Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Sv: Bakbensskydd för hästar tom 6 år

Typ alla som svarat :p

Det bästa är ju helt klart att prova. De är väldigt "nätta" och mjuka skydd och skålen uppelver jag som "smal o liten" jmf med eskadrons full skydd. Passformen är dock extremt god vad jag kan se och därför tror jag de passar över ett mycket bredare spann än "vanliga" skydd, både uppåt och nedåt.

kl.

är det fortfarande osäkert om det gäller hästar tom 6 eller 7 år?

Jag har pratat med svrf, och..
- Det gäller både ponny och ridhäst.
- Det gäller 7åringar också.

*knapp*

Rykten säger att Eskadrons skydd är godkända i ponnystorlek!
Har bara full själv så jag kan inte mäta, men någon annan här inne kanske har dem?

Sen återstår det bara att se hur bra ponny-skydden sitter på ett par halvblodsben á 170+

Anledningen till att det även gäller 7-åringar är att det i 6-års championaten kan finnas ston som är 7 år pga att de har fölat tidigare + att det finns 7-års championat i Falsterbo. Eftersom de kvalar via vanliga tävlingar så måste TR harmoniera med reglerna i finalerna.

Allt enl den ÖD jag pratade med ang detta.

*knapp*

Rykten säger att Eskadrons skydd är godkända i ponnystorlek!
Har bara full själv så jag kan inte mäta, men någon annan här inne kanske har dem?

Sen återstår det bara att se hur bra ponny-skydden sitter på ett par halvblodsben á 170+

Eskadron skydden i storl ponny är godkända med gott mått, dom är tom mindre än Veredus Pro young i storl M. Men mina ponny eskadron är för små för ett litet halvblod på 1,60. Som inte kan ha storl Full på skydd.

Jag undrar vad dom har tänkt att man ska göra om man tex. har en Xfull häst så att säga, då kan det ju vara svårt att hitta i rätt storlek som ändå klarar måtten etc.

Nu hoppar jag inte ens i nuläget, men min kille är ganska stor och drar Xfull i det mesta, så tror YJ är för små i L om dom inte är samma storlek som deras övriga...men verkar dom ju inte vara i och med bara två storlekar och att L kunde passa på nätt halvblod var ju nån som skrev...

Ska beställa sadelgjord från CWD har jag bestämt, funderade på om deras kardborre 'små' bakbens skydd är godkända?
Dom verkar ju inte ha nån resår iallafall men kanske inte utformningen på dom är ok, och vikt och mått har jag ingen aning.
Ingen som vet?

Ja, de lite äldre klarar sig, de nyare är det "mer" neopren på så de blir för höga :crazy:

Det har vi diskuterat tidigare (#120) och jag är tveksam till om de är tillåtna alls.

Anledningen till att det även gäller 7-åringar är att det i 6-års championaten kan finnas ston som är 7 år pga att de har fölat tidigare + att det finns 7-års championat i Falsterbo. Eftersom de kvalar via vanliga tävlingar så måste TR harmoniera med reglerna i finalerna.

Allt enl den ÖD jag pratade med ang detta.

Jag förstår anledningen till denna regel med bakbensskydd i unghästklasser som man kan kvala till championat och liknande samt i finalerna, men om jag ska vara ärlig så förstår jag inte varför t.ex. min 7-åriga häst som tävlar mot äldre hästar som får ha vad bakskydd som helst ska vara tvungen att ha speciella när jag inte ska kvala någonstans. Jag tävlar ju bara 'vanligt' liksom. Känns väldigt larvigt då jag förra året hoppade med höga damasker bak bland annat och i år inte får ha nästan några skydd alls. Blir ju att man får hoppa utan bakskydd om man inte har lust o köpa nya dyra skydd.

Jag har fattat det som att det beror på att ston som fölat kan vara upp till 7 år i championaten då de ligger ett år efter.

Jo, det förstår jag med, i championaten. Men jag menar, på vanliga tävlingar där man rider avd A med sin häst, då har ju alla andra hästar vanliga bakskydd. Tror knappast det kan spela roll där egentligen... Då tycker jag den nya regeln är enormt töntig.

Fast det är/Kan vara i de klasserna sjuårsstona kvalar till championatet. Och hellre då än att skriva en krånglig regel om att sjuåring SOM bla bla ska ha ditt och datt skydd, har de gjort det enkelt för sig och satt gränsen vid åtta år, då släpps skydden fria.

Va? Har jag sagt det, eller glömde du knapplån?

Men nix, de börjar i medium. Men enligt utsago i annan tråd så är det påväg i S med, så håll ut om det är sådana du vill ha =)

glömde knapplån :o

ja, eskadrons är sååå tunna, dom godkända jag hittade :( ger mer onytta än nytta..

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 872
Senast: zanque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar