Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

De är mkt lika de jag har. Kanske inte världens snyggaste, men åtminstone godkända enl alla konstens regler! (Iaf denna veckan, men vet ju aldrig vad regelsättarna får för sig.:D)

De första är nog typ sånna som jag har, som Är precis 15 på insidan och 5 på utsidan. Nu har jag ju inte vägt dem än, men ska försöka göra det. Känns inte som om de borde väga för mycket.

Efter samtal med förbundets sportchef idag så fick jag infon att det är i stort sett bara eskadronskydden som är tillåtna och givetvis dom som ser likadana ut. INGA skydd som är öppna fram är tillåtna! Inga U-formade. Det som står i Ridsport gäller!

Varför kan dom inte tillåta Veredus bakskyddend å, dom är ju typ som eskadron förutom att dom är lite högre (?) och med resår...men är ju inte som dom ens är nära att vara teknikskydd.

Tycker dom har krånglat till det lite väl mycket med det här med måtten och allt.

Kunde odm itne bara göra bestämmelse ang. öppna fram/ U formade, och typ inte resår rakt på huden och enbart på utsidan eller nåt.
Blö. (trött på det haha)

Resåren är väl otillåtna för att man kan uppnå teknikeffekt genom att dra åt dem som attan, även på vanligt kotskydd och utan att de ligger mot huden.

Mjo jag antar det, är bara så surt att helt normala skydd blir otillåtna för att några irriterande idioter använder dom på galna sätt och förstör för andra.
Kan dom itne istället använda enbart teknikskydd då eller ash jag vet inte...är bara irriterande ju haha.

Ps: hur är det med CWD's bakskydd, dom som har kardborre men inte är teknik/ U formade...är dom tillåtna?

Jag har inga själv och kunde inte riktigt se allt på dom på bilder men visst är det nån av deras modeller som är ok?

De hoppas jag verkligen, jag har ju nästan precis köpt ett par, som jag dessutom är jättenöjd med :D

Så Veredus YJ-skydd antar jag står kvar som godkända? Funderar på att köpa såna i helgen :laugh:

Ja det skulle jag tro.

Angående den nya varianten av eskadron så blir inte fullsize skydden 15cm hur mkt man än klipper, själva plastdelen fick jag till minst 15,5 nästan 16 när vi mätte i butik.

Ps: hur är det med CWD's bakskydd, dom som har kardborre men inte är teknik/ U formade...är dom tillåtna?

Jag har inga själv och kunde inte riktigt se allt på dom på bilder men visst är det nån av deras modeller som är ok?

Ser dom bara ut som eskadronskydden i modellen och är mindre än 15cm så är dom ju godkända. Mina ullaredsskydd är godkända om jag klipper sönder dom lite. Dom ser ju exakt ut som eskadron , bara tunnare och fulare :D

Veredus YJ är helt tillåtna, de är framtagna för att följa de internationella reglerna för bakskydd till unghästar:)

Kollade på eskadron-skydd idag men dom jag mätte var 16 cm. När vi stog och pratade om det skulle gå att klippa bort en bit kom en tjej fram och sa att man kan bli diskad om man klippt bort den extra centimetern om benskydden var för breda från början! Någon som vet om det stämmer? o:
Men har bestämt mig för att beställa Young Jump bara för att vara helt 100% säker.

Ingen aning faktiskt, men har svårt att tro det. Är dom 15 cm så är dom... Jag tänker nog skita i bakskydden överhuvudtaget för att vara på den säkra sidan.

Ja, jag är så trött på detta och skulle gärna tävlat utan också, men hästen är en klump och trampar sig alltid :crazy:

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte