Bakbenshälta eller något annat?

Vanilj

Trådstartare
Jag har en 5-åring som inte känns helt ren och jag tror att det kommer bakifrån. Trots lång tid som hästägare har jag dock lite erfarenhet av hältor och ingen av bakbensproblematik och därför behöver jag råd.

Hästen är tidigare frisk frånsett ett (tack och lov milt) fånganfall förra sommaren. Förutom viloperioder och en längre vila när hon hade fång är hon riden regelbundet i 1,5 år. Jag har länge (kanske ända sen inridningen?) lagt märke till att hon inte känns likadan i trav beroende på vilket sittben jag sitter på. Det har ingenting med varv att göra utan är helt kopplat till sittben. Jag tror att det känns avvikande att sitta på vänster sittben, men jag är inte helt säker.

Nu har jag dessutom lagt märke till att hon tar markant (ca 1/2 hov) kortare steg med vänster bakben i skritt. Det gäller säkert även i trav men där är det svårare att se. Efter att ha granskat filmer från när hon var 2-3 år ser det ut som att det var likadant då, men det har blivit mer tydligt. Nu har hon även kortare övertramp på båda sidor.

Hon har hela tiden varit okomplicerad i ridningen och visar inga tecken till att vilja protestera. Det enda som har varit lite svårare än normalt är galoppfattningar och galopparbete, där hon gärna springer in i galoppen och lätt blir lite framtung/stark. Hittills har jag skyllt på att jag är en högst medioker ryttare och hon har en rätt dålig galopp, men det kanske kan ha något samband med det andra?

Jag ska boka tid på klinik för utredning i morgon, men inför både samtalet och besöket hade det varit bra med lite input om vad det här skulle kunna bero på. Själv tycker jag att det känns som att det kommer bakifrån men min erfarenhet är som sagt begränsad.

Väldigt tacksam för råd!
 
Sv: Bakbenshälta eller något annat?

Hur är det med blodcirkulationen i bakbenen? Tidig smitta av stora blodmasken kan orsaka problem med bakben, OM så är fallet är det tyvärr obehandlingsbart.
 
Sv: Bakbenshälta eller något annat?

Med tanke på symptomen så är det nog ganska troligt att det sitter nånstans bak. Knäleder, SI-leder eller liknande. Brukar kunna bli lite vajsing med galoppen i dom fallen. Det kortare steget i skritten är ett tydligt tecken på att hästen inte vill ta i med just det benet.

Åker du till en bra klinik så ska dom kunna klura ut vad det är som är fel.
Hoppas att det går bra. :)
 
Sv: Bakbenshälta eller något annat?

Jag känner igen dina problem mycket. Jag har en 6 åring som har varit ovillig att fatta höger galopp och samma symptom som din att den blir framtung och känns oliksidig i traven. Hon bengadlades i somras för ledinflammation i bakknän och kotor fram. Efter det blev hon bättre men började återigen bråka i galoppen, åkte då och kollade henne och hon reagerade då kraftigt på böjprov i knän bak och kotor fram. Visade sig även ha mask. Nu är hon återigen under behandling.

Några bra råd kan jag inte ge dig mer än att kolla upp noga på klinik samt kolla masken.
 
Sv: Bakbenshälta eller något annat?

Min nyblivna 6-åring som haft diffusa symtom från ett bakben och skrittat med avkortat steg sedan nästan 2 år är i veckan opererad för birkelandsfragment i kotlederna båda bak. Har utrett honom kors och tvärs med rtg, ul och scint utan större fynd annat än täta tornutskott som jag inte tror att har med saken att göra. Jag vet ju inte ännu om skritten kommer att bli bättre men har förhoppning om det, dessa fragment ger ju sällan böjprovsreaktioner så kan vara värt att röntga om ni inte hittar problemet någon annanstans!
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp