakbensskydd godkända med.

jag tycvker det är väldigt tydligt, det som är tillåtet står, står det ej är det ej okej.

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30